Telt de verkoop op Ebay/Marktplaats mee als inkomen bij de studiefinanciering?

Mijn broer wil iets verkopen op ebay, maar hij kan dat niet op zijn eigen rekening storten. Ik krijg studiefinanciering en ik geloof dat ik zo'n 200-300 euro per maand zou mogen bijverdienen. Als mijn broer dus zijn ding verkoopt, dan komt er in 1 klap 1000-1300 euro bij. Nou zou ik willen weten of de studiefinanciering dat meetelt als inkomen en of zij dit dan zullen verlagen.

Weet jij het antwoord?

/2500

Inkomen uit verkoop, ja zal de Stufi wel meetellen, maar je zit nog goed want het wordt berekend op jaarbasis. Andere optie: je broer een PayPal-rekening laten openen en dan geleidelijkjesaan dingen ermee kopen of storten op een bankrekening; dit is anoniem!

Dat is een beetje onduidelijk. In principe moet je alles als inkomen meetellen dat je ook op zou moeten geven voor de inkomstenbelasting. Maar: "Een aantal uitkeringen die wel onder het verzamelinkomen vallen, tellen we toch niet mee als bijverdiensten:" (en dan volgen een aantal uitkeringen) "Je kunt ook nog inkomsten hebben die niet onder het verzamelinkomen vallen. Deze inkomsten tellen we niet mee als bijverdiensten: je studiefinanciering; uitkering op grond van de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ); kinderbijslag voor je kinderen; huurtoeslag; zorgtoeslag; loterijprijzen; alimentatie voor jouw kinderen of van jouw ouder(s); eenmalige studiebeurs van een (particulier) studiefonds " Helpt ook niet. En als je kijkt op de site van de Belastingdienst blijkt ook niet duidelijk of je dit moet opgeven bij "inkomsten uit overig werk" (marktplaatsverkopen, opbrengsten uit kofferbakverkopen e.d. staan niet vermeld). Je zou derhalve deze criteria moeten hanteren om te bepalen of je het op moet geven: - Wordt voordeel beoogd? (subjectief) - Is dat voordeel redelijkerwijs te verwachten (objectief) - Wordt er deelgenomen aan het economisch verkeer Als de verkopen geen incidentele handeling betreffen maar sprake is van 'handel' en de bedoeling is om er voordeel mee te behalen en dat voordeel ook te verwachten is, dan moet je het opgeven. Gemaakte kosten kunnen in mindering worden gebracht.

Nee, want het is geen inkomen, het is niet eens jouw geld maar van je broer. Het is dus zijn verantwoordelijkheid. DUO heeft geen inzage op jouw bankrekening.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100