Telt de verkoop op Ebay/Marktplaats mee als inkomen bij de studiefinanciering?

Mijn broer wil iets verkopen op ebay, maar hij kan dat niet op zijn eigen rekening storten. Ik krijg studiefinanciering en ik geloof dat ik zo'n 200-300 euro per maand zou mogen bijverdienen. Als mijn broer dus zijn ding verkoopt, dan komt er in 1 klap 1000-1300 euro bij. Nou zou ik willen weten of de studiefinanciering dat meetelt als inkomen en of zij dit dan zullen verlagen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het éénmalig is, en er staat deze waarde tegenover, dan kan ik me niet voorstellen dat het uberhaupt uit maakt. Ik hoef toch ook niet aan de belasting aan te geven als ik mijn auto verkoop? Volgens mij zou er pas een probleem kúnnen ontstaan als hij gaat handelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, je moet het wel doorgeven als je je auto verkoopt...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je mag een bepaald bedrag belasting vrij ontvangen zonder te hoeven aan te geven waar de inkomsten vandaan komt.
Helemaal als je het bedrag in losse bedragen van je paypal overschrijft naar hoofd rekening.
je moet belastingdienst.nl maar eens doorspitten dan kan je al die addertjes vinden.

Antwoorden (3)

Inkomen uit verkoop, ja zal de Stufi wel meetellen, maar je zit nog goed want het wordt berekend op jaarbasis. Andere optie: je broer een PayPal-rekening laten openen en dan geleidelijkjesaan dingen ermee kopen of storten op een bankrekening; dit is anoniem!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1 Dat is inderdaad een goeie optie
Dat is een beetje onduidelijk.

In principe moet je alles als inkomen meetellen dat je ook op zou moeten geven voor de inkomstenbelasting.
Maar: "Een aantal uitkeringen die wel onder het verzamelinkomen vallen, tellen we toch niet mee als bijverdiensten:" (en dan volgen een aantal uitkeringen)

"Je kunt ook nog inkomsten hebben die niet onder het verzamelinkomen vallen. Deze inkomsten tellen we niet mee als bijverdiensten: je studiefinanciering; uitkering op grond van de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ); kinderbijslag voor je kinderen; huurtoeslag; zorgtoeslag; loterijprijzen; alimentatie voor jouw kinderen of van jouw ouder(s); eenmalige studiebeurs van een (particulier) studiefonds "

Helpt ook niet. En als je kijkt op de site van de Belastingdienst blijkt ook niet duidelijk of je dit moet opgeven bij "inkomsten uit overig werk" (marktplaatsverkopen, opbrengsten uit kofferbakverkopen e.d. staan niet vermeld).

Je zou derhalve deze criteria moeten hanteren om te bepalen of je het op moet geven:

- Wordt voordeel beoogd? (subjectief)
- Is dat voordeel redelijkerwijs te verwachten (objectief)
- Wordt er deelgenomen aan het economisch verkeer

Als de verkopen geen incidentele handeling betreffen maar sprake is van 'handel' en de bedoeling is om er voordeel mee te behalen en dat voordeel ook te verwachten is, dan moet je het opgeven. Gemaakte kosten kunnen in mindering worden gebracht.
Computoon
11 jaar geleden
Nee, want het is geen inkomen, het is niet eens jouw geld maar van je broer. Het is dus zijn verantwoordelijkheid. DUO heeft geen inzage op jouw bankrekening.