Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag een werkgever je een gespreksverslag geven zonder genoeg bewijzen?

Hallo,

ik werk in een supermarkt als kassa medewerker.
We hebben een nieuwe regel wie meer dan 5euro kassa tekort heeft krijgt een gespreksverslag. Na je 3e gespreksverslag moet je naar een ander afdeling. Alleen draai je per dag met 2 werknemers op de zelfde kassa.
Dus als er spraken is van 5 euro of meer kassa verschil dan krijg je een gespreksverslag allebei alleen is er geen bewijs wie van de 2 het heeft gedaan. Mijn vraag is of de werkgever het recht heeft om dit te doen zonder het bewijs wie de fout het is van de twee?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt voorstellen dat ALS er ooit een kastekort groter dan 5 euro was bij jou en kassiere X dat je dan voorlopig geen kassa meer deelt samen. Of in ieder geval mag er dan geen nieuw gespreksverslag volgen als jullie wel weer samen gedraaid hebben. Als namelijk blijkt dat kassiere X ook een kastekort met meisje Y en Z heeft is de kans groot dat het kastekortprobleem bij kassiere X ligt. Als jij elke keer moet delen met kassiere X loop jij een te groot risico. Verder zou ik met dit systeem vragen of de consequenties pas bij 4/5 gespreksverslagen mogen komen en dus ALLEMAAL van 2 verschillende personen per verslag!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Als de werkgever niet met zekerheid kan aantonen wie een kastekort veroorzaakt heeft, kan en mag hij niet twee personen daar voor verantwoordelijk stellen.
Hij kan wel een gesprek aan gaan met beide personeelsleden om het tekort te bespreken, maar daar blijft het dan ook bij.
(Lees meer...)
jc54
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik wil het ook graag aan tonen dat het niet mag.
Ik heb gekeken in het cao maar kon er niks over vinden.
Weet jij misschien waar ik het kan vinden??