Mag een werkgever je een gespreksverslag geven zonder genoeg bewijzen?

Hallo,

ik werk in een supermarkt als kassa medewerker.
We hebben een nieuwe regel wie meer dan 5euro kassa tekort heeft krijgt een gespreksverslag. Na je 3e gespreksverslag moet je naar een ander afdeling. Alleen draai je per dag met 2 werknemers op de zelfde kassa.
Dus als er spraken is van 5 euro of meer kassa verschil dan krijg je een gespreksverslag allebei alleen is er geen bewijs wie van de 2 het heeft gedaan. Mijn vraag is of de werkgever het recht heeft om dit te doen zonder het bewijs wie de fout het is van de twee?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt voorstellen dat ALS er ooit een kastekort groter dan 5 euro was bij jou en kassiere X dat je dan voorlopig geen kassa meer deelt samen. Of in ieder geval mag er dan geen nieuw gespreksverslag volgen als jullie wel weer samen gedraaid hebben. Als namelijk blijkt dat kassiere X ook een kastekort met meisje Y en Z heeft is de kans groot dat het kastekortprobleem bij kassiere X ligt. Als jij elke keer moet delen met kassiere X loop jij een te groot risico. Verder zou ik met dit systeem vragen of de consequenties pas bij 4/5 gespreksverslagen mogen komen en dus ALLEMAAL van 2 verschillende personen per verslag!

Antwoorden (3)

Als de werkgever niet met zekerheid kan aantonen wie een kastekort veroorzaakt heeft, kan en mag hij niet twee personen daar voor verantwoordelijk stellen.
Hij kan wel een gesprek aan gaan met beide personeelsleden om het tekort te bespreken, maar daar blijft het dan ook bij.
jc54
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik wil het ook graag aan tonen dat het niet mag.
Ik heb gekeken in het cao maar kon er niks over vinden.
Weet jij misschien waar ik het kan vinden??
Ik neem aan dat een gespreksverslag een document is waarin staat wat een leidinggevende heeft besproken met een medewerker.

Dat betekent op zich niets. Aannemelijk is, dat dit verslag wel bewaard wordt in het personeelsdossier van de desbetreffende medewerker.

Maar dat is iets te gemakkelijk.

Allereerst: kastekorten zijn een risico van de werkgever. Een uitzondering is er natuurlijk als het kastekort ontstaan is door opzet (bijv. diefstal) of roekeloosheid (bijv. geldla open laten staan als je wegloopt van de kassa) van de medewerker.

Verder: als er meerdere kassamedewerkers met dezelfde geldla werken, is nooit meer toe te wijzen wie de veroorzaker is van een tekort. Als je de controle op kastekorten op medewerkersniveau wilt uitvoeren, moet Iedere medewerker beginnen met een la met een vast bedrag aan wisselgeld begint (laten tellen door de medewerker onder toezicht). Medewerker neemt de la mee als de dienst wordt overgedragen en het geld in de la wordt geteld onder toezicht van de medewerker. Controleur en medewerker tekenen voor het bedrag. Uiteraard moeten ook alle kassa-aanslagen op medewerkersniveau plaatsvinden (iedereen heeft zijn eigen medewerkersnummer en dit wordt automatisch meegenomen bij iedere kastransactie).

Het bovenstaande is bij grote bedrijven theorie. Want bankbiljetten boven een bepaalde waarde worden in de afroombox gedeponeerd en niet in de kassa. En dan is uiteraard niet meer te achterhalen wie dit gedaan heeft. Of je moet gaan werken met camerabeelden en oogtoezicht.

Waarschijnlijk is die 'gespreksverslagenprocedure' ingevoerd om de puntjes eens goed op de i te zetten en alle kassamedewerkers erop te attenderen dat ze zorgvuldig moeten werken. Als de werkgever zich daar goed bij voelt, moet hij dit doen. Maar om aan te tonen wie de veroorzaker is van een kastekort, deugt het van geen kanten. Het lijkt me goed, dat jullie als gezamenlijke medewerkers deze zaak eens voorleggen aan de ondernemingsraad of personeelsvertegenwoordiging.
Computoon
11 jaar geleden
Ik neem aan dat je met een "gespreksverslag" bedoelt dat je een verklaring voor het kastekort moet geven. In jouw geval moet dat ook aan je collega worden gevraagd omdat jullie beiden achter dezelfde kassa hebben gezeten. Je werkgever heeft het recht om jullie beiden daarover aan te spreken. Als uit die 2 gesprekken niet duidelijk wordt wie voor het tekort aansprakelijk is mag hij daar verder geen conclusies verbinden omdat hij geen bewijs heeft gekregen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Kort en duidelijk antwoord. +1!
Computoon
11 jaar geleden
En als dit wél uit het gesprek zou blijken, dag mag hij het bedrag niet inhouden op je loon. Tenzij er sprake is van opzet of bewuste roekeloosheid.