Wat is de herkomst van de familienaam Brink van het gelijknamige Brink's uit de VS?

Van de geldwagens

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.2K

Antwoorden (1)

Veel Amerikanen komen oorspronkelijk uit Europa. Het is dan ook niet verwonderlijk dat veel achternamen van Europese origine zijn. De naam Brink komt waarschijnlijk uit Nederland of Duitsland en is door immigratie in Noord-Amerika terechtgekomen. Denk ook bijvoorbeeld aan de achternaam Roosevelt, die oorspronkelijk uit Zeeland kwamen.

Een brink is een open ruimte in dorpen in het oosten van Nederland en Duitsland. Vroeger was het veelal een grasveld waar de boeren dagelijks hun vee verzamelden. Vaak was een brink omringd door bomen en had het een drinkplaats voor de dieren.

Brink betekent letterlijk 'rand', maar later zijn er steeds meer boerderijen omheen gebouwd. Hierdoor groeide de brink uit tot een soort dorpsplein. Nu is een brink veelal een betegeld plein.