Spaargeld bijna op en geen baan meer kunnen krijgen, moet ik nu iets aanvragen?

Ondanks verschillende diploma's (onderwijsassistent, coach en secretaresse) zit ik thuis. Heb wel steeds uitzendwerk gehad in de administratie maar ook daar kan ik de afgelopen 8 maanden geen baan meer in vinden.
Ik reageer nu sinds 2 maanden ook op lopende band werk e.d. maar ook hierin geen reactie..
Moedeloos word je ervan.

Ik ben nog jong, bijna 23. Ik woon met mijn vriend -tijdelijk- bij zijn ouders in. Vanwege onze situatie. (Hij zit in het zelfde schuitje)
Beide schoonouders zijn ook werkloos op het moment en gaan het ook erg krap krijgen nu. Ondanks dat we nette, hardwerkende fatsoenlijke mensen zijn.. zitten we allemaal aan huis.

Mijn spaargeld was een mooi potje maar helaas door de huidige stand van zaken is deze een paar tientjes verwijderd van de bodem.

Welke stappen kan ik ondernemen? Kan/moet ik een bepaalde uitkering aanvragen? etc etc.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
Laat ook eens je cv en sollicitatiebrief controleren, misschien kun je daar iets aan verbeteren
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goede tip ;) Maar heb ook bij een uitzendbureau als intercedent gewerkt dus dat heb ik al meerdere malen laten doen. Lastige tijden :/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kun je geen opleiding oppakken?

Antwoorden (3)

U kunt een uitkering gaan aanvragen bij de sociale dienst van uw gemeente.
uw gemeente kan u precies uitleggen hoe dat in zijn werk gaat en wat u hier allemaal voor moet doen/ welke voorwaarden hier aan verbonden zijn. dit kan per gemeente verschillen.
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
Via de websites www.werk.nl en www.uwv.nl is te vinden wat je kan en moet doen om een uitkering te kunnen ontvangen, om een nieuwe baan te vinden, etcetera.

De website www.werk.nl is de officiële website waar je je altijd moet aanmelden als je werkloos wordt en een uitkering wil aanvragen. Het is overigens niet altijd nodig eerst je spaargeld op te maken, voordat je een uitkering aan kan vragen!
Antoni
11 jaar geleden
Lastige situatie. Je woont samen met je vriend bij zijn ouders thuis, ik neem aan dat je dan als samenwonend zult worden gezien. Dat betekent dat voor een eventuele Bijstandsuitkering jullie gezamelijke inkomen van belang is. Als hij ook geen inkomsten heeft, kan het dus zijn dat jullie in aanmerking komen voor een WWB-uitkering (Bijstand).

Wel zijn die regels erg streng, en nog meer zo voor jongeren onder de 27. Sowieso moet je eerst vier weken zoeken en kan pas daarna de uitkering worden aangevraagd. Het beste kun je je dus zo snel mogelijk melden en aantonen dat je al die tijd gezocht en actief gesolliciteerd hebt. Daarbij zul je ook moeten zoeken naar een opleiding: werkloze jongeren onder de 27 die kúnnen leren, moeten dat ook doen. Als jij of je vriend nog recht heeft op studiefinanciering óf als één van jullie nog mag lenen van DUO, is dat tegenwoordig een voorliggende voorziening voor de Bijstand. Dat betekent dat je geen Bijstand krijgt als je ofwel studiefinanciering ofwel een lening van DUO kunt krijgen.

Als jullie beiden geen recht meer zouden hebben op studiefinanciering, geldt nog steeds dat je verplicht bent om óf te werken, óf te leren/studeren. Dus als je geen werk kunt vinden, is het de bedoeling dat je een opleiding gaat zoeken. Als je geen recht meer hebt op studiefinanciering, kan in bepaalde gevallen de gemeente besluiten om in de tijd dat je op school zit, je een aanvulling vanuit de WWB uit te keren.

Als je geen onderwijs kúnt volgen, kun je een WWB-uitkering krijgen zolang je geen werk kunt vinden. Je moet dan wel zelf aantonen dat je geen onderwijs kunt volgen. Dat kan zijn om medische redenen, maar dat kan ook zijn omdat er voor de komende maanden geen nieuwe opleidingen van start gaan. Dit moet je dan aantonen door reacties van scholen op jouw (schriftelijke) aanmelding.

Er gelden dus nogal strenge eisen, vooral in verband met je leeftijd. Daarnaast gelden de standaard eisen die gelden voor de WWB, zoals de sollicitatieplicht, en mag je niet teveel spaargeld hebben (rond de 5000 voor alleenstaanden, twee keer zoveel voor gehuwden of samenwonenden). Maar als er echt geen andere mogelijkheden zijn, kun je er wel degelijk voor in aanmerking komen. Ook als je nog geen 27 bent. Daarnaast ken ik de leeftijd van je vriend niet en weet ik niet exact jullie leefsituatie en hoe de sociale dienst dit beoordeelt. Pas als je daadwerkelijk een aanvraag doet weet je dit zeker.