wat je (extra) kunt, bijvoorbeeld computer-vaardigheden, typvaardigheden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Simpel gezegd wat je kan.
Bijvoorbeeld welke talen je spreekt, met welke programma's je kan werken etc
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dingen waar je geen diploma voor hebt, maar die wel handig zijn in je nieuwe baan.
Dat je taarten kunt bakken is niet nodig om te vertellen als je solliciteert naar secretaresse. Dat je de scouting hebt geleidt wel als je in de kinderopvang wilt gaan werken
anneliez
11 jaar geleden
Jouw vaardigheden die relevant zijn voor de functie waar je op solliciteert.

Overigens: het maken van een kopje "vaardigheden" op een CV is niet standaard. Het is vooral heel zinnig als je nog niet veel werkervaring hebt opgedaan. Niet alleen omdat het dient als papiervulling, maar ook omdat je dan nog heel weinig andere zaken hebt waarmee je jezelf kunt onderscheiden. Als je 6 jaar werkervaring hebt als Java-programmeur, snapt natuurlijk iedereen dat je met Java kunt werken. Maar als je net je HAVO-diploma hebt gehaald en je geen verdere diploma's en werkervaring hebt behalve als vakkenvuller bij AH, is het heel zinnig om - als je solliciteert op een ICT-functie - te vermelden dat je kunt programmeren met Java. En zo hoeft iemand die de lerarenopleiding heeft afgerond natuurlijk niet te vermelden dat hij les kan geven, maar als een geschiedenisstudent reageert op een vacature voor geschiedenisleraar die jarenlang als vrijwilliger Nederlandse lessen verzorgd heeft voor kinderen van asielzoekers, is het goed als hij meldt dat hij weet hoe je een lesplan moet opstellen - hoewel bij dat laatste voorbeeld die capaciteiten ook al benoemd kunnen zijn als werkervaring.

Wat je concreet invult, hangt natuurlijk af van jouw specifieke vaardigheden en de functie waar je op reageert. Het gaat dan vooral om vaardigheden waar je geen diploma voor hebt en die ook niet overduidelijk blijken uit je werkervaring, óf die je extra wilt benadrukken. Zoals iemand al noemde moet het wel relevant zijn. Dat je kunt zwemmen is niet relevant als je bij een callcenter wilt werken, maar als je reageert als badmeester is het natuurlijk handig om - nadat je je behaalde diploma's hebt genoemd - ook nog te benoemen dat je daadwerkelijk ervaring hebt met reddingszwemmen als dat het geval is. En solliciteer je als begeleider voor doven en slechthorenden dan is zeer verstandig om het te vermelden wanneer je de Nederlandse gebarentaal goed beheerst.

Enkele voorbeelden van vaardigheden die voor meer functies relevant kunnen zijn: talenkennis (heb je een goede uitdrukkingsvaardigheid in het Nederlands, kennis van zowel de Engelse als Duitse taal in woord in geschrift? Een goede mondelinge taalbeheersing van het Spaans?), bezit van rijbewijs, goede beheersing van het Office-pakket, typevaardigheid, organisatorisch inzicht, leiding kunnen geven aan groepen, om kunnen gaan met stress, goed kunnen omgaan met ouderen of juist jongeren, kunnen bemiddelen bij conflicten, etc.