Is het waar dat als je een schenking geeft, dat de gever daar belasting over kan terug vragen?

ik heb vorige week een verhaal gehoord:

er was iemand en die had het volgende slimme idee:

je hebt persoon 'a','b' en 'c'

persoon 'a' geeft een schenking aan persoon 'b' (€ 2500,-)
daar vraagt persoon 'a' belasting over terug (21% van €2500,- is €525,-)

persoon 'b' geeft een schenking aan persoon 'c' (€ 2500,-)
daar vraagt persoon 'b' belasting over terug (21% van €2500,- is €525,-)

persoon 'c' geeft een schenking aan persoon 'a' (€ 2500,-)
daar vraagt persoon 'c' belasting over terug (21% van €2500,- is €525,-)
stel ik wil een maat van mij een schenking doen

vraag 1: is het waar dat als persoon 'a' een schenking geeft aan persoon 'b' dat persoon 'a' dan belasting terug kan vragen ?

vraag 2: is het dan waar dat op het einde van de rit persoon 'A' 'B' en 'C' € 525,- meer heeft als voor de schenking?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het laagste tarief schenkbelasting bij schenkingen aan derden is 30%. Schenkbelasting heeft geen verband met het BTW% van 21%

Antwoorden (6)

terugvragen van de schenkingsbelasting kan niet. De ontvanger betaald die aan de belastingdienst.De schenker heeft gewoon 2.500 geschonken en krijgt niets terug.
ronron1212
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ronron1212 heeft gewoon gelijk. De min is onterecht daarom +
Nee. Bij de eerste 2 regels geeft a een schenking van 2500 aan b. Het klopt dat a dan de BTW terug kan vragen maar je vergeet dat b belasting moet betalen over het totaalbedrag 3025 (2500 + 525). Je verliest er dus 135,25 op.

Toegevoegd na 37 seconden:
Dit is trouwens niet bij een schenking maar bij een product wat in feite op het zelfde uit komt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
BTW terug vragen bij een schenking? bron graag. tw gaat alleen maar op bij verkoop.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het laagste tarief schenkbelasting bij schenkingen aan derden is 30%. Schenken heeft NIETS te maken met het BTW% van 21%
Belastingteruggave is enkel mogelijk met een certificaat welke u bezorgd is door een ERKENDE instantie. Bv. Dokters zonder Grenzen, Kanker fonds, enz, enz.
GEEN fysieke personen die geld behoevend zijn.
Het is natuurlijk lovenswaardig indien u dit zou doen, iemand helpen uit uw omgeving die ECHT geld nodig heeft.
Ik heb dat al gedaan en die mensen zijn mij daar tot op heden nog steeds dankbaar voor. ( Zonder belasting retour).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de vraag is bedoeld voor Nederland, niet voor Vlaanderen.
Dit is onzin, je hoeft inderdaad geen belasting te betalen over geld dat je schenkt aan erkende ANBI-stichting of, onder bepaalde voorwaarden, aan je kinderen. Maar daar kun je geen belasting over TERUG vragen, die heb je al betaald toen je b.v. inkomstenbelasting over dat bedrag betaalde, of die zou je anders nog gaan betalen als je b.v. vermogensbelasting moest betalen over het bedrag dat je nu wegschenkt. Alleen degene die schenkt heeft er belastingvoordeel bij, maar is ondertussen wel het geld kwijt, want dat schenkt hij weg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De antwoorden zijn op allebei de vragen nee, onzin.
De strekking van een schenking is dat de schenker armer wordt en de verkrijger van de schenking rijker. (Schenk)Belasting die daarover betaald wordt kan nooit worden teruggevraagd. Trouwens het schenken van een bedrag van € 2.057,00 per jaar aan een willekeurig persoon is altijd vrij van schenkbelasting. En een schenking van
€ 2012,00 per jaar aan een sportvereniging of sportevenenementenorganisatie ook, maar hier zijn ook weer uitzonderingen op.

Ik denk dat je een gift bedoelt dat is ook een soort schenking maar dan aan een erkend goed doel of instelling. Zo'n gift kan wel invloed hebben op de inkomstenbelasting die je uiteindelijk betaalt.

Op de site van de belastingdienst staat daarover onder meer het volgende:
Er zijn 2 soorten giften:

gewone giften
periodieke giften
Als u een gift doet, mag u die misschien aftrekken. Voor het aftrekken van gewone en periodieke giften gelden verschillende voorwaarden.

U kunt gewone of periodieke giften doen aan een algemeen nut beogende instelling (ANBI).

Doet u een gift aan een culturele ANBI? Wanneer u uw aftrekpost berekent, mag u deze gift verhogen met 25%. Voor deze verhoging geldt een maximum van € 1.250.

Krijgt u een gift terug? En hebt u voor die gift giftenaftrek gehad? Dan moet u het bedrag van die aftrek optellen bij uw inkomen.

De materie over schenkingen (giften) is erg ingewikkeld.

Maar nogmaals op onderstaande site van de belastingdienst staat alles over schenkingen en giften overzichtelijk (met allerlei verwijzingen) bij elkaar.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In 2013 is elke schenking tot een bedrag van € 2057 vrij van schenkbelasting, dus niet alleen een bedrag van € 2057
Ik heb gelezen dat je het notarieel moet vastleggen. alleen dan mag je boven een bepaalde drempel van de belasting aftrekken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Computoon
11 jaar geleden
Dat gaat over giften. Notarieel vastgelegde giften (minstens 5 jaar een zelfde bedrag per jaar geven) aan een erkend goed doel zijn volledig aftrekbaar. Andere giften aan erkende goede doelen zijn alleen aftrekbaar voor het meerdere boven een bepaalde drempel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ voor Computoon