Ik ontvang een lau2 uitkering Ik verdien meer dan 50% van wat ik kan verdienen. Echter door aftrekposten negatief, nu wordt ik gekort op uitkering?

Is het niet vreemd dat de aftrekposten meegeteld worden in mijn verdiensten.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Je bijverdiensten worden bij WIA verrekend voor het nettoresultaat, dus opbrengst min kosten. Hoe meer kosten hoe lager de verdiensten. Startersaftrek is geen aftrekpost maar een kwestie van belastingtarief. Toegevoegd na 2 minuten: Studiekosten zijn geen aftrek op de bijverdiensten. Die vul je niet in bij opbrengst overige werkzaamheden. Toegevoegd na 5 uur: Heb het nagezien. Het zit anders in elkaar. De gedachte is dat enerzijds werken moet lonen en anderzijds dat UWV heeft vastgesteld hoeveel je kunt verdienen. Als je dat doet dan krijg je meer van het Uwv dan als je door het Uwv vastgestelde verdiencapaciteiten niet realiseert. Logisch is dat naar de netto-verdiensten wordt gekeken. Alleen goed kijken of je die kosten wel moet maken en of het Uwv die terecht aftrekt. Naar aanleiding van je reactie vraag ik me af of je tevoren door het UWV wel goed bent ingelicht en je het goed hebt begrepen. Als UWV je niet goed heeft geïnformeerd dan is het UWV tekort geschoten en zou je er werk van moeten maken.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100