Ik ontvang een lau2 uitkering Ik verdien meer dan 50% van wat ik kan verdienen. Echter door aftrekposten negatief, nu wordt ik gekort op uitkering?

Is het niet vreemd dat de aftrekposten meegeteld worden in mijn verdiensten.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
welke aftrekposten?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Naast mijn wia uitkering verdien ik wat bij als zzp er. Door aftrekposten op te geven bij de belastingdienst kom ik uit op een negatieve verdienste. As ik deze niet had opgegeven had ik genoeg verdiend om mijn uitkering te behouden. Dat is toch vreemd? Dan kan ik beter niet werken terwijl ze dat wel stimuleren.
ronron1212
11 jaar geleden
Wat noem jij aftrek posten?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
studiekosten lidmaatschap beroepsvereniging starters aftrek etc
ronron1212
11 jaar geleden
Of je hebt heel weinig verdient of de studie kosten warenwel erg hoog. Studie kosten zijn alleen aftrekbaar als ze kunnen leiden tot verbetering van je werk. En dat is dat nog maar gedeeltelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de vraag gaat niet over wat ik als aftrekposten kan invoeren, daar ben ik van op de hoogte, Het gaat erom dat deze meegeteld worden voor mijn inkomen, waardoor deze negatief wordt en ik minder uitkering krijg, terwijl ik wel gewerkt heb.
ronron1212
11 jaar geleden
Ja omdat het geen kosten zijn maar gewoon inkomsten dat antwoorden ik al naar je.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
studiekosten en startersaftrek zijn geen kosten die van invloed zijn op het resultaat uit werk. Daarom mag het Uwv deze niet meenemen bij de beoordeling van je verdiensten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is dat zeker want dat hebben ze wel gedaan. Ze zeggen dat ze alleen maar kijken naar het resultaat van de verdiensten die de belasting opgeeft en die is hierdoor negatief.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De inkomsten uit verdiensten die de belasting opgeeft zijn voor aftrek van studiekosten algemeen en zonder startersaftrek.
Wat ze zeggen is uiteindelijk niet van belang maar hoe de regeling luidt. Die is belangrijk en niet wat Uwv zegt.
Een paar jaar geleden zijn heel veel ZZP ers er door foute informatie van het UWV er in "geluisd".
Zorg dat bij jou niet hetzelfde gebeurt.
Vraag zonodig advies van een onpartijdige deskundige zoals bijvoorbeeld de vakbond. Dat kan m.i. ook als je (nog) geen lid bent.

Het beste antwoord

Je bijverdiensten worden bij WIA verrekend voor het nettoresultaat, dus opbrengst min kosten. Hoe meer kosten hoe lager de verdiensten.
Startersaftrek is geen aftrekpost maar een kwestie van belastingtarief.

Toegevoegd na 2 minuten:
Studiekosten zijn geen aftrek op de bijverdiensten. Die vul je niet in bij opbrengst overige werkzaamheden.

Toegevoegd na 5 uur:
Heb het nagezien. Het zit anders in elkaar.

De gedachte is dat enerzijds werken moet lonen en anderzijds dat UWV heeft vastgesteld hoeveel je kunt verdienen. Als je dat doet dan krijg je meer van het Uwv dan als je door het Uwv vastgestelde verdiencapaciteiten niet realiseert.
Logisch is dat naar de netto-verdiensten wordt gekeken. Alleen goed kijken of je die kosten wel moet maken en of het Uwv die terecht aftrekt.

Naar aanleiding van je reactie vraag ik me af of je tevoren door het UWV wel goed bent ingelicht en je het goed hebt begrepen. Als UWV je niet goed heeft geïnformeerd dan is het UWV tekort geschoten en zou je er werk van moeten maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dus als ik geen aftrekposten had ingevuld dan had ik voldaan aan de eisen van uwv dat is toch krom.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat is de reden van de korting?
Want je zegt dat je door lagere netto-inkomsten uit bijverdiensten/zzp-werk gekort wordt. Moet je dan een bepaald bedrag aan inkomen hebben om de uitkering te krijgen?