Kan het aangaan van een nul-urencontract voor 4 maanden nadelig zijn voor de hoogte van mijn WW-uitkering wanneer ik vervolgens werkloos word?

Heb nu een projectcontract voor 32 uur per week, welke is gestart op 18 juni 2012 en eindigt per 14 maart 2013. Per 15 maart zou ik werkloos zijn en dus ww aanvragen voor 32 uur per week. Nu is er echter de mogelijkheid om voor 2 maanden (misschien langer) op een nul-urencontract te gaan werken bij een andere werkgever. Stel: ik werk die twee maanden gemiddeld 16 uur per week en na die 2 maanden raak ik toch werkloos: kan ik dan maar voor 16 uur per week ww aanvragen, omdat ik voordat ik werkloos werd in mijn laatste functie gemiddeld 16 uur per week werkte?
of geldt dat pas als ik langer dan 6 maanden gemiddeld 16 uur per week heb gewerkt?
PS: ik was niet van plan om gedurende die 2 maanden dat ik op een nul-urencontract zal werken aanvullend tot 32 uur per week ww aan te vragen, of is het juist verstandig om het wel aan te vragen. Ik zou het niet aan willen vragen omdat ik dan, mocht ik volledig werkloos worden, langer recht heb op ww, omdat ik niet een deel van mijn ww als heb opgebruikt als aanvulling tot 32 uur per week gedurende mijn nul-urencontract?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

Je hebt geen keus: je moet WW aanvragen binnen 1 week nadat je werkloos wordt + inschrijven als werkzoekende + voorkomen dat je werkloos wordt. Dat is dus op het moment dat het 32-urig contract ophoudt en je niets hebt gevonden voor minstens 27 uur per week.

Je hebt pas recht op WW als je werknemer bent, minimaal 5 arbeidsuren/week verliest (of minimaal de helft als je minder dan 10 uur/week werkt), voor die verloren uren geen recht hebt op doorbetaling van loon, niet onvrijwillig werkloos bent en beschikbaar bent voor de arbeidsmarkt. Uren die je werkt op het nieuwe contract moet je opgeven aan het UWV en worden gecorrigeerd op de uitkering.

De hoogte van WW wordt berekend op basis van het dagloon. Het dagloon is het loon dat je gemiddeld per dag verdiende in het jaar voordat je werkloos werd. Het gaat om het loon waarover premies sociale verzekeringen zijn betaald. Dit dagloon kan nooit meer zijn dan een bepaald wettelijk maximum.

Als je recht op de WW -uitkering , dan krijg je in ieder geval altijd een basisuitkering van 3 maanden (als de werkloosheid zo lang duurt, uiteraard). Om die te krijgen moet je voldoen aan de wekeneis: in de 36 weken voor je werkloos werd minimaal 26 weken hebben gewerkt, al was het maar een dag per week. Ook vakantieweken tellen mee. De eerste 2 maanden krijgt je 75% van je dagloon, de derde maand 70%. Als je langer dan 3 maanden recht op WW hebt, blijft de hoogte van je uitkering na de derde maand 70% van je dagloon. Maximale duur van de WW is op dit moment 3 jaar en 2 maanden.

Je hebt recht op een langere WW-uitkering als je ook aan de jareneis voldoet. Dit houdt in dat je in de 5 kalenderjaren voordat je werkloos werd minstens 4 jaar voldoende hebt gewerkt. Je hebt voldoende gewerkt als je in een jaar over 208 uren of meer loon heeft ontvangen. Het jaar waarin je werkloos bent geworden, telt bij de berekening hiervan niet mee.

Er hangen kabinetsplannen in de lucht om de WW volgend jaar aan te passen.
Computoon