Kan iemand mij de definitie geven van het woord 'efficiencywinst'?

Ik moet begrippen uit een artikel halen en een definitie geven, maar ik kan die van het woord ''efficiencywinst'' niet vinden. Hier even een stukje van het artikel voor de context:

...''Diverse onderzoeken wijzen uit dat betere afstemming tussen donorlanden in ontwikkelingslanden een efficiencywinst van tussen de vijf en zeven miljard Euro oplevert. Voorwaar niet een bedrag dat we moeten laten liggen. De eerste stappen hiertoe zijn gezet.''

(http://www.pvda.nl/berichten/2013/02/Europese+ontwikkelingssamenwerking+van+de+21e+eeuw )

Kan iemand voor mij dit woord omschrijven/uitleggen/een definitie geven?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (2)

Ik zie ook nergens een definitie, maar toch denk ik dat ik je vraag kan beantwoorden.
Je kunt spreken van efficiencywinst als de efficiency (van een proces, een bedrijf, een afdeling...) beter wordt.

Stel dat je in het verleden bijvoorbeeld 3.000 euro per maand kwijt was aan de administratie van je bedrijf, omdat je administratief medewerker papieren kwijtraakte, foute facturen stuurde (die je dan later moest herstellen met creditnota's) en dus al zijn/haar uren bezig was met de boekhouding. Nu heb je hem/haar op cursus gestuurd, en gaat alles stukken beter en sneller. Efficiënter, dus.

Je zal zo'n vooruitgang vaak in euro's kunnen uitdrukken. In dit voorbeeld gaat je administratief medewerker misschien halve dagen werken. Dat scheelt je dus een half salaris (kosten omlaag).
Maar het zou ook kunnen dat hij/zij een deel van de tijd iets anders gaat doen, bijvoorbeeld telefonische verkoop (omzet omhoog).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Efficiency is doelmatigheid. M.a.w. de manier waarop je een doel bereikt. Door alle zaken te verwijderen die nadelig zijn en tijd kosten kun je geld besparen. Hoe beter je tijd gebruikt bijvoorbeeld hoe meer tijd je over hebt voor andere zaken.

Voor een bedrijf kan deze tijdsbesparing in houden dat je minder mensen hoeft in te huren en dat scheelt geld.

Hopelijk ben je een beetje geholpen.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
super! bedankt!!