kun je ook een deel van een huis aan een kind schenken ?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

In theorie ja, in de praktijk heb ik al heel wat notarissen gedaan om hetzelfde te doen en vind ik nu pas een notaris die deze vraag au serieu neemt. De meeste notarissen hebben erg negatieve ervaringen met dit soort gevallen. Als je in onverdeeldheid zit (zoals ik in een echtscheiding) en het huis is nog niet integraal van jou (bijv. 50% zoals bij mij, wettelijk stelsel, maar met een complicatie omdat er een groot beroepsgedeelte kantoor in zit dat fiscaal belast is bij eventuele verkoop - je kunt niet tegelijk belastingaftrek genieten en later vrijuit gaan, met een paar uitzonderingen niet te na gelaten zoals altijd), dan kun je zelfs bijv. het naakte eigendom van jouw deel schenken aan een kind (met betaling van schenkingsrechten die in België even hoog zijn als de successierechten, successie = opvolging na overlijden) en je voorbehoud notarieel maken qua vruchtgebruik (ik wil niet meer dan er wonen heel mijn leven uit respect voor de opgebouwde droom voor mijn kinderen maar het vermogen en vooral de enigszins nu fictieve meerwaarden blokkeren op mijn kinderen wat ècht graag zien betekent zonder eigen belang), zodat bij de vereffening en verdeling eigenlijk al meerdere partijen aan tafel zitten. Het gemakkelijkste is dit natuurlijk met volwassen kinderen (een van de drie bij mij, mijn inwonende zoon) omdat een schenking ook niet te expliciet maar wel uit de feiten aanvaard dient te worden door het kind in kwestie, maar je zult in de praktijk dus om die reden zien dat je ze adviseren van het huis volledig in te kopen (in België met van 1% naar 2,5% gestegen 'scheidingspesttaks') en misschien dezelfde dag nog erachter een akte bij liefst je eigen notaris (bij vereffening en verdeling stelt de rechter zelf twee notarissen aan en heb je geen keuze en mijdt je best ook belangenconflicten met je ex-partner die daar zeker een constructie in ziet want anders ging zij/hij zeker op voorhand akkoord en laat ze door haar niet-akkoord al duidelijk blijken dat het haar/hem om geld gaat en NIET om het belang van de kinderen, mag je al opmerken bij de notaris of in de procedures en de meeste rechters zullen daar gevoelig voor zijn) waarbij je regelt wat je hierboven vraagt. Maar dan kan er al beslaglegging gebeuren en allerhande, want de lijken vallen met hopen uit de kast na een echtscheiding en een vereffening-verdeling. Ook in andere gevallen kun je dit dus. Ideaal is een bemiddelaar (zoals ik dikwijls) zodat de eigenaars dit samen doen = 113% liefde.

Ja, hoor. Je kunt met meerderen tegelijk eigenaar zijn.

Wanneer je overlijd is een deel van het huis van de belasting je mag maar een deel van de erfenis houden. Als uw kind nu ook mede eigenaar word van uw huis heeft deze het volledige rcht op het huis bij het overlijden

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100