In theorie ja, in de praktijk heb ik al heel wat notarissen gedaan om hetzelfde te doen en vind ik nu pas een notaris die deze vraag au serieu neemt.

De meeste notarissen hebben erg negatieve ervaringen met dit soort gevallen. Als je in onverdeeldheid zit (zoals ik in een echtscheiding) en het huis is nog niet integraal van jou (bijv. 50% zoals bij mij, wettelijk stelsel, maar met een complicatie omdat er een groot beroepsgedeelte kantoor in zit dat fiscaal belast is bij eventuele verkoop - je kunt niet tegelijk belastingaftrek genieten en later vrijuit gaan, met een paar uitzonderingen niet te na gelaten zoals altijd), dan kun je zelfs bijv. het naakte eigendom van jouw deel schenken aan een kind (met betaling van schenkingsrechten die in België even hoog zijn als de successierechten, successie = opvolging na overlijden) en je voorbehoud notarieel maken qua vruchtgebruik (ik wil niet meer dan er wonen heel mijn leven uit respect voor de opgebouwde droom voor mijn kinderen maar het vermogen en vooral de enigszins nu fictieve meerwaarden blokkeren op mijn kinderen wat ècht graag zien betekent zonder eigen belang), zodat bij de vereffening en verdeling eigenlijk al meerdere partijen aan tafel zitten.

Het gemakkelijkste is dit natuurlijk met volwassen kinderen (een van de drie bij mij, mijn inwonende zoon) omdat een schenking ook niet te expliciet maar wel uit de feiten aanvaard dient te worden door het kind in kwestie, maar je zult in de praktijk dus om die reden zien dat je ze adviseren van het huis volledig in te kopen (in België met van 1% naar 2,5% gestegen 'scheidingspesttaks') en misschien dezelfde dag nog erachter een akte bij liefst je eigen notaris (bij vereffening en verdeling stelt de rechter zelf twee notarissen aan en heb je geen keuze en mijdt je best ook belangenconflicten met je ex-partner die daar zeker een constructie in ziet want anders ging zij/hij zeker op voorhand akkoord en laat ze door haar niet-akkoord al duidelijk blijken dat het haar/hem om geld gaat en NIET om het belang van de kinderen, mag je al opmerken bij de notaris of in de procedures en de meeste rechters zullen daar gevoelig voor zijn) waarbij je regelt wat je hierboven vraagt. Maar dan kan er al beslaglegging gebeuren en allerhande, want de lijken vallen met hopen uit de kast na een echtscheiding en een vereffening-verdeling.

Ook in andere gevallen kun je dit dus.

Ideaal is een bemiddelaar (zoals ik dikwijls) zodat de eigenaars dit samen doen = 113% liefde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
Als er een ex is dat zou er reeds een boedelverdeling zijn geweest en is het huis als dat door de ander wordt bewoont zijn afgehandeld. een ex kan nooit na het afhandelen van de boedelscheiding rechten houden op een huis wel op het pensioen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het zou mij verrassen dat het in Nederland anders is dan in België: Normaal heb je eerst een feitelijke scheiding, dan een wettelijke scheiding en dan heb je tijd nodig om overeen te komen via de notaris hoe de onroerende en roerende goederen toch verdeeld worden en/of betaald door een van beide partijen. Een ex kan trouwens perfect haar rechten houden op het huis, want een van de vergeten routes is dat BEIDE echtgenoten ook na scheiding gewoon het huis behouden en de lening verder loopt en het zo NIET betrekken in de boedelscheiding of het daaruit halen als verdere rechten. Je kunt ook met een vreemde een huis kopen zonder dat je samenwoont en het verhuren, dus kun je dat zeker als 'exen' ook. We denken te veel in vakjes en volgen te veel het advies. Eens goed en diep en herhaaldelijk opnieuw nadenken over wat je wil op LANGE termijn is veel beter, dan meteen alles snel regelen, tenzij je niet genoeg energie hebt en elkaar te veel haat om je gezond verstand boven je emoties te laten gelden. Zie bijvoorbeeld voor België met up-to-date artikel van 3 dagen geleden en concrete cijfers (voor België, converteerbaar): http://netto.tijd.be/geld_en_gezin/vastgoed/Wat_doen_we_met_de_gezinswoning_nu_we_uit_elkaar_gaan.9305986-1625.art?highlight=gezinswoning Zie bijvoorbeeld voor Nederland (minder creatief en enkel klassieke oplossingen): Voor Nederland is dit artikel ook slechts een gedeeltelijke oplossing (het huis beiden houden kan veel duurder zijn bij successie uiteindelijk, maar de wet kan NOOIT iets doen als een situatie blijft zoals ze is en niemand zal de partners dagvaarden omdat ze het huis buiten de boedel houden via een notariële akte met meerdere eigenaars, eventueel zelfs mèt de volwassen kinderen erbij).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vergat hierboven de Nederlandse link uit infonu.nl: http://financieel.infonu.nl/hypotheek/17306-vastgoed-wat-betekent-een-echtscheiding-voor-u-financieel.html +JMVB
ronron1212
11 jaar geleden
Alles wordt geregeld voor de scheiding wordt uitgesproken.Door de uitspraak zijn de afspraken en afhandeling definitief.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn tal van mogelijkheden, de een al duurder dan de andere. Zie ook de andere vraag hier http://www.goeievraag.nl/vraag/maatschappij/patrimoniumvennootschap.16941 of praat eens met een accountant hierover, liefst samen met uw ex.
ronron1212
11 jaar geleden
Nogmaals vanbelle als de scheiding wordt uitgesproken heb je niets meer met elkaar en is de boedel gescheiden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus je beweert gewoon dat de vraagsteller nonsens verkoopt. Zijn vraag is: "Kun je een DEEL van een huis aan een kind schenken?" Ja, je kunt een deel van een huis aan een kind schenken. Zowel als je een deel hebt, als voor het geval dat je alles hebt. Je kunt het niet schenken als je geen huis hebt en je (ex)partner er mee gaan lopen is. Maar dan stelt zich die vraag toch niet hier?
ronron1212
11 jaar geleden
Dat zeg ik niet lees goed ik zeg dat je ex er niets mee te maken heeft EX dus n iet kind.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Liesje, help ons eens, RonRon1212 en ik raken er niet aan uit. Heb je volle eigendom over het huis dat je gedeeltelijk wil schenken aan je kind of heeft je ex ook een deel? Blijkbaar begrijpen we de vraag misschien niet goed. En bedoel je naakte eigendom en vruchtgebruik schenken of eigendom schenken voor als je later overlijdt?

Andere antwoorden (2)

Ja, hoor. Je kunt met meerderen tegelijk eigenaar zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
Kruidenvrouwtje het een heeft niets met het ander te maken. Het gaat om de schenking kun je dit ook onderbouwen met een link.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt toch schenken wat je wilt?! Mijn ouders hebben in het verleden hun huis aan hun vier kinderen geschonken. Er moesten toen wel schenkingsrechten worden betaald, maar dat was voordeliger dan de successie na hun overlijden. Ze hadden natuurlijk ook een deel van hun huis kunnen schenken.
Ik heb geel link, maar weet dit uit eigen ervaring.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geel=geen
ronron1212
11 jaar geleden
Ja nu kom al met de schenkingsrechten nu nog de notaris en wat nog meer is daar voor nodig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je opmerking over te maken kosten heeft niets met de gestelde vraag te maken.
In ons geval was deze schenking in elk geval zeer te verkiezen boven erven omdat het financieel veel aantrekkelijker was.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
He luitjes, bedankt voor jullie reactie. Mijn moeder wil haar huis schenken, maar heeft niet helemaal. Deels dus...vraag me af of dat kan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik durf me hand ervoor in het vuur te steken dat het kan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jeetje, nu schrijf ik iets waarvoor ik allergisch ben: 'me hand' verbeter ik hierbij onmiddellijk in 'm'n hand'.
ronron1212
11 jaar geleden
Kruidenvrouwtje het ka dat is waar en een notaris heb je daarbij nodig. +
Wanneer je overlijd is een deel van het huis van de belasting je mag maar een deel van de erfenis houden.

Als uw kind nu ook mede eigenaar word van uw huis heeft deze het volledige rcht op het huis bij het overlijden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus een ouder kan de helft van de woning schenken ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jaa zodat een kind in uw levendig stadium nog mede eigenaar word van het huis, dit moet U verder vragen bij de verzekring of woning coörpartie
ronron1212
11 jaar geleden
Nee dat is niet waar je moet dan schenkingsbelasting betalen en na overlijden ook over de andere helft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Liesje, het is bovendien zo dat het huis bijvoorbeeld voor tweederde van de een is en voor een derde deel van de ander. Van alles is mogelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Liesje, het is bovendien zo dat het huis bijvoorbeeld voor tweederde van de een is en voor een derde deel van de ander. Van alles is mogelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jaa idd maar je hebt niet het volledige recht over de eigendommen ronron12
ronron1212
11 jaar geleden
Als een deel hebt niet een jongen dat zeg ik ook nergens.