Wat is de waarde van 5 dollar voor een Haitiaan?

En dan bedoel ik niet 5 dollar = 5 dollar maar wat betekent het concreet voor hen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Pakweg het bedrag van een gemiddeld inkomen van twee weken.

Toegevoegd na 51 minuten:
Herstel: uitgaande van 0,80 dollar voor 55 % van de bevolkin = 0,55 dollar per dag, dus ca 9 à 10 dagen voor 5 dollar.
Zie bijgaande bron giro 555.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bron? Want ik kom toch heel anders uit. 5 dollar per dag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je wel :-)

Andere antwoorden (3)

5 euro = 281,05 gourde.
1 euro is dus 56,21 gourde;
1 euro = 1,41 dollar.

Toegevoegd na 2 minuten:
5 dollar is dan 199,33 gourde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Momenteel zal 5 dollar in de handen van een haitiaan niet heel veel waarde hebben omdat er gewoon te weinig eten, drinken en onderdak is. Dus zelfs met geld is dit op veel plaatsen niet te koop op dit moment.

Maar, wanneer de situatie de komende maanden verbeterd en haiti weer op zijn oude (heel armoedige) nivo terugkomt dan is 5 dollar weer heel veel geld. Dat is een aantal weken je geen zorgen hoeven te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Interessant als denkvraag : eigenlijk stelt die 5 dollar hetzelfde voor als voor de gemiddelde europeaan een 1000 euro : leuk om hebben en om extra uit te geven maar daar blijft het bij. Liever zou hij een job hebben , iets om handen dan alleen maar te overleven, liever zou hij zelfs dat bedrag per maand ontvangen om zijn eigenwaarde terug te vinden. De Haitianen weten dat ze decennia lang door corrupte regimes aan hun lot overgelaten zijn. Er rest hun nog 1% aan bossen : de rest werd aan houtskool opgebrand. De rijst die ze telen , wordt veertig % duurder verkocht dan amerikaanse import rijst. Dus concreet koopt hij daarmee elementaire voedingswaren voor een periode van twee weken maximaal.