Penningmeester weigerd administratie in te laten zien en over te dragen aan zijn opvolger,wat kun je hier aan doen??

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is toch ook verplicht viri?

Verder denk ik dat er een reden moet zijn en dat lijkt me niet best!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De overige (oude) bestuursleden zijn medeverantwoordelijk. Laten die gezamenlijk de financiële zaken in ogenschouw nemen en in bezit nemen.
NB In Nederland is het wettelijk verplicht dat in een vereniging alle bestuursleden de financiële verantwoording (van de penningmeester)ondertekenen. Dan moeten zij ook de daaraan ten grondslag liggend stukken kunnen inzien.

Het beste antwoord

Je moet onderscheid maken of het dan wel een feitelijke vereniging of variant daarvan is, dan wel of het een officiële VZW is.

Kijk, in kern heb je aan de ene kant de leden en daarom wordt er elk jaar een algemene vergadering gehouden die bestuursleden kiezen of herverkiezen. Die bestuursleden kiezen dan onderling onder elkaar wie Voorzitter wordt, eventueel ondervoorzitter, Secretaris en Penningmeester en ook bijvoorbeeld juridisch adviseur of ander adviseur naargelang het maatschappelijke doel (er kunnen nog functies zijn, maar ik hou het hier eenvoudig).

Heel het jaar door moet elk van de bestuursleden hun taak behoorlijk verrichten en daarom zijn er vele Bestuursraden waarin dezen bijeenkomen (de benaming Raad van Beheer werd daarom vervangen door Raad van Bestuur, dit is immers een actiever woord), in die zin zelfs dat dat gelijkaardig is aan dat van een BVBA en een NV en in de toekomst ook een Europese SV (België). Dezen dragen dan ook bestuursaansprakelijkheid.

Zijn er tussenin onregelmatigheden, zoals deze die je aanhaalt, dan beslist de Raad van Bestuur met het lid in kwestie erbij, over wat er moet gebeuren. Hij kan echter NIET afgezegd worden zonder toestemming van de leden, dus elk bestuurslid blijft over redelijk wat macht beschikken. Niettemin blijven de beslissingen altijd een kwestie van meerderheid, dus als men groep vormt, kan de enkeling niet zijn wil of onwil doordrijven. Een verzekering bestuursaansprakelijkheid kan soms wenselijk zijn hierom.

Op het einde van het jaar moeten de bestuursleden dan verantwoording afleggen en moet gevraagd worden om 'kwijting' = ontheffing van aansprakelijkheid. Vanaf dat moment raken ook de bestuurders hun verantwoordelijkheid kwijt en zijn het terug de leden/aandeelhouders die de verantwoordelijkheid overnemen.

Er kan ook een bijkomende vergadering samen geroepen worden voor dit soort problemen.

Nu concreet: Hij dient altijd alle documenten te overhandigen en is dus strafbaar en vervolgbaar bij nalatigheid. Kwijt hem dus niet op het einde van het jaar en laat het zo opnemen tot je alles hebt. In het andere geval zal hij bij onregelmatigheden hoofdelijk aansprakelijk worden voor eventueel wanbeheer. Je kunt zelfs de gemakkelijkheidsoplossing kiezen en een aangetekende brief zenden dat hij alles moet overhandigen of dat hij persoonlijk aansprakelijk wordt voor alles van de vereniging of VZW.

Heb je specifiekere vragen, laat het dan weten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Naast de statuten, moet je normaal nog een huishoudelijk reglement hebben, waarin je dit soort toestanden moet probleren te voorkomen. Leer uit de fouten en pas de samenwerking beter aan, want het betaamt niet dat een firma, vereniging, VZW, vennootschap, rechtspersoon afhangt van één of meerdere personen die altijd mensen blijven met + en - puntjes.

Andere antwoorden (2)

Dat begint met een goed gesprek, het liefst met bestuursleden, de voorzitter moet de oude penningmeester toch kunnen overtuigen om de administratie wel over te dragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dreigen met aangifte bij de politie.
Als hij blijft volharden in zijn weigering, dat ook daadwerkelijk doen, want dan is er duidelijk wat mis.