Kan ik een factuur maken zonder dat ik een bedrijf heb?

Ik heb iets gedaan voor een bedrijf en nu wilt dat bedrijf dat ik een factuur stuur. Dit is eenmalig, hoe werkt dat?

Kan iemand mij iets vertellen hierover

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Het lijkt erop dat u geen ondernemer bent. In dat geval wil het bedrijf het volgende weten:
1. Uw voorletters, uw naam
2. Uw adres
3. Uw BSN/sofinummer
4. Uw geboortedatum

5. Een omschrijving van de werkzaamheden
6. De periode waarin u de werkzaamheden uitgevoerd heeft (van ... tot)

7. De totale uitbetaling die het bedrijf heeft gedaan, inclusief de vergoeding van de kosten.

De bovenstaande posten zijn het minimum dat het bedrijf nodig heeft om aan het eind van het jaar de uitbetaling aan te geven aan de belastingdienst door middel van het IB 47 formulier. (zie bron hoofdstuk 4). [Met het IB-47 formulier geeft het bedrijf door dat het uitbetalingen heeft gedaan aan mensen die niet in loondienst zijn en die geen zelfstandig ondernemer zijn]

Het onderstaande is niet nodig voor het invullen van het IB47 formulier, maar dit wil een bedrijf er eigenlijk wel op hebben:
8. de naam, het adres en evt. de contactpersoon van het bedrijf.

Daarnaast moet u even bij het bedrijf navragen of:
- als u kosten declareert, of zij een kopie van de bonnetjes willen hebben. LET OP: bewaar de originelen zelf, u mag de kosten namelijk bij uw belastingaangifte aftrekken maar dan moet u wel aan kunnen tonen dat u deze gemaakt heeft.
- of ze een kopie van een identiteitsbewijs willen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Koop een rekeningen blok en schrijf een rekening met je naam, bedrag en voor wie. Is het een hoog bedrag zul je het moeten opgeven als inkomsten op de belasting aangifte en misschien hier belasting over moeten betalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een factuur is een rekening is een briefje met daarop
wat je gedaan hebt of geleverd hebt en wat dat kostte
en wat de ontvanger van de rekening dus moet betalen.

Kun je gewoon schrijven of typen.
Aan .........adres van dat bedrijf.
Van.......... jouw eigen naam en adres.

En omdat je geen bedrijf hebt, kun je geen BTW rekenen.

Meer is het niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt een gewone declaratie indienen, waarop je naam/adres/postcode+woonplaats staan en die van het bedrijf, de datum, hetgeen je voor het bedrijf gedaan hebt en het bedrag. Natuurlijk is het ook handig om je bankrekeningnummer te vermelden :-)
Dat is alles.

Aan een factuur worden fiscaal nogal wat regels gesteld (zie onder) maar die gelden niet voor jou want je bent geen ondernemer en dus niet verplicht een factuur uit te reiken.
Factuureisen:
"uw naam, adres en btw-nummer; uw KvK-nummer (als u bent ingeschreven bij de Kamer van Koophandel); een uniek volgnummer; de datum waarop de factuur gemaakt is; de naam en het adres van uw afnemer; de datum waarop, of het tijdvak waarin de goederen of diensten zijn geleverd; het aantal geleverde goederen of diensten; een omschrijving van de goederen of diensten die u hebt geleverd; het btw-tarief dat u in rekening brengt; het bedrag dat u in rekening brengt, exclusief btw; het btw-bedrag."
Computoon
11 jaar geleden
Voor jou is aan de orde:
* je kunt gewoon een declaratie/faktuur indienen, noem het hoe je wil.
* je kunt hierbij geen BTW in rekening brengen. (Beter: breng € 0,00 BTW in rekening, zodat dat voor je opdrachtgever bij het inboeken ondubbelzinnig duidelijk is)
* jij bent verplicht om deze inkomsten zelf aan te geven bij de belastingdienst.

Zie ook een oude GoeieVraag-vraag: "Hoe betaal ik een zzper?" (3 jaar geleden)