Hou hoog is de AOW bij gehuwden die werken in buitenland?

Ik las dat gehuwden elk 50% van de AOW uitkering krijgen.
Ik woon in het buitenland en werk voor een Nederlandse werkgever.
Betaal dus via mijn salarisstrook AOW premie.

Mijn partner is nooit premieplichtig geweest voor de AOW.
Vrijwillig voor de AOW verzekeren is niet mogelijk.
Waarschijnlijk in woonland geen recht op soortgelijke AOW.

We zijn in Nederland getrouwd (wonen buiten NL in EU.)

Krijg ik straks dus maar 50% van mijn AOW?
Of moet ik op 65 volgens de wet maar scheiden om 100% te krijgen en met pensioen te kunnen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Je kunt vanaf januari 2013 ook als je in het buitenland woont DigiD aanvragen. Met deze code kun je inloggen op je persoonlijk pensioenoverzicht, waarin ook vermeld staat op hoeveel AOW je recht hebt. Het bedrag wordt zowel in bruto als in netto weergegeven.

Bronnen:
http://www.e-overheid.nl/actueel/nieuwsber...
www.mijnpensioenoverzicht.nl

Het hangt er van af in WELK land je gaat wonen. Omdat het vaak echter maatwerk blijft, is het verstandig even rechtstreeks contact op te nemen met de Sociale Verzekerings Bank over jouw precieze situatie. Voor een kort en snel algemeen antwoord (waar je dus geen rechten aan kunt ontlenen, dus bel of schrijf ze alsnog) kun je in de link het land invullen waar je woont. Toegevoegd na 11 minuten: In mijn persoonlijke situatie bijvoorbeeld, wonen wij in het buitenland, maar werkt mijn man in Nederland. Hij blijft dus gewoon premie betalen in Nederland en behoud het volledige recht op AOW. Ik echter heb maar tot mijn 42e in Nederland gewoond, en zal dus om en nabij de helft van mijn AOW moeten missen. Zou mijn man in Duitsland werken, dan zouden we beiden maar ons halve leven AOW hebben opgebouwd en recht op - om en nabij - de helft hebben. Er zijn echter om het 'gat' te dichten wel weer Duitse equivalenten waar we rechten voor opbouwen, maar dat voert hier te ver. Jij betaalt AOW premie, dus zoals het er naar uitziet is je situatie vergelijkbaar met de onze : jij houdt recht op je volle AOW, je vrouw (als zij zelf niet werkt / niets opbouwt) alleen voor de jaren dat ze in Nederland woonde. Toegevoegd na 12 minuten: In mijn persoonlijke situatie bijvoorbeeld, wonen wij in het buitenland, maar werkt mijn man in Nederland. Hij blijft dus gewoon premie betalen in Nederland en behoud het volledige recht op AOW. Ik echter heb maar tot mijn 42e in Nederland gewoond, en zal dus om en nabij de helft van mijn AOW moeten missen. Zou mijn man in Duitsland werken, dan zouden we beiden maar ons halve leven AOW hebben opgebouwd en recht op - om en nabij - de helft hebben. Er zijn echter om het 'gat' te dichten wel weer Duitse equivalenten waar we rechten voor opbouwen, maar dat voert hier te ver. Jij betaalt AOW premie, dus zoals het er naar uitziet is je situatie vergelijkbaar met de onze : jij houdt recht op je volle AOW, je vrouw (als zij zelf niet werkt / niets opbouwt) alleen voor de jaren dat ze in Nederland woonde.

Bronnen:
http://www.svb.nl/int/nl/aow/
http://www.svb.nl/int/nl/aow/wonen_buiten_...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100