moet je als je 1 keer als zzper een opdracht voor een bouwbedrijf uitvoerd een var verklaring afgeven,en mogen ze dan wijgeren om de zzper te betalen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

De ZZP er dient alvorens aan te vangen met werkzaamheden een VAR verklaring af te geven bij het bedrijf die hem inhuurt.

Zolang het bouwbedrijf geen VAR heeft mag om belastingtechnische redenen het bouwbedrijf u niet uit betalen.

Overigens mag de VAR een kopie zijn van wat u toegestuurd krijgt van de belastingdienst ook dient de VAR jaarlijks vernieuwd te worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een bedrijf mag best een persoon uitbetalen zonder een VAR-verklaring te hebben. Het doel van de VAR-verklaring is alleen om duidelijkheid te geven over de arbeidsrelatie. Mocht de belastingdienst achteraf vinden dat de ZZP'er geen ondernemer is, en dat er dus wellicht sprake was geweest van een verkapt dienstverband, dan zou de Belastingdienst de aannemer alsnog kunnen verplichten om werkgeverspremies te laten betalen. Als de werkgever dan een VAR-verklaring kan tonen is deze gevrijwaard van deze naheffing.
ronron1212
11 jaar geleden
nielx je stelt het wel erg makkelijk voor maar de opdrachtgever dient eerst vast te stellen of de persoon de persoon is en vervolgens de var verklaring te controleren daarna kan er pas een uitbetaling worden gedaan tevens moet de zzp er in de bouw een G-rekening opgeven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt Ronron. Het tevens om te controleren of er geen fraude gepleegd wordt, bij een inspectie op het bouwterrein kan iemand die geen VAR heeft verstrekt aan de opdrachtgever beschouwd worden als een illegale werknemer, ook moet de opdrachtgever op deze wijze verifiëren of het persoon geen uitkering geniet tijdens het doen van de werkzaamheden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bouwbedrijven (en ook andere bedrijven die met onderaannemers werken) kunnen in problemen komen als ze aan de belastingdienst geen VAR-verklaring van de voor hun gewerkte ZZP-er kunnen overleggen. Veel grotere bouwbedrijven betalen facturen van hun onderaannemers (kleinere bouwbedrijven) niet, als niet van alle mensen die aan het betreffende project gewerkt hebben de nodige papieren zijn overlegd(ID-bewijzen van eigen personeel en ID-bewijs + Var verklaring van ZZP-ers en ID Bewijzen van uitzendkrachten + de VAR verklaring van het betreffende uitzendbureau). Zeker in deze tijden nemen bouwbedrijven geen risico en kan ik me heel goed voorstellen dat ze een ZZP-er pas willen betalen op moment dat hij een VAR-verklaring kan overleggen. Dit alles in het kader van de Wet Keten Aansprakelijkheid. Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Ketenaansprakelijkheid .