Hoe werkt de aandelenmarkt?

Ik moet een werkstuk maken voor economie, ik moet alleen wel weten hoe de aandelen markt werkt en ik heb er totaal geen idee van. graag een heeeeeele simpele uitleg geschikt voor domme blondjes :)

Weet jij het antwoord?

/2500

Heel simpel: Een bedrijf heeft geld nodig. Dus zeggen ze: We verkopen nu 'stukjes bedrijf' [de aandelen]. Dit verkopen gebeurd op de aandelen markt. Nu zijn er mensen die denken: Dat bedrijf gaat wat presteren. Dus die willen graag aandelen hebben. Immers: Een aandeel is een stukje rechten op dat bedrijf, en de winst die ze maken. Dus die bieden meer dan de oorspronkelijke waarde van de aandelen. Waarop er mesnen zijn die zeggen: Leuk, ik verkoop mijn aandeel voor 10% meer dan wat ik betaald heb: Je mag ze hebben. Zo stijgen de prijzen van het aandeel. Al;s het slecht gaat met de economie of het bedrijf, willen veel mensen van de aandelen af: Er zal geen winst gemaakt worden, dus zijn de aandelen niet meer interessant. Daarom daalt de vraag, en gaan mensen de aandelen voor steeds minder geld te koop aanbieden: Prijsdalingen.

Simpel, je koopt aandelen, die gaan omhoog of omlaag. Gaan ze omlaag, verlies je geld, gaan ze omhoog dan verdien je geld. Simpeler kan ik het niet maken.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100