Moet mijn hypotheek aangepast worden?

Wij hebben op dit moment een spaar hypotheek. Dit betekend dat we volledig aflossen en een deel sparen. Is dit voor deze tijd wel de juiste hypotheek?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Utrecht
11 jaar geleden
Volgens mij spaar je en lost je daarmee op het einde van de looptijd de hypotheek volledig af. Bij een spaarhypotheek los je tijdens de looptijd niets af (zou belastingtechnisch ook erg ongunstig zijn).
Volgens mij is dit een prima hypotheek volgens de huidige inzichten.

Antwoorden (2)

Als je alles netjes kan betalen heb je een geweldige hypotheek. Geen restschuld na 30 jaar, ongeacht de waarde van het huis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij een spaarhypotheek los je tijdens de looptijd van de hypotheek niets af, maar wordt pas op einddatum je schuld ineens afgelost.
Hoewel je op einddatum precies weet wat je dan afgelost hebt, blijft de schuld tijdens de looptijd gelijk. Het is in veel gevallen ook niet mogelijk om het gespaarde bedrag tussentijds op te nemen, mocht je bijvoorbeeld je woning (gedwongen) moeten verkopen.

Gezien de dalende waardes van woningen, en veel mensen een hogere schuld hebben dan de waarde van de woning, zou je er voor kunnen kiezen om je hypotheek al tijdens de looptijd af te lossen. Dit scheelt in vaak nauwelijks in de netto maandlasten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een annuïteitenhypotheek.

Een dergelijke omzetting kan in vrijwel alle gevallen zonder tussenkomst van een notaris.

Ik raad je aan om contact op te nemen met een (onafhankelijk) financieel adviseur. Hij/zij kan je precies vertellen wat in jouw specifieke situatie wel of niet verstandig is om te doen.