Kan een werkgever je een vrije dag af nemen na een operatie als er weinig werk is?

Ik ben in okt. geopereerd aan mijn knie en heb toen 3 maanden thuis gezeten. Mijn werkgever wilde ook geen bedrijfsarts inschakelen omdat dat te veel geld kost en hij vind dat meer voor mensen met een burn out of een geestelijk probleem. Nu ben ik afgelopen maandag weer begonnen met werken. Dinsdag middag zegt hij , ik heb je morgen vrij geroosterd, kan hij dan een zomaar een dag afnemen van je? Hij zegt van wel, omdat hij mij die 3 maanden dat ik thuis zat gewoon 100% heeft uitbetaald?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En hoelang denkt hij jou daar mee te gaan chanteren?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies. Hij wil zelf de arbo er niet bijhalen. Dus dan zal hij jou salaris zelf door moeten betalen. Als hij de arbo WEL had ingeschakeld was dat zelfs goedkoper geweest voor hem. MITS hij daar een verzekering voor heeft afgesloten. En zomaar een dag afpakken mag absoluut niet !

Het beste antwoord

Een paar punten:
* de werkgever hoeft niet meer verplicht bij een ARBO-dienst aangesloten te zijn maar hij is wel verplicht zich deskundig te laten ondersteunen. Dit kan door een interne of externe bevoegde arbodeskundige. Die geeft adviezen over het verbeteren van arbeidsomstandigheden en een zorgvuldige begeleiding van zieke werknemers. Eigen medewerkers mogen ook worden ingezet als gecertificeerd arbodeskundige. Dit kan echter alleen indien schriftelijke overeenstemming is bereikt met de vakbond, de ondernemingsraad of de personeelsvertegenwoordiging.
Die arbodeskundige moet worden ingeschakeld bij het arbeidsgezondheidskundig onderzoek (PAGO of PMO), functiegerichte aanstellingskeuringen en, jawel... verzuimbegeleiding. Dat is geen vrijblijvende aangelegenheid. Bij langdurige ziekte komt de bedrijfsarts in zicht.

* Bij een "gewoon" dienstverband is doorbetaling van loon verplicht gedurende maximaal 2 jaar. 104 weken heb je recht op 70% van het loon, maar de eerste 52 weken ten minste het minimumloon. Dat is geen gunst maar een recht. Wel moet je (uiteraard) verplicht meewerken aan je reïntegratie in het arbeidsproces.

* Per ziektegeval mogen max. 2 wachtdagen worden ingehouden, als dit in de CAO of arbeidsovereenkomst is overeengekomen. Normaal gesproken worden daar de eerste twee dagen van ziekte voor gebruikt, het is immers een 'wachtdag'. Die dag of dagen wordt het loon niet doorbetaald. De werkgever mag die wachtdagen, met instemming van de werknemer, omzetten in vakantiedagen, zodat het loon gewoon doorbetaald wordt. Dit mag alleen zolang de werknemer minimaal het wettelijk aantal vakantiedagen overhoudt.

* Vakantiedagen zijn in principe ter vrije besteding van de werknemer. De hoofdregel is dat werknemers zelf moeten kunnen bepalen wanneer zij vakantiedagen opnemen. Een werkgever mag bijv. niet zomaar een collectieve bedrijfsvakantie vaststellen.
Wil de werkgever dat wel, dan moet in de cao of in de individuele arbeidsovereenkomst bepaald zijn dat hij mag afwijken van de wettelijke hoofdregel. In dat geval wordt van tevoren vastgesteld in welke periode werknemers met vakantie moeten gaan. Als daar niks over is vastgelegd, dan geldt de ‘normale' regel dat de werknemer zelf zijn of haar vakantie vaststelt.

Kortom, een werkgever kan niet 'zomaar' een vakantiedag van je 'afpakken.' Als er weinig werk is ('leegloop') is dat een risico van de werkgever.
Computoon
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Wat al geschreven in de meeste cao wordt er 100% door bet : wees blij dat je werkgever niet allerlei bedrijf's artsen op je af gestuurd hebt . Voor genezing heb je toch je eigen arts . En hou dat beter zo :) je bent zelf in de hoofdrol en beslis zelf wat voor jou het beste is . Heb je nog reïntegratie problemen ? Dan dat aan geven bij arbo of werkgever zo niet ! Wat moet je er mee ? Dan de vraag ja !!! Er staat in de meeste cao iets in van dat werkgever een aantal dagen mag of kan aan wijzen . Daarbij je bent lang ziek geweest je hebt veel dagen opgebouwd en niet opgenomen ! Door nieuwe wet geving (uit spraak Europees ) mag een werkgever dagen NIET meer uit betalen wel extra gewerkte dagen ! Maar geen vakantie (snipper dagen ) zelfs na lange ziekte periode . Ja er staat in bijna alle cao's dat indien je niet ziek bent in een jaar je zeg 1, 2 dagen extra krijgt :) en bij ziekte er weer wat af gaat . :( lees zelf je cao er is op na . Dus misschien is je werk gever zo coulant dat hij je op deze manier wat terug geeft . Val je niet onder een cao dan is het hele maal netjes dat je baas je 100% heeft doorbetaald . Ga eens een gesprek aan met je baas en vraag hem netjes en vooral rustig hoe hij er tegen aan kijkt . Het lijkt er op dat hij het juist goed bedoeld en dat hij een man van (te ) weinig woorden is . Lees je cao eens door , niet alleen je rechten maar ook je plichten en neem dan de moeite met die meneer rustig te praten . Succes