kan mijn bewindvoerder besluiten mijn wegenbelasting en autoverzekering op te zeggen?

Kan mijn bewindvoerder besluiten mijn autoverzekering en wegenbelasting stop te zetten ondanks dat ik genoeg spaargeld heb maar een laag inkomen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.3K
ronron1212
11 jaar geleden
heb je zoveel spaargeld en toch onder bewind?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bewindvoering heeft niet alleen te maken met de hoeveelheid geld die je hebt (je kunt miljonair zijn!), maar voornamelijk ook je omgang met geld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat heeft de bewindvoerder met de auto gedaan?

Antwoorden (1)

Een bewindvoerder heeft alle rechten rondom jou financiën, hier heb je voor getekend. Het is niet netjes wanneer er dingen opgezegd worden zonder jouw medeweten, het is wel toegestaan.
Echter, het opzeggen van wegenbelasting is alleen mogelijk wanneer je de auto verkoopt en hij dus niet meer op jouw naam staat.

Toegevoegd na 1 minuut:
'Wanneer u als gevolg van een geestelijke of verstandelijke handicap, verslaving, ziekte of ouderdom niet langer in staat bent uw financiële zaken te beheren, dan kunt u uw financiën uitbesteden aan een professionele bewindvoerder.

Bewindvoering wordt ook wel beschermingsbewind of onderbewindstelling genoemd. Dit is een financiële (beschermings) maatregel waarbij het gaat om het beheren van het hele vermogen. Iemand die de bewindvoering uitoefent wordt een bewindvoerder genoemd.

In principe kan iedereen die meerderjarig is een bewindvoerder worden, mits deze door de rechter officieel wordt benoemd. De bewindvoerder moet jaarlijks rekening en verantwoording af leggen aan de rechter. Op deze manier draagt de rechter samen met de bewindvoerder de zorg om uw financiën op een verantwoorde wijze te beheren.

Wanneer u onder bewind staat mag u niet meer zonder goedkeuring van de bewindvoerder over uw goederen beschikken. U zult daarom altijd eerst met de bewindvoerder moeten overleggen voordat u iets met uw vermogen (geld) kan gaan doen.'
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat een bewindvoerder een verzekering op kan zeggen zonder toestemming, dat kan ik me voorstellen, maar zonder medeWETEN lijkt me sterk.
Dat kan gevaarlijke situaties opleveren, wanneer je denkt dat je verzekerd bent terwijl het niet meer zo is. Zo kan je b.v. auto gaan rijden en een ongeluk veroorzaken terwijl je onwetend niet meer verzekerd bent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daarom mijn 1e reactie rondom de vraag, of de wegenbelasting opgezegd kan worden. Deze kan niet opgezegd worden?
Een goede bewindvoerder doet niets zonder medeweten, inderdaad om gevaarlijke situaties te voorkomen.
Ik hoop dat sleepschip meer uitleg geeft over de vraag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gelukkig heb ik deze nooit van nabij meegemaakt, maar ook een bewindvoerder zal zich aan regels moeten houden. Openheid en controleerbaarheid lijken mij tot de belangrijkste te horen.
Maar volgens mij is van 'niet medeweten' hier ook geen sprake. Anders was deze vraag nooit gesteld ;-)
Van 'geen toestemming' overduidelijk WEL.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een rechter controleert de bewindvoerder. Maar ook een bewindvoerder kan geen wegenbelasting opzeggen, met of zonder toestemming & medeweten. Dan zou ik mijn wegenbelasting ook opzeggen ;-).
Ja inderdaad, wel weten maar geen toestemming geven. Helaas, zo werkt bewindvoering (niet voor niks op deze wijze).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat de vraagsteller bedoelt dat de bewindvoerder wil dat de auto verkocht wordt. Vanwege de kosten voor houderschapsbelasting en verzekering. Omdat de vraagsteller dit alleen kan betalen door in te teren op reserves. En ja, dat mag hij. Sterker nog, daar kon hij wel eens gelijk in hebben ook. Dit soort dingen moeten uit inkomen betaald kunnen worden, niet uit reserves.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vermoed dat WillemVee gelijk heeft.
De enige manier om zowel een autoverzekering als wegenbelasting op te zeggen is namelijk door de auto te verkopen. Wegenbelasting kun je anders never and nooit opzeggen (was dat maar waar) en je bent verplicht een autoverzekering te hebben, anders kun je nog een leuke boete tegemoet zien.