Krijg ik een uitkering o.i.d. als ik 18 word, nog thuis woon en VAVO doe?

Ik ga wel werken, maar ik kan slechts een bijbaan nemen en mijn moeder verdient niet genoeg om mij te onderhouden als de kinderbijslag en het kindergeld enzo wegvallen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Dit jaar was er inderdaad nog geld:

Basistoelage
Je komt in aanmerking voor de basistoelage als je een voltijdopleiding volgt in het:
• voortgezet onderwijs (mavo, havo, vwo, vmbo-tl, lwoo en praktijkonderwijs)
• voortgezet algemeen volwassenenonderwijs (een- en tweejarige mavo, havo en
vwo)
• voortgezet speciaal onderwijs.
Verder moet je tussen de 18 en 30 jaar oud zijn en de Nederlandse nationaliteit
hebben.
De hoogte van de basistoelage is alleen afhankelijk van je woonsituatie. Woon je bij
je ouder, dan krijg je een basistoelage van 103,77 euro. Woon je niet bij je ouder,
dan krijg je 241,93 euro.
Aanvullende toelage
Je komt alleen in aanmerking voor een aanvullende toelage als je ook al recht hebt
op een basistoelage. De aanvullende toelage bestaat uit:
• de tegemoetkoming in het lesgeld
• de tegemoetkoming in de schoolkosten.
De aanvullende toelage is afhankelijk van het inkomen van je ouder en zijn of haar
eventuele partner. Bij een gezamenlijk inkomen van 34.807 euro of minder in 2010
heb je recht op een maximale aanvullende toelage. Bij een hoger inkomen neemt de
aanvullende toelage met elke meer verdiende euro af. Dit kan dus ook betekenen
dat je geen aanvullende toelage krijgt.
Het aantal kinderen dat je ouder verzorgt is ook van invloed op de hoogte van de
aanvullende toelage. De hoogte is verder afhankelijk van het soort onderwijs dat je
volgt.
http://www.ib-groep.nl/Images/7532-12_tcm7-32877.pdf

Het probleem is alleen dat nog niet geheel duidelijk is hoe het gaat veranderen in Nederland. Je weet vast van de kabinetsplannen om geen basisbeurs meer te geven als gift maar volledig als lening. Zorg in ieder geval dat je zo snel mogelijk begint want vanaf september 2014 kun je nog maar weinig verwachten.