Als de kostprijs van een product altijd te duur is geweest, op welke manier zou je deze dan kunnen aanpassen?

product is te duur geweest, hoe kan je de prijs aanpassen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Een kostprijs kan niet 'te duur' zijn. 'Te duur' is een mening die een koper kan hebben over de verkoopprijs van een product en die mening is uiteraard subjectief, net als elke mening.

De kostprijs van een product voor bedrijf X kan wel hoger zijn dan die van een zelfde product dat bedrijf Y maakt. Omdat die kostprijs uiteindelijk gaat doorwerken in de verkoopprijs, zal bedrijf X proberen om zijn kostprijs omlaag te krijgen, anders prijst dat bedrijf zich op een gegeven moment uit de markt.

Dat 'omlaag krijgen' kan bijv. door gebruik te gaan maken van goedkopere grond- en hulpstoffen, zonder dat de kwaliteit daaronder leidt. Het kan zijn dat men die materalen dan bij een andere leverancier moet gaan betrekken dan waarmee men tot dan zaken deed. Of door grotere hoeveelheden daarvan aan te schaffen, zodat inkoopkorting kan worden verkregen. Of door de totale bestelde hoeveelheid gelijk te houden maar in minder keer te bestellen, zodat de bestelkosten naar beneden gaan. Of door het product te maken op een machine die al afgeschreven is in plaats van op een nieuwe machine, waardoor de machineuren goedkoper worden, zolang er tenminste niet te veel reparatie & onderhoud aan die machines moet gebeuren. Of door goedkoper personeel in te zetten om het product te maken.
Computoon
11 jaar geleden
Zoals al gezegd kan de kostprijs niet te duur zijn.

Als de kostprijs te hoog is ten opzichte van een concurrent, moet de kostprijs omlaag. Dat kan op verschillende manieren; Computoon heeft het al uitgebreid uitgelegd.

Als het een product is dat al langere tijd tegen een te hoge verkoopprijs in de schappen ligt (omdat de kostprijs bijvoorbeeld verkeerd berekend is), dan zijn er verschillende mogelijkheden.

Als het verkoopt: lekker zo laten; de consument vindt het product blijkbaar dat geld waard. Wat meer brutomarge dan begroot dus. :)

Als het niet verkoopt en je wil de prijs niet verlagen, dan moet je iets hebben waarop je je onderscheid van de concurrentie. Bijvoorbeeld een betere kwaliteit. Of net wat meer inhoud; in plaats van 200 gram 250 gram in een verpakking stoppen. Dat kan vaak met een minimale inspanning, je hebt alleen een net wat lagere brutowinstmarge.