kan ik bezwaar maken tegen de overwaarde op mijn huis?

zorgtoeslag wordt minder door(fictieve) overwaarde

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Overwaarde is het verschil tussen de waarde van het huis en de (hypothecaire) geldlening waarmee het huis is gefinancierd.
De hoogte van die schuld hebt u zelf in de hand. Tegen de WOZ waarde van het huis kunt u desgewenst bezwaar maken. De gemeente is veelal geneigd zich er met een JvL af te maken door het bezwaar af te wijzen.
Als u alsnog daartegen in beroep wilt gaan dan moet u goede argumenten hebben.
In de praktijk gaat de gemeente pas nadenken als u bij de Rechtbank beroep hebt ingesteld. Dan zal de gemeente wat plooibaarder kunnen zijn.

Maar...... de eigen woning met de hypotheekschuld zit in box 1 en die telt niet mee voor het vermogen voor de zorgtoeslag.
Zoals hieronder is aangegeven betreft het vermogen in box 3 , dus geld op de bank e.d.
Als u tegen de grens aanzit kunt u de hypotheek aflossen zodat u onder de vermogenstoets grens in box 3 blijft.

Vermogenstoets en zorgtoeslag
Hebt u of heeft uw partner vermogen, zoals spaargeld en beleggingen? U hebt geen recht op zorgtoeslag voor 2013 als uw vermogen op 1 januari 2013 groter was dan:
•€ 101.139 voor een alleenstaande (De vermogensgrenzen voor 2013 zijn nog niet definitief)
•€ 122.278 voor partners (De vermogensgrenzen voor 2013 zijn nog niet definitief)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik neem aan dat je de WOZ-waarde bedoelt, zoals die door de gemeente is vastgesteld.

Bezwaar maken tegen de WOZ-waarde van je huis is inderdaad mogelijk. Op de WOZ-beschikking die je van de gemeente ontvangen hebt staat het adres waaraan het bezwaarschrift gericht kan worden. (Of er zit een folder bij waarin dit staat.) Bij de waardebepaling heeft de gemeente rekening gehouden met zog. referentiepanden; huizen die in het oog van de gemeente vergelijkbaar zijn met jouw woning.

Zorg ervoor, dat je steekhoudende argumenten hebt waarom in jouw ogen de waarde te hoog is vastgesteld. ('Ik vind de waarde te hoog vastgesteld' is geen argument.)

Voorbeeld:
"De vastgestelde waarde op 1-1-XXXX bedraagt volgens de beschikking €[bedrag].

Bovendien wijkt mijn woning af van een aantal zaken die u noemt in het taxatierapport:

[zelf kiezen indien van toepassing]
– het is een ander soort woning
– de woning is minder groot of heeft een kleinere/geen garage of tuin
– de staat van onderhoud
– ik overlast heb van... [bijvoorbeeld verkeer, oude riolering etc.]
– de wijk die minder geliefd is geworden door..."

In het slechtste geval stuurt de gemeente een standaard afwijzing op het bezwaar met de vermelding van de criteria waaronder de waardevaststelling heeft plaatsvonden.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoewel het een prima en kloppend verhaal is, is het geen antwoord op de vraag.
Je kunt geen bezwaar maken tegen de overwaarde (tegen wie zou dat zijn?), wél evt tegen de vaststelling van de WOZ-waarde.

Echter, in het licht van de toelichting op jouw vraag is dit niet van toepassing. De waarde van de woning wordt namelijk niet meegenomen in de vermogenstoets BOX3 bepaling. Zie onder (met name eennalaatste zin):

Vermogenstoets zorgtoeslag

Per 1 januari 2013 is het recht op zorgtoeslag onder andere afhankelijk van de hoogte van het vermogen. Wie te veel eigen vermogen heeft, krijgt dan minder of geen zorgtoeslag meer.

Vermogenstoets zorgtoeslag vanaf 2013

De Wet op de zorgtoeslag is gewijzigd in verband met de vermogenstoets. De wetswijziging bepaalt dat er geen recht op zorgtoeslag is als iemands vermogen hoger is dan het heffingvrije vermogen in box 3 van de inkomstenbelasting plus € 80.000. De vermogenstoets gaat gelden voor toeslagjaren vanaf 2013.
Heffingvrij vermogen inkomstenbelasting

In 2012 is het heffingvrije vermogen € 21.139 voor een alleenstaande. Voor partners geldt het dubbele. Voor mensen van 65 jaar en ouder geldt onder bepaalde omstandigheden een extra heffingvrij vermogen. De eigen woning valt niet onder het vermogen uit box 3. Het heffingvrije vermogen in box 3 dat gaat gelden in 2013 wordt eind 2012 bekend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het heffingvrij vermogen voor de rendementsgrondslag is iets heel anders dan het heffingvrij vermogen voor de zorgtoeslag.
Overwaarde van een huis heeft geen invloed wat wel invloed heeft is vanaf 2013 gaat uw vermogen meetellen voor uw recht op zorgtoeslag. Hiervoor is de Wet op de zorgtoeslag gewijzigd. Als uw vermogen in box 3 van de inkomstenbelasting boven de maximumgrens uitkomt, krijgt u geen zorgtoeslag. De maximumgrens bedraagt het heffingvrije vermogen in box 3 van de inkomstenbelasting plus € 80.000.
ronron1212
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ goed!