hallo ik heb een vraag ik moet bij de rechter komen voor aanvraag bewindvoerring, ik ben 23 jaar, moet mij ouder een goedkeuring geven???

ik heb een vraag je over het aanvraag van bewindvoerder bij de rechter. moet er voor naar de rechter toe. maar nu hoorde ik dat mij ouders er ook heen moeten om goedkeuring te geven? maar ik ben 23 jaar oud, en heb geen contact meer met mij ouders, waarom is dat eigenlijk dat me ouder moeten komen ben volwassen.

me zus zegt, dat de rechter me kan helpen omdat ik toen minderjarig was. toen ik schulden heb gemaakt, en dat mij ouders daar verantwoordelijk voor zijn.

heeft iemand hier verstand van. snap er echt niks van...

bedankt voor jullie moeite

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Naar mijn weten hoeft dat niet want je bent 18 jaar dus volwassen voor de wet, tenzij je onder speciaal toezicht staat, het beste wat je kunt doen is de instantie opbellen en vragen hoe het zit, zeker als je geen contact meer hebt is dit een stuk lastiger om het voor mekaar te krijgen.

Hieronder een link met wat info evt, en telefoon nummers:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tot je 21e zijn je ouders financieel verantwoordelijk voor je, en zou het in theorie zelfs onmogelijk moeten zijn om schulden te maken - al is het in de praktijk verrassend makkelijk voor kinderen om bijvoorbeeld een studielening te nemen waar de ouders niet eens voor hoeven te tekenen ; zelfs VOOR hun achttiende al ! (Die mensen zou ik ook HEEL graag verantwoordelijk willen stellen voor jongeren met problematische schulden).

In hoeverre je nu, op je 23e , nog iets kunt verhalen op je ouders (ALS daar al iets te halen valt) is vanaf hier uiteraard niet te beoordelen. Dat is eigenlijk ook bij uitstek iets waar je bewindvoerder je mee zal kunnen helpen.

Goedkeuring of toestemming van je ouders zou je op die leeftijd eigenlijk helemaal nergens meer voor nodig hebben , maar een bewindvoering is natuurlijk niet zomaar wat; je geeft feitelijk je financiele zelfstandigheid op en laat iemand anders voor je beslissen.

Daarom vragen ze om een akkoordverklaring van direct betrokken familie.Om te voorkomen dat er zomaar een beschermingsmaatregel wordt uitgesproken wil de rechter van de naaste familie (ouders, broers/zussen, partner, meerderjarige kinderen) weten of zij akkoord gaan. Dat er niet straks mensen boven water komen die zeggen : hee, hallo, wij hebben ook nog wat over die jongen en zijn geld te zeggen, en niet die 'wildvreemde' bewindvoerder. En die het werk van de bewindvoerder erg lastig zouden kunnen maken. Vermoedelijk is dit wat ze bedoelen.

Wanneer je daadwerkelijk geen enkel contact meer met e hebt, zou je moeten overleggen of alleen je zus bijvoorbeeld als direct betrokken familie voldoende is.