mag je een bestuursfuntie uitoefenen als je een schuldsanering heb?

We hebben nu een voorzitter met een schuldsanering (persoonlijk/thuis).
Hij gaat straks over het geld van de vereniging, kan en mag dit wel.
Ben dus nog steeds met het "noodbestuur" bezig, wil alleen eerst alles goed op een rijtje hebben voor dat we stappen gaan ondernemen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (7)

Ik denk dat er geen wet is die dat verbied maar ik zou als vereniging zijnde wel opletten met zo iemand want hij kan geld zeker goed gebruiken.
Ik zou hem dit ook gewoon rechtuit zeggen ,hij zal niet blij zijn, maarja dat is even niet anders.
Er zit waarschijnlijk toch nogal wat geld in de kas en het zou niet de eerste zijn die het deed.
Ik wil er wel bij zeggen dat ook mensen die niet in de sanering zitten kwaad in de zin kunnen hebben.

Je kunt hem ook nog voorstellen om het met 2 personen te doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De voorzitter gaat niet over het geld, dat is de penningmeester. Die doet de betalingen en beheert het geld.
Dus zorg dat er ook een penningmeester in het bestuur komt.
En een eerlijk gesprek met de persoon in kwestie kan al veel argwaan weghalen
anneliez
13 jaar geleden
Iemand in de schuldsanering mag alle beroepen uitoefenen, behalve als zelfstandig ondernemer werken.

Dus ja hij mag dat, want waarin hij prive verkeert heeft niets met zijn functioneren te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is niet verboden omdat de algemene ledenraad het bestuur hoort te kiezen en de gekozen leden uit hun krijn de voorzitter de penningmeester en de secretaris benoemen. Of het handig is een voorzitter te kiezen die niet goed met geld om kan gaan is een tweede.
ronron1212
13 jaar geleden
Ook al heeftdie persoon problemen op financieel gebied wil nog niet zeggen dat hij persoonlijk niet te vertrouwen is ,enals er zolang over nagedacht moet worden is er al geen vertrouwenen iedereen heeft recht op 1 kans
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Spreek af dat alle belangrijke besluiten door het dagelijks bestuur (voorzitter, secretaris en penningmeester) samen worden genomen en genoteerd, want de bestuursleden zijn wettelijk gezamenlijk verantwoordelijk.
Ook daarom moeten ze de jaarlijkse financiele verantwoording aan de ledenvergadering (balans + rekening van baten en lasten en toelichting) allemaal tekenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De voorzitter leidt onder andere de vergaderingen, geeft met het bestuur richting aan de vereniging, is aanspreekpunt voor de pr en schrijft samen met de secretaris de agenda uit.
Een penningmeester beheert de eurootjes van de vereniging en legt daarover verantwoording af.

Fijn dat je nog vrijwilligers kunt vinden voor deze functie.
In de schuldsanering zitten is al beroerd genoeg. Voor wat eigenwaarde zal deze functie zeker welkom zijn voor de voorzitter.
Schuldsanering betekent nog niet dat je een dief bent. Het geeft wel aan dat je niet verstandig met je eigen geld bent omgesprongen.

Als je de voorzitter zijn eigen taken laat doen, de secretaris en de penningmeester ook, dan gaat dat vast wel lukken. En zie je dat het niet lekker loopt, ondanks duidelijke afspraken, dan neem je snel weer afscheid van de voorzitter op grond van: "andere kijk op zaken".