belastinggeld is op verkeerde rekening gekomen, persoon weigert terug te betalen, wat moet ik doen!??

mijn vriend heeft afgelopen april zijn belasting aangifte gedaan, na lang wachten kwamen wij er achter dat op onverklaarbare wijze het geld terecht is gekomen op de verkeerde rekening. namelijk de rekening van de dochter van zijn exvrouw waarvan hij 4 jaar geleden is gescheiden.
nu heeft haar dochter het geld aan haar moeder gegeven.

nu is het geval dat haar moeder ( exvrouw ) het geld niet aan mijn vriend wil terug betalen. we hebben enkele brieven gestuurd met daarin de mogelijkheid een betalingsregeling te maken. hier hebben wij geen antwoord op gekregen. alleen 1 boos telefoontje van zijn exvrouw dat we hun met rust moeten laten en dat hij kan fluiten naar zijn geld want hij zou haar erg veel geld schuldig zijn van "het verleden" ( er staat niks over deze schulden op papier )

we willen graag verdere stappen ondernemen want het gaat hier om een bedrag van 1200,= euro. dit geld kan mijn vriend heel goed gebruiken.

heeft iemand tips voor ons wat we nu verder kunnen doen. de exvrouw van me vriend doet erg vervelend en houd de laatste tijd zelfs hun kinderen bij haar thuis omdat ze niet naar hun vader toe mogen. (maar mijn vriend betaald keurig allimentatie)

help ons alsjeblieft

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt een procedure starten op grond van 'ongerechtvaardigde verrijking' tegen de dochter/exvrouw http://nl.wikipedia.org/wiki/Ongerechtvaardigde_verrijking

Antwoorden (5)

In de eerste plaats zou ik mij wenden tot de belastingdienst,want daar is de fout gebeurt,zij moeten het geld op de goede rekening sturen.
fremar
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tenzij de vriend het rekeningnummer waar het op gestort moest worden niet goed heeft gecontroleerd! Dan ben je nergens!
Dat valt onder menselijke handelingen met niet-beoogd rechtsgevolg in de wet en hoort bij onverschuldigde betaling

Onverschuldigde betaling

De wet spreekt over onverschuldigde betaling (art. 6:203 e.v. BW) als zonder rechtsgrond een goed aan een ander is gegeven. In dat geval kan het goed worden teruggevorderd. Wie bij voorbeeld een schuld aflost terwijl hij de schuld al eerder heeft afgelost, kan het te veel betaalde terugvorderen als hij zijn vergissing ontdekt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eerst uitzoeken waar de fout ligt.

De Belastingdienst maakt geld over op de laatste rekening die bij haar bekend is. Je ziet dat bankrekeningnummer ook op allerlei brieven staan en als het een ander nummer moet worden dan op die brieven staat, moet je dit aan de Belastingdienst doorgeven. Dit wordt ook iedere keer vermeld.

Is het juiste nummer niet doorgegeven aan de Belastingdienst, dan valt de Belastingdienst niet te verwijten en kun je na een laatste, duidelijke aanmaning richting 'dochter ex-vrouw' (waarin je een duidelijke, redelijke termijn geeft waarbinnen dat geld op jouw bankrekening moet zijn bijgeschreven) een gerechtelijke procedure beginnen. Het is nergens voor nodig een betalingsregeling te treffen: het is de fout van de tegenpartij als men een onverschuldigd ontvangen bedrag 'op maakt'.

Is het juiste nummer wél tijdig doorgegeven aan de Belastingdienst maar heeft de Belastingdienst het desondanks op een foutief bankrekeningnummer overgemaakt, dan ligt de fout bij die dienst en moet je met hen (bij voorkeur schriftelijk) contact opnemen met het verzoek het bedrag aan jou te betalen. Dan is het niet interessant dat ze het aan iemand anders hebben overgemaakt, dat is hun fout.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
onverschuldigd ontvangen??
Computoon
11 jaar geleden
Ja, een onverschuldigd ontvangen betaling. Als de Belastingdienst jou een bedrag schuldig is, dan volgt op zeker moment betaling waarmee de schuld van de Belastingdienst aan jou verdwijnt. Als de Belastingdienst je niets verschuldigd is en toch geld aan je overmaakt dan is dat vanuit de Belastingdienst gezien een onverschuldigde betaling en vanuit de ontvanger gezien een onverschuldigd ontvangen betaling.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh, ik dacht dat dat ongerechtvaardigde verrijking heet.
Schrijven naar de dienst belastingen en aangetekend versturen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoals al eerder is aangegeven: ga even na of het bankrekeningnummer dat bij de belastingdienst bekend is ook overeenkomt met dat van je vriend.
Je kan hiervoor contact opnemen met het kantoor waaronder het district valt.

Het is wel heel toevallig dat de belastingdienst het geld overmaakt naar een persoon uit de relatiesfeer van je vriend. (dochter).

Aannemelijker zou zijn geweest als het geld naar een willekeurig persoon in Nederland zou zijn overgemaakt waarmee een fout van de belastingdienst waarschijnlijk vast staat.

Maar goed, om dit recht te zetten kan je vriend idd. een beroep doen op zijn dochter, en als deze minderjarig is dan zijn ex-partner de moeder, om het onterecht ontvangen geld terug te betalen.
Blijft zij in gebreke dan moet hij in een aangetekend schrijven aangeven dat hij dan overgaat tot verrekening via de door hem aan haar betaalde verschuldigde alimentatie. Hij kan dan een deel (niet alles) van de maandelijks verschuldigde alimentatie inhouden tot het gevorderde bedrag verrekend is.

Maar dit kan hij alleen doen als hij heel zeker weet dat hij bij zijn aangifte het juiste bankrekeningnummer van hemzelf heeft opgegeven aan de belastingdienst en niet dat van zijn dochter. Zoniet, dan heeft hij dat 'recht' in geen geval.

Mocht blijken dat hij, om wat voor reden dan ook, het rekeningnummer van zijn dochter heeft opgegeven dan
is het zijn dochter niet te verwijten en ook de belastingdienst niet dat het geld niet op zijn rekening staat.
Dan is het jammer maar helaas en slechts heel moeilijk terug te vorderen, zoniet onmogelijk. Alimentatieverplichtingen tellen zwaar en daar mag niet zomaar op eigen houtje aan getornd worden.