Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mogen leraren in het voortgezet onderwijs (zichtbare) tattoos hebben?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom zouden ze dat NIET mogen hebben ?
Computoon
13 jaar geleden
Omdat het mogelijk is dat het niet 'past' bij de 'beroepenwereld' waar de school/de opleiding voor staat. Accountants, secretaresses, hypotheekadviseurs en bediening in de 'betere horeca' met zichtbare tatoeages zijn niet gangbaar. Een leraar die voor een beroep in die wereld opleidt zal ze dus ook niet 'mogen' hebben.
Computoon
13 jaar geleden
Als dit zo is, dan zal een andere reden worden gegeven voor het niet aannemen van de kandidaat-leraar. ("Past niet in het functieprofiel" of zoiets.) Ik denk overigens, dat een leraar die wil opleiden voor een van de beroepen die ik net noemde, zelf ervoor kiest om niet op zo'n functie te solliciteren.
Hoe zou het toch komen, dat leraren die opleiden voor een beroep in de 'advieswereld'/'zakelijke dienstverlening' vaak ook 'jasje-dasje' gekleed gaan?
Steenuiltje
13 jaar geleden
Ik zou niet weten waarom dat niet zou mogen. Overigens kan het 'niet passen' bij de beroepsgroep en zou je (wat computoon aangeeft) kunnen worden afgewezen om deze reden. Daar doe je niets aan. Probeer daarom je tatoeages zó te laten zetten dat je ze nog kunt bedekken met kleding.
Zo kwam ik ooit in de bibliotheek regelmatig een medewerker tegen die altijd blouses aanhad met lange mouwen. Dat viel op omdat het op een gegeven moment in de zomer zo gruwelijk warm was, dat het gewoon opviel dat die man nog steeds een blouse met lange mouwen aanhad. Daar maakte ik een opmerking over en toen kwam dus de aap (letterlijk) uit de mouw: tatoeages tot aan de polsen. Hij mocht daar alleen werken als niemand dat zag. Hij nam het voor lief.... a job is a job. Tsja ...
Niks mis met die (alleraardigste) man overigens, maar ik kan me wel voorstellen dat als 80+ daar boeken gaat lenen ze misschien 'geschokt' zijn als daar een bibliothecaris zit met volgetekende armen...
Tegen die tijd dat ik 80 ben hebben we dat station ook weer gehad en vinden we dat helemaal niet meer erg (hoop ik) ....
Steenuiltje
13 jaar geleden
Haha! Weer wat geleerd hardloper! Goed opgemerkt! +!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Volgens de wet is het niet strafbaar, dus mag het (zie legaliteitsbeginsel). Of het verstandig is is een andere vraag. Op een school zijn er natuurlijk ook 'ongeschreven' regels, het hangt dus echt af van de omgeving op de desbetreffende school.

Hoop dat mijn antwoord voldoet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dat hangt af van wat het schoolbestuur (de werkgever) hierover heeft voorgeschreven.
(Lees meer...)
Computoon
13 jaar geleden
Mogen....van wie?
Er is geen wet dat het niet mag dus , ja.
Maar het kan wel zijn dat een school (bestuur) vind dat het niet mag,.dan is het : nee
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verbieden niet.
Of het altijd gewaardeerd wordt? Dat is wat anders.

Ik zie het probleem niet zo, Zeker niet stel dat het een praktijkleraar metaaltechniek of zo is.

Het gaat om zijn lescapaciteit en niet om zijn uiterlijk
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat mag, ik heb zelf ook veel docenten ( gehad ) die tattoos hebben. Ik dacht eerst ook dat dag niet mocht maar het mag zo te zien wel gewoon.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als docent heb je een voorbeeldfunctie en met een duidelijk zichtbare tattoo verklein je je kansen op de aanstelling bij een gerenomeerde school. In deze tijd is geen enkele baan meer 'voor het leven' en de kans op ontslag ligt op de loer, overal! Wanneer je dit als docent doet en de regels voor de scholieren verbieden tattoos bij hen die zichtbaar zijn, is het 'not done' dat je je als docent hier niets van aantrekt en vervolgens het verkeerde voorbeeld geeft.
Een school moet zeker rekening houden met de ouders en een tattoo staat bij velen in de categorie 'criminaliteit' en 'marginaliteit'.
De directie zal zeker rekening houden met het commentaar dat erop volgt en een school waarvan de ouders hun kinderen niet naar die school willen sturen, zal niet kunnen blijven bestaan. Als om die reden (schrik voor leerlingenverlies) directies soms al geen allochtone leerkrachten durven aannemen, dan zal dit voor zichtbare tattoos ook niet anders zijn.

Let wel, dit geldt voor zichtbare tattoos! Al rolt er een draak over de schouders en rug, dat is niet zichtbaar en daar zal men geen bezwaar tegen hebben. Ook een naam onder het horlogebandje e.d. zal niet aanstootgevend zijn.
Ook het soort school zal van invloed zijn. Op een kunstacademie zal het eerder toegestaan zijn, omdat de leerlingen daar vaak minder strikte regels zullen hebben op het gebied van individualisering. De kids hier zijn veelal kunstzinnig en expressief, maar wettelijk verboden is het niet!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik dacht even dat er 'gereformeerde' in plaats van gerenomeerde stond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom een minduim voor dit antwoord??? + ter compensatie!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
stippel@; haha....had ik even niet aan gedacht. Ik denk dat dit issue juist daar wel zal spelen! Is een goeie....!
Tegenwoordig is het hebben van een tattoo zo normaal geworden dat als scholen nog lang leerkrachten niet willen aannemen vanwege een zichtbare tattoo (in de zomer vooral) dan snijden ze zichzelf binnenkort in de vingers.

Verder mag je niet discrimineren dus iemand afwijzen alleen op basis van een zichtbare tattoo is aan te vechten via een rechtszaak. Niet dat dat veel zin heeft want ze zullen niemand afwijzen en zeggen dat dat door je tattoo komt.

Dus het antwoord is ja, maar er zullen altijd scholen zijn die je niet aannemen met een zichtbare tattoo maar waarschijnlijk zijn dat vooral de streng christelijke scholen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je mag niet discrimineren, maar het gebeurt zo veel!!Inderdaad....ze zullen altijd de ware reden ontkennen omdat ze dan strafbaar zijn, maar bewijs het maar eens.
Zijn bijv. al die ervaren 'oudere' werknemers, die zich een slag in de rondte solliciteren niet gekwalificeerd? Het is ook pure leeftijdsdiscriminatie, want je bent gewoon te duur vanwege de leeftijd én ervaring. Geen werkgever zal dit toegeven maar het gebeurt!
Overigens zijn het niet alleen streng christelijke scholen.
Ik woon vlakbij Aerdenhout/Heemstede waar dé elite woont. Heel belangrijk voor hen dat de school van hun kind(eren) een bepaalde (yuppen)stand heeft. Niet christelijk maar oh zo 'verfijnd en chique'!! In Wassenaar zal het wel ook zo zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, maar het is dus niet iets algemeens, iets wat het zegt dat leerkrachten geen tattoos meer mogen hebben en net wat ik zeg: over 20 jaar is het zo gewoon dan kun je daar niet meer omheen. Ook yuppen nemen tattoo's en de ouders van over 20 jaar maken zich daar echt niet druk meer om, ook niet in Wassenaar (die hebben zelf tattoo's).
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing