De vraagprijs van een produkt is altijd hoger dan de kostprijs. Waar komt die meerwaarde vandaan? Berekenen/ natte vinger?

Ik begrijp niet waarom we bereid zijn meer te betalen voor zeg een appel, dan wat het kostte om die appel te produceren. Als de boer uit zijn kosten komt is het toch prima?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat doe je zelf voor werk?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
medisch werk, ik hoef zelf geen prijzen te berekenen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan hoef je er, mijns inziens, ook niet voor betaald te krijgen, zoals je het zelf stelt. Gewoon alleen even je onkosten vergoeden voor het komen.

Het beste antwoord

Het is gebaseerd op wat andere bedrijven in de sector als vraagprijs hanteren (Waar je dus tegen moet concurreren) in combinatie met de kosten die je maakt. De maximale vraagprijs (Gestuurt door de vraagprijs van andere producenten) is hoger dan puur de kosten omdat:

- Er gespaart moet worden voor slechte tijden: De winst gaat vaak naar reserves
- Je soms kapitaal hebt gekregen (e.g. aandelen) en de mensen willen een graantje meepikken (Aandeelhouders zijn meestal winstdelers)
- er bonussen uitbetaald worden aan mensen die goed presteren: Je wil mensen motiveren beter te werken. Dit zijn ook meestal winstdelingen.

Bij kleine bedrijven is het vaak zo dat de eigenaar ageen salaris uitbetaald, maar de winst in zijn eigen zak steekt: Dat zijn dus zijn verdiensten, hij krijgt betaald op basis van bedrijfs performance

Toegevoegd na 1 minuut:
De kosten voro een product is in mijn verhaal trouwens alle kosten; die van de boer tm de winkelier: Allemaal hebben ze kosten, die allemaal eens tukje bovenop de uiteindelijke vraagprijs betekenen. Echter, de laatste schil op de vraagprijs voor belastingen is en stukje winst dat een bedrijf wil behalen. En dat stukje, de echte winst voor een bedrijf, is voor de 3 punten genoemt hierboven.

Toegevoegd na 3 minuten:
En dat vindt dus bij elke stap plaats: De boer wil winst maken om zijn bedrijf gezond te houden, en een erserve op te bouwen voor tijedn dat het slecht gaat en hij bv onder de kostprijs moet verkopen. De transporteur wil winst maken, de winkel wil winst maken. Normale salarissen ed zijn onderdeel van de kosten, en vallen dus niet onder de winst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

De boer moet ook eten. Naast dat de retailer kosten heeft en moet eten en de supermarkt/groenteboer moet en kosten heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
die meerwaarde zit hem in het feit dat mensen niet voor niets doen..(dit kon je zelf ook bedenken)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe meer tussenpersonen er zitten tussen het geproduceerde product en de consument, hoe meer mensen er aan moeten verdienen.
Als jij naar de boer gaat en daar je appel of je ei rechtstreeks koopt, dan is er geen tussenpersoon.
Maar lang niet iedereen kan dat.
Dus gaat het van de boer, naar een inkoopcombinatie, naar een supermarkt en dat is een langere en dus duurdere weg.
Sommige grote supermarktorganisaties, hebben eigen sinaasappelplantages in Spanje en zo kunnen ze de prijs lager houden. (AH bijv.)
Maar een kleine organisatie of een buurtwinkel kan daar niet aan beginnen, en hebben dus intermediairs nodig.
En denk niet dat e.e.a. met de "natte vinger" wordt berekend. Integendeel, er wordt heel scherp, tot op de cent, gecalculeerd.
In de kostprijs zitten alle onkosten, dus niet alleen wat het de boer kost om een appel te produceren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik betaal meer voor een appel dan het kost om die appel te produceren, omdat ik hem dan op de hoek kan halen in plaats van zelf appels te produceren in de tijd die ik liever aan andere zaken besteed.

En vanuit het standpunt van de boer: als hij alleen maar uit de kosten zou komen, zou hij net zo goed géén appels kunnen produceren. En de vrachtwagenchauffeur zou net zo goed niet kunnen rijden als hij alleen uit de kosten komt, en de supermarkt zou net zo goed geen appels kunnen verkopen als die alleen uit de kosten komt.

En als al die mensen geen reden hebben om appels te produceren, vervoeren en verkopen, kan ik niet aan een appel komen tenzij ik zelf mijn appels produceer.

Maar omdat wat opgaat voor appels geldt voor alles, moet ik dan ook mijn eigen schapen houden, mijn eigen wol karen en spinnen, mijn eigen truien breien, mijn eigen katoen verbouwen, mijn eigen laminaat produceren, mijn eigen laptop bouwen nadat ik de onderdelen daarvoor heb geproduceerd, mijn eigen latexverf produceren om mijn muren mee te schilderen, mijn eigen ijzererts moeten delven en bewerken tot ijzer, mijn eigen glas moeten fabriceren om daar mijn eigen ruiten van te maken etc. etc. etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Minimum marge:
Stel dat een boer aardappelen verkoopt. Het kost hem per aardappel 5 cent om ze te maken en hij verkoopt 10.000 aardappels per maand. Als hij dan 500 euro wil verdienen zal hij ze voor 10 cent per stuk moeten verkopen. Dus wat je eraan wil verdienen (minimum marge) is uit te rekenen. Hoe meer je van iets verkoopt hoe lager de marge hoeft te zijn.

Maximum Marge: Stel nu dat iemand een ferrari verkoopt. De prijs daarvan is de kostprijs en de marge. Maar de marge zal hier veel hoger zijn dan de minimum marge. Een gedeelte van de charme is namelijk dat weinig mensen er 1 kunnen betalen. Dus als deze duurder is is dat goed voor het imago. Hier wordt dus een zo hoog mogelijke prijs voor gerekend (zonder dat het teveel verkopen kost)

Markt afhankelijk:
Als voorbeeld: Zonnebloemen worden veel verkocht in de zomer. Maar sommige weken zijn er 100.000 stuks voor verkoop en een week later zijn er 200.00 stuks. Elke week zijn er 150.000 nodig voor bloemstukken en dergelijke. Deze worden op de veiling verkocht. Wanneer je daar als inkoper zit weet je dat je aan het eind van de veiling genoeg zonnebloemen moet hebben. Als er 200.000 stuks zijn blijven er aan het eind van de dag nog 50.000 over. Dus je kunt de laagst mogelijk prijs bieden. Als er slechts 100.000 zijn zullen verschillende inkoper geen of niet genoeg zonnebloemen binnenhalen. En dus zul je meer moeten betalen dan iemand anders om toch je bloemen te krijgen. Dit heet marktwerking, (vraag en aanbod) en veel prijzen zijn hierop gebaseerd.

En het feit dat het niet voor de kostprijs verkocht wordt is natuurlijk omdat er op verdiend moet worden. De ondernemer/aandeelhouders willen ook geld verdienen en dat is winst/marge.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In drie woorden!

Vraag en aanbod!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar na die boer komt het vervoer, - groothandel, - winkelier en dan de consument.Tel uit je winst.