Wanneer mag de politie uw rijbewijs innemen?
Als u de verkeersveiligheid in gevaar brengt, heeft de politie het recht uw rijbewijs 'in te vorderen'. U brengt de verkeersveiligheid in ieder geval in gevaar als u rijdt onder invloed van teveel alcohol of drugs, als u weigert mee te werken aan een alcoholonderzoek of als u meer dan 50 kilometer per uur te hard rijd en hiervoor bent aangehouden

Sinds 1 juni 2011 geldt het puntensysteem voor rijbewijzen:
Wordt u binnen vijf jaar twee keer door de rechter veroordeeld voor het rijden onder invloed van alcohol? Dan raakt u uw rijbewijs kwijt en mag u een bepaalde periode niet meer rijden. Na deze periode moet u opnieuw rijexamen doen.

Hoe lang kan ik mijn rijbewijs kwijt zijn?
Onderstaand treft u een overzicht aan van de maximale ontzegging van de rijbevoegdheid welke de rechter u kan opleggen. De tijd dat u uw rijbewijs kwijt was voor de rechtszitting wordt afgetrokken van de straf die u krijgt.
Soort overtreding
1e keer c.q. 2e of volgende keer:
Meerdere malen Snelheidsovertreding 2 jaar c.q. 4 jaar
Rijden met teveel alcohol 5 jaar c.q. 10 jaar
Rijden met drugs 5 jaar c.q. 10 jaar
Doorrijden na ongeval 5 jaar c.q. 10 jaar

Bij zeer grove overtredingen of RECIDIVE kan er een artikel 130-procedure tegen u gestart worden. U zult dan moeten worden onderzocht om na te gaan of u lichamelijk en/of geestelijk nog wel geschikt bent om een motorrijtuig te besturen. Afhankelijk van de uitkomst van dat onderzoek kan het CBR uw rijbewijs PERMANENT ongeldig verklaren

Zie: http://www.kennisring.nl/smartsite.dws?id=50872
fisbel