Wat is netter bij verkoop van schilderijen: de prijs incl. BTW rond maken of de prijs excl. BTW rond maken?

Een vriendin van mij wil prijzen vaststellen voor wat schilderwerken die ze gemaakt heeft om die vervolgens op haar site weer te geven in een galerij. Het is haar bedoeling om de prijzen incl. & excl. BTW weer te geven. We vragen ons beiden af wat netter is: de incl.-prijs rond maken of de excl.-prijs rond maken? (bijvoorbeeld 900 euro)

Eventuele toegevoegde bronnen die het argument versterken zijn van harte welkom! Bij voorbaat dank.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom zou je de prijzen exclusief btw weergeven? Men moet toch de btw betalen/voorschieten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je aan particulieren verkoopt, word er vanuit gegaan dat de vermelde prijs incl. btw is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je MAG niet eens een prijs zonder BTW geven, die andere moet er altijd bij dus het in niet zinvol om twee prijzen te geven. Gewoon een ronde inclusiefprijs dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste mensen. Gelieve de vraag goed door te lezen voor het reageren. Veel reacties zijn amper een antwoord. Ik geef duidelijk aan dat de incl. & excl. prijs weergegeven wil worden. De vraag is gewoon wat netter is als je excl. & incl. wilt weergeven; of je dan de incl. of de excl. prijs rond maakt. Consumenten worden dus niet voor de gek gehouden met slechts het weergeven van een excl.-BTW prijs; het is toegestaan excl. BTW weer te geven wanneer je ook de incl.-prijs weergeeft; en de reden dat ze beiden weergegeven gaan worden is dat mensen die de BTW terug kunnen vorderen gelijk kunnen zien hoeveel ze dan eigenlijk betalen. Dit hoeven niet alleen bedrijven te zijn, maar kunnen ook ZZP'ers zijn (eigenlijk dus kleine bedrijven) die in een kunstzinnige branche werken (bijvoorbeeld een kunstzinnig therapeut). Het enige wat ik nu eruit kan halen is dat volgens 'unholiness' de prijs incl. BTW rond vermelden een goed idee is als je voornamelijk aan particulieren verkoopt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Reacties HOEVEN geen antwoord te zijn. Alleen antwoorden MOETEN een antwoord zijn. Verder geef ik wel een antwoord: ronde inclusiefprijs want DAT betalen de mensen. Verder: als je al weet dat je de BTW wilt terugvorderen kun je dat ook gewoon uitrekenen.

Het beste antwoord

In de praktijk is het zo dat als je zaken doet met particulieren je een product aanbied incl. btw. Wanneer je toch verkoopt aan een bedrijf dan moet je factureren excl.btw dus dan wordt de prijs. bv. €. 900,00 - 21% btw is excl. Het bedrijf betaald dus gewoon € 900,00
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je mag alleen maar exclusief btw vermelden als je afnemers zakelijke klanten zijn en het moet duidelijk vermeld worden. Mocht het zo zijn dat ze geen ondernemer is (en geen btw-nummer) dan mag ze sowieso geen btw berekenen.
Dus als de afnemers voornamelijk particulieren zijn, moeten de prijzen inclusief btw zijn (Artikel 38 van de Wet op de Omzetbelasting 1968).
Daarnaast is het wel handig, want het creeert alleen maar verwarring en irritatie als de prijs bij afrekenen ineens hoger is doordat er nog btw bijkomt.

Daarnaast kunnen ondernemers de btw niet altijd aftrekken, bijvoorbeeld als het een relatiegeschenk is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als je niet `zakelijk` dus met particulieren zaken doet, dan is het netter de prijs inclusief btw te maken. de particulier wil in een keer zien wat het kost ! en niet nog eens moeten gaan rekenen hoeveel procent er nog bijkomt...!

antwoord: inclusief.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jodokus, daar ging het dus niet om en het is zelfs verboden om alleen de prijs ex btw te geven. De vraag is welk bedrag er 'rond' gemaakt moet worden.