Situatie: vriend heeft koopwoning samen met ex, beiden eigenaar. Vriend woont er, ex niet. Ik ga er inwonen. Zijn er gevolgen voor zijn ex?

Mijn vriend en ik gaan een samenlevingscontract aan, ik word geen mede eigenaar van de woning.
Kan ik deze situatie de ex onder de betalings verplichtingen uitkomen?
Graag met bron als het kan.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan in* deze situatie.

Antwoorden (1)

Een echtscheiding heeft allerlei gevolgen wat betreft belasting, aftrekposten, toeslagen. Deze gevolgen betreffen uw toekomstige partner en zijn ex. Voor u zijn er ook gevolgen. Bijvoorbeeld op het gebied van de toeslagen.

Maar uw vraag is: heeft mijn inwonen gevolgen voor de ex van uw toekomstige partner.
Op het moment van scheiden keek de rechter naar wat de één nodig had (de behoefte) en wat de ander kon missen: zijn of haar ‘draagkracht’. Door een nieuwe partner kan die draagkracht veranderen. De ex van uw toekomstige partner kan de rechter vragen om de alimentatie aan te passen in verband met gewijzigde omstandigheden. Hierbij wordt gekeken naar de duurzaamheid van de relatie, of er sprake is van een gemeenschappelijke huishouding en of er zorg naar elkaar.

Het kan zijn dat uw partner doordat u gaat samenwonen geen recht meer heeft op partneralimentatie. Maar het ligt allemaal niet heel eenvoudig: niet elke nieuwe samenleefsituatie betekent het einde van partneralimentatie. Uw inkomen is bijvoorbeeld een wezenlijke factor.

In het algemeen wordt de partneralimentatie alleen aangepast bij grote veranderingen in de financiële situatie. Als er extra inkomen is kunnen bijvoorbeeld de woonlasten worden gedeeld. Dat hoeft niet per se meebetaling aan de hypotheek te zijn, maar kan ook, om maar iets te noemen een bedrag aan 'huur' zijn. Hoewel meebetalen aan de hypotheek of het betalen van huur voor u feitelijk op hetzelfde neer zou komen. Hierdoor kan het zijn dat uw toekomstige partner minder of geen alimentatie meer krijgt, omdat zijn draagkracht groter wordt.
fisbel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is geen sprake van alimentatie. Maar of ik wel of geen lasten meebetaal, maakt niet uit toch? Ik bedoel, stel dat ik 300 euro mee betaal, dat betekent toch niet dat de ex dan haar verplichte hypotheeklast mag verminderen?
fisbel
11 jaar geleden
De afgesproken hypothecaire betaling door de ex wijzigt niet doordat u gaat samenwonen. Ook niet als u € 300 huur betaalt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke, dus er verandert eigenlijk niks, behalve de belasting dan. Bedankt!