Is onderhandelen nog van deze tijd?

Mijn grootvader en mijn vader zijn echte onderhandelaars. Zo ging het vroeger, wat op het prijskaartje staat is de maximale vraagprijs.
Nu wil ik graag weten of onderhandelen nog van deze tijd is. Je hoort alle handelaren alleen maar klagen over de lage marges en dat ze al met hun prijzen in moeten leveren.
Ik heb laatst de welbekende wegloopmethode geprobeert maar de verkoper ging gewoon door met de volgende. (Terwijl ik volgens mij toch echt wel een goed voorstel had gedaan.)

Is de manier van onderhandelen tegenwoordig anders dan vroeger? Moet je een bepaalde houding hebben? Moet je je op een bepaalde manier voorbereiden?

Wij gaan binnenkort samenwonen, dus als we bij de bouwmarkten en meubelboulevards wat zouden kunnen onderhandelen dan scheelt dat alweer snel ekele euro's.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Zolang er "geld" in het spel is, zal er onderhandeld worden, dus ja, onderhandellen is nog steeds iets van deze tijd.

Hier in Nederland kun je bij winkels waar de prijzen niet boven de € 200,- uitkomen, niet of nauwelijks onderhandellen. Vooral niet als je "nieuwe klant" bent of 1 enkel product koopt.

Bij bijvoorbeeld seats and sofas (winkel voor stoelen en banken) kan je zeker onderhandellen over de prijs. Dit weet ik uit eigen ervaring. Wat je zegt van die bouwmarkten, ben ik heilig overtuigt dat als je veel inkoopt, je de producten na onderhandeling voor minder dan de oorspronkelijke prijs mee krijgt. De bouwmarkten zitten immers vaak dichtbij elkaar, en de verkopers zijn dan bang dat je al die spullen bij de buurman gaat halen, dus maken ze (als ze slim zijn) een mooi prijsje. Je moet er natuurlijk wel om vragen, want slapende honden wakker maken zullen ze niet vlug doen.

Verder kun je op marktplaats of bij gewoon particulier verkoop ook zeker onderhandelen. Mensen die "bieden" en "laten bieden" zijn meestal de iets ervarenere onderhandelaren en het zal ze dan ook vaak lukken om hun doel te berijken. Veel verdienen of weinig betalen. Je moet er gewoon een beetje lef voor hebben en je van te voren goed laten informeren over het product dat je gaat verkopen of kopen, om zo met verstand zaken te doen.

In het buitenland word nog steeds veel onderhandeld over vanalles. Eten, mensen, materialen enz. enz. Zo worden (in sommige moslim landen) vrouwen (dochters) uitgehuwelijkt, waar vooraf een groot onderhandelproces aan vooraf gaat. Toen mijn vader en moeder op vakantie waren in Egypte, werd aan mijn vader gevraagt of hij zijn vrouw (mijn moeder) wilden ruilen voor 2 kamelen. Als die onderhandeling door was gegaan, had ik nu denk ik niet op GV gezeten :p

Onderhandeling was, is en blijft ook in toekomst altijd bestaan. Er bestaan verschillende manieren van onderhandelen, zelfs als geld geen rol speelt, maar je bijvoorbeeld de afwas niet wilt doen en vraagt of je in plaats daarvan mag stofzuigen ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hihihi, dank je :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+! Ik kon mijn vriendin in Egypte achterlaten en weer naar huis gaan met 3 vaten ruwe olie. :)

Andere antwoorden (7)

onderhandelen is een prima methode om korting te krijgen, alleen niet iedereen kan het.

wat je van te voren moet weten is hoeveel je maximaal uit wilt geven aan een bepaald iets.
wat je ook moet weten is dat je een beetje moet toneelspelen, dus weglopen alsof je niet geïnteresseerd bent.
en daarna terugkomen met een nog lager bod, waarop de andere partij zich een breuk schrikt en misschien alsnog verder zakt met zijn vraagprijs.

het is een kunst! en als je het kan: prima...

er zijn echter winkels waar ze absoluut niet onderhandelen. daar doen ze niet aan, vergeet dat niet. maar dat zullen ze ook wel zeggen, als dat zo is.

verder: succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal juist.
Ja, er valt bij bepaalde goederen en winkels nog best te onderhandelen over de prijs. Zeker bij elektronica- en meubelaankoop. Het ligt aan de winstmarge of de winkelier je nog kans geeft tot afdingen. Bij een kleine winkel zou ik het niet doen.

Vergelijk eerst zelf wel de prijzen in de onderlinge winkels.
Als ergens in een keer grotere aankopen doet kun je ook makkelijker over de prijs onderhandelen.
Sommige winkels geven een teruggeefgarantie als je ergens anders hetzelfde artikel voor een lagere prijs ziet dan de prijs waarvoor jij het bij hen gekocht hebt. Je krijgt dan het verschil in prijs terug (BCC) bijvoorbeeld).

In bijgaande bron een forum over de voor en tegens van afdingen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij bouwmarkten en meubelboulevards zal het niet mee vallen met de persoon in gesprek te raken die de bevoegdheid heeft iets aan de prijs te doen.
Die hebben trouwens vaak kassa systemen waar ze mee in scannen, en een boekhoudsysteem waarbij het gescande artikel gelijk van de voorraad wordt afgetrokken. Er zijn dus nauwelijks mogelijkheden om daar iets van korting voor elkaar te krijgen, tenzij er wat bijzonders aan de hand is.
een tafel met een krasje, op een plek waar het jou niet in de weg zit, daar is zeker over te praten. Maar de manager moet erbij komen, want die is waarschijnlijk de enige met bevoegdheid om dit soort beslissingen te nemen.
Een kraan die bij de bouwmarkt is uitverkocht, maar waar nog wel een showmodel van is dat je dan wel wilt hebben, dat soort dingen is natuurlijk wel over te praten.

Bij de aankoop van een auto is onderhandelen weer wel heel gewoon.

Maar onderhandel wel altijd met argumenten. In ieder geval is dat de manier waarop ik het doe. Anders is het gewoon vreselijk irritant. Dus een krasje of andere beschadiging, het feit dat het een showmodel is, dat zijn argumenten.

Bij de aankoop van een auto is het vaak gemakkelijker onderhandelen over extra werk dat eraan gedaan moet worden, dan over geld. Een trekhaak kost je 450 euro als de garage hem er onder moet zetten, maar hij kost de garage maar 90 euro. De rest is werk.
Dan zal een garage eerder beslissen dat ze daar mee akkoord gaan, vooral als er toch wel een paar lege uurtjes zijn waarin ze dat even kunnen doen. Heel wat gemakkelijker dan 450 euro korting bedingen, want dat kost de garage ook 450 euro.

Succes met je onderhandelingen. Met de juiste argumenten lukt het vast wel.

Toegevoegd na 6 minuten:
Overigens heb je twee soorten markten: een buyers market en een sellers market. Afdingen lukt alleen in een buyers market, met andere woorden, een situatie waarin iemand graag wil verkopen en de koper eigenlijk een zekere macht heeft.
In een sellers market (de introductie van de Iphone 5) is het natuurlijk niet mogelijk te onderhandelen.

Omdat de economie slecht gaat, zitten we nu op veel gebieden in een buyers market. Een meubelzaak kan beter 100 euro verdienen dan niks.
Verder zijn er ook voldoende zaken te vinden waar je wel kunt onderhandelen. Als je je meubels op de zwarte markt in Beverwijk koopt, is het natuurlijk heel gewoon.
Maar die ruimte zit dan ook al in de prijs, wat een echte vraagprijs is.
Maak het ook voor hen aantrekkelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zelfs de consumentenbond adviseert om bij grotere aanschaffen altijd met de vraag te komen: is dit de laagste prijs? En zeggen dat je anders naar de concurrent gaat -uiteindelijk is elk verkocht product er eentje, en bij grote ketens is het vaak makkelijker om korting te bedingen, omdat het toch van de 'grote hoop' gaat. En een beetje rondkijken, folders in de gaten houden (en die meenemen naar de concurrent!) loont ook enorm de moeite.
Alvast veel geluk gewenst samen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is zeker lucratief.ik doe het bijna altijd.echter niet bij doe het zelf winkels.voor de meeste andere winkels lukt het heel vaak.bv.bij de duurdere kledingzaken krijg je er soms sokken gratis bij.meubelzaken korting of een kleiner meubelstuk.grote keukenzaken geven wel de helft korting.electronica soms als het geen aanbieding betreft.vraag vriendelijk maar beslist wat de korting kan zijn of wijs iets aan wat je er gratis erbij denkt te mogen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jazeker is onderhandelen nog wel van deze tijd. Ik doe het ook, maar niet voor een kleinigheid want dat loont meestal niet. Heb je een winkel waar ze met aangenomen personeel werken dan is er ook meestal niets te doen want die mensen mogen niets beslissen. Maar als er dingen toch al in een aanbieding of in de opruiming staan is het de moeite van het proberen wel eens waard, vooral als je meer tegelijk nodig hebt en dat geldt ook bij zaken waar je niet met de eigenaar spreekt want die wordt er dan wel bij gehaald. Je kan bij bouwmarkten en meubelzaken aangeven wat je ongeveer nodig hebt en vragen wat ze dan met de prijs willen doen. Willen ze niets, dan loop je er gewoon bij weg, er is er altijd wel een waar je dezelfde spullen ook voor de prijs kan kopen als bij degene waar je net weg bent gegaan. Maar ook op de markt wordt het handelen wel lastiger doordat er steeds vaker mensen staan die wel een kraam hebben maar geen echte koopman zijn. Én als ze scherpere prijzen hebben dan in de kraam ernaast moet je je ook afvragen of er nog wel wat af kan. Maar proberen kan je het altijd, zeker als je wat meer tegelijk kan kopen. Neem anders je vader eens mee om van te leren. Succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je staat er verstomd van wat je vaak met onderhandelen kan besparen.
Koop daarbij meerdere producten in een winkel, ze hebben dan minder bezorgkosten , zo dat is dan vast bespaard.
Tevens kun je dan een pakketprijs bedingen.

Onderhandel niet als de winkel vol is , de verkoper vind het niet leuk dat anderen zien dat je pingelt, doe dat vriendelijk en discreet.
Maak even persoonlijk kennis, als de verkoper je mag, kan dat enorm schelen (dat is wat anders dan slijmen) en geef wat terecht gunstige uitingen.

Je kunt per uur haast niet MEEER verdienen en dat NETTO.
Kraak spullen niet af maar geef aan dat je tegen je budget aanloopt, daar hebben mensen meer begrip voor dan dat je zegt dat je het te duur vind, vermijd negatieve signalen.

De korting geeft dan zowel de verkoper als jou een goed gevoel, omdat je samen(!) een goede deal hebt gemaakt.

Het vaker terug komen in dezelfde zaak voor kleinigheden en weer een goede dealmaken in dezelfde zaak laat zich vaak gunstig uitpakken.

Ga niet zeuren over kwartjes op goedkope spulletjes, koop die dan desnoods in een "goedkopere" winkel.

Goed onderhandelen is echt leuk, als je zelf reeel blijft en respect toont voor de verkoper, een aangename klant bent die ook oprecht interesse toont voor de argumenten van de verkoper. Knijp ELKAAR niet uit, dat geeft een rot gevoel, wat bij goed onderhandelen een nono is!

Ik doe dat al jaren zo en verbaas me over de besparing.
Maar ook dat veel verkopers me kennen en zelf al een voorstel doen, niet zelden met een brede lach en een bak koffie. Neem er de tijd voor zonder door te drammen.