Als je een hele hoop briefgeld heb, hoe kan je het dan op de bank zetten. word je dan niet aangeklaagd voor belastingontduiking?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat is een hele hoop? Gaat dat om 100 x 5 euro briefjes of 100 x 500 euro? dat is nogal een verschil. Om welke hoeveelheid gaat dit ongeveer, hondertjes of duizenden?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En hoe ben je aan het geld gekomen, heb je dat gespaard, of heb je het gekregen, zwart verdiend? Ook dat is van belang.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als jij het geld op de bank zet en het aan de belastingdienst doorgeeft en alsnog belasting betaald, dan is het geen belastingontduiking. Doe je dat niet, dan wel.

Antwoorden (4)

Door het op de bank te zetten komt de belastingdienst juist te weten hoeveel geld jij hebt. Want de bank is verplicht de tegoeden van hun rekeninghouders aan die dienst door te geven. Als jij geen inkomstenbelasting wilt betalen moet je het geld ergens thuis bewaren...
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
haha, ik heb niks te verbergen. ik kijk alleen een film over iemand die meer dan een ton krijgt in briefgeld. het leek mij zo overduidelijk dat je belasting heb ontdoken als je het bij de bank zou zetten. en dat is immers een overtreding
Als je het geld verdient hebt en je geeft dit op bij de belastingdienst is er niets aan de hand.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Onjuist. Het kan worden gezien als ontduiking van de box 3 belastingen.
Je moet bij je belastingopgave ook aangeven hoeveel geld je op je rekening hebt staan. Het verschil tussen het begin en het eind van het jaar, dat zijn je inkomsten van dat jaar. En daar moet je dan dus nog wel belasting over betalen.
Als je het zwart hebt gekregen en je zet het niet op de bank maar stopt het in een ouwe sok en gebruikt het voor de boodschappen, dan is het in principe wel belastingontduiking.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
bank saldo begin eind geeft aan wat je verdient hebt hoe kom je daarbij?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij hoef je je saldo op je bankrekening pas op te geven als deze meer is dan .... Zoveel euro. En volgens mij alleen de spaarrekening.
ronron1212
11 jaar geleden
Voor de vermogens belasting geld alle spaarrekeningen en bankrekeningen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
idd ronron, sterker nog, naast al je bankrekeningen (ook de zwitserse) moet je ook nog al het contante geld boven de 500 euro opgeven. dus al zet je dat tonnetje briefgeld in de kelder, dan nog moet je het officieel opgeven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moet gewoon AL je inkomsten opgeven, ook als dat handje contantje is. Dus of je het nu stort of in huis houdt, het is zwart geld. Zijn het geen inkomsten , dan kun je ze gewoon naar de bank brengen - als je maar een goed verhaal hebt voor de belastingdienst over de herkomst. Giften en erfenissen en gokwinsten worden OOK vaak belast.
ronron1212
11 jaar geleden
Als het in huishoud hoeft het geen zwartgeld te zijn als je het maar opgeeft Marleen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zeg ik ; als het om INKOMSTEN gaat, moet het sowieso aangegeven worden bij de belasting, op de bank of niet. Het kan uiteraard best geen inkomen zijn.
ronron1212
11 jaar geleden
Dus of je het nu stort of in huis houdt, het is zwart geld. wat zeg je hierdan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, als het INKOMSTEN zijn, en je geeft ze niet op, is het zwart geld Op de bank of niet.
Als het geld uit andere bron is (spaargeld, verjaardagsgeld, winst uit een niet-zakelijke verkoop) is het niet zwart, en kun je het rustig storten.
Jouw vraag is vrij gemakkelijk te beantwoorden:

Als jij morgen met een stapel bankbiljetten naar de bank gaat, mag jij dit storten op jouw eigen rekening tot een bedrag van € 20.000,- De bank zal je niets vragen.

Kom je met een groter bedrag, zul je aan moeten tonen hoe je het geld verkregen hebt.

Dit kan bijvoorbeeld zijn verkoop auto, postzegels verkocht, of wat dan ook. Ook moet je dan een factuur kunnen tonen.

Je kunt nooit aangeklaagd worden wegens belastingontduiking omdat je in het geval van € 21.000,- al aangetoond hebt bij de bank, hoe je aan het geld bent gekomen. Anders had je het niet kunnen storten. De bank is geen belasting.

Toegevoegd na 6 minuten:
De belasting komt pas het volgende jaar om de hoek kijken. Wil je niet dat de belasting weet hoeveel geld er op jouw rekening staat: dan haal je het er 1 week voor oud en nieuw af en stort je het weer 1 week na oud en nieuw.

Zo is het saldo op de 31e december € 0,- of voor mijn part € 1,-. Wat dit is namelijk het saldo dat de bank doorgeeft aan de fiscus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
en als de belasting jou verdacht vind en een onderzoek instelt? dan gaan ze toch wel kijken wat er allemaal gebeurt is het afgelopen jaar?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja natuurlijk Henneke, maar dan moet er wel een reden zijn hoezo en waarom ze jou nu ineens verdacht vinden. Kijk, als je onzin uithaalt en er is aanleiding om jouw handel en wandel te onderzoeken, zullen ze bij die rekening terecht komen. Dat is vanzelfsprekend. Echter ben jij een iemand zonder faam of blaam, is er geen reden om jouw bankrekening (en) te gaan onderzoeken. Handelaren die veel met contant geld omgaan moeten het toch ook zo doen? Dat wil toch ook niet zeggen dat zij verdacht zijn?
Computoon
11 jaar geleden
Geld dat je thuis 'in kas' hebt moet je net zo goed opgeven, als het boven de 'drempel' uit komt. Wat dat betreft maakt het niet uit of het geld op de bank staat of thuis in een geldkistje ligt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste Computoon, dat was de vraag niet.
Computoon
11 jaar geleden
Dat klopt, Richard56. Maar het was een reactie op de reactie van Solvente. De belastingdienst wil ook de andere saldi op 01/01 weten, niet alleen de saldi 'die ze kunnen zien'.