Heeft dit gezin recht op toeslag voor de kinderopvang?

Mijn dochter is getrouwd en heeft twee kinderen van 3 en 4 jaar. Haar man heeft een hartspierziekte en komt vervroegd in de IVA. Zij werkt drie dagen. Haar man mag (medische redenen) geen hele dag op de kinderen passen, met zijn beperkte hartcapaciteit is dat te zwaar. Nu gaan de kinderen twee dagen naar de opvang/cq buitenschoolse opvang voor de oudste, de andere dag wordt met familie geregeld. Kinderopvang zonder de toeslag kunnen ze niet betalen, opa en oma's werken allemaal nog volledig.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (3)

Dit is zonder alle gegevens moeilijk te beantwoorden. Voor de toeslag kinderopvang is o.a. het inkomen van belang.
Op bijgaande site kan uw dochter een proefberekening invullen, om te kijken of zij voor een toeslag in aanmerking komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik mis informatie in jouw antwoord: kinderopvangtoeslag is in principe voor mensen van (vrijwel) alle inkomensklassen, vooral als het om 2 kinderen gaat.
Wat hier de kern is is dat één van beide ouders niet werkt, studeert of een reintegratietraject volgt. Dát is de reden dat er zeer waarschijnlijk geen toeslag zal toegekend worden.
De belastingdienst is (helaas?) niet echt van de uitzonderingen...
In principe zou dit niet kunnen, er wordt uitgegaan van twee ouders, waarvan er een niet werkt. Wellicht kan het belastingkantoor verder helpen en kan er in deze bijzondere situatie wel toeslag worden toegekend als er een verklaring is waarom de ene ouder niet voor de kinderen kan zorgen.
Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In dergelijke situatie zou er ook sprake van een tegemoetkoming van het UWV of de gemeente kunnen zijn. Je zou ook kunnen informeren bij het UWV bij de afdeling die de IVA uitkeringen behandelt. Zij zullen waarschijnlijk bekend zijn met dergelijke situaties.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
paca, ik denk ook dat je hiervoor bij de gemeente moet zijn. De belastingdienst zal met aan zeker grenzende waarschijnlijkheid geen uitzondering maken.
Niet via de belastingdienst, eventueel wel via de gemeente:

"Hebt u om sociale of medische redenen (bijzondere) kinderopvang nodig? Maar krijgt u geen kinderopvangtoeslag, omdat u niet aan de voorwaarden voldoet? Dan kunt u misschien van de gemeente een tegemoetkoming in de kosten van de kinderopvang krijgen. Gemeenten hebben hier een speciaal budget voor. Vraag bij uw gemeente naar de voorwaarden."