wel of geen recht op arbeidskorting bij einde dienstbetrekking?

Ik had een baan van bijna 5 jaar gehad nu is dat per 1 sept 2013 beëindigd.
Nu moest ik de belastingpapieren invullen en heb netjes alles overgenomen. Loon loonheffing en de arbeidskorting netjes overgenomen.
Nu krijg ik een brief dat ik de arbeidskosten niet had mogen invullen, en dus moet terugbetalen.
En daar snap ik dus niets van!!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K
Reddie
9 jaar geleden
Daar valt niets aan te snappen. Dat is gewoon de wetgeving.

Antwoorden (1)

U vult de aangifte kennelijk nog op papier in (2% van de 10 miljoen belastingplichtigen). Of handmatig op de computer. De kans dat er dan iets fout wordt ingevuld is groter dan wanneer er gebruik wordt gemaakt van de vooringevulde aangifte.

Waarschijnlijk had u in afgelopen jaar 2 inkomens: een inkomen uit werk of ziektewetuitkering mét arbeidskorting. En een uitkering. Deze uitkering had u moeten invullen bij: AOW, pensioen, lijfrente, WAO, WIA, WW, Anw, bijstand en andere uitkeringen. Hierop wordt geen arbeidskorting gegeven. Logisch omdat het geen inkomen uit werk betreft. Als u de uitkering bij: Loon en ziektewetuitkering plaatst zonder iets in het hokje van de arbeidskorting te vermelden, berekent het programma toch arbeidskorting. Waar u dus geen recht op hebt.

Er zal niets anders opzitten dan betalen. En volgend jaar de aangifte op het punt van de uitkering goed invullen. Als u gebruik maakt van de Vooringevulde Aangifte is de aangifte al bijna helemaal ingevuld. U hoeft dan alleen nog maar te controleren of alles goed is ingevuld door de Belastingdienst.
fisbel