Hoe en hoeveel mag ik als particulier factureren?

Ik ben particulier en heb voor een bedrijf advieswerk gedaan. We zijn overeengekomen dat ik op basis van hun omzet betaald krijg. Dit zal naar schatting dus circa € 10.000 per jaar zijn. Vanaf juni zou ik nu al een rekening van € 3.750 kunnen schrijven.
Ik heb dit dus nog NIET gedaan.

Is het zinvol om maandelijks of per kwartaal een rekening te sturen?
Als ik dit als extra inkomsten bij de belasting opgeef, heb ik dan alles goed gedaan om geen problemen te krijgen?

Is er een maximum aan verbonden wat ik als particulier (en dus zonder btw) kan factureren?

Als particulier kan ik geen btw berekenen. Dit is ook bekend bij mijn opdrachtgever. Ik krijg van hun een opgaaf van het verkochte deel een aan de hand daarvan wil ik mijn factuur opstellen.

Ik wil graag alles netjes volgens de regels doen en de afdrachten doen, die ik moet doen maar ik wil uiteraard wel zoveel mogelijk netto overhouden.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.2K

Antwoorden (1)

Drie zaken die van belang zijn: (1) de BTW, (2) de inkomstenbelasting en (3) de vraag of u als freelancer aan de slag bent.

Eerst de BTW:
Zoals ik het verhaal nu zie bent u ondernemer voor de omzetbelasting. Dit ben je als je regelmatig werkzaamheden uitvoert waarover omzetbelasting verschuldigd is. Er is dus geen minimumbedrag, maar om de frequentie. Je hoeft geen ondernemer voor de inkomstenbelasting te zijn om ondernemer voor de omzetbelasting te zijn! Zie de bron.

Dan het belastingsysteem:
Er zijn drie fiscale regimes voor inkomsten uit arbeid: loon uit dienstverband, winst uit onderneming, en resultaat uit overige werkzaamheden.

U wilt deze werkzaamheden uitvoeren onder het resultaat uit overige werkzaamheden. Hieraan zitten geen maxima verbonden. De inkomsten worden berekend op basis van de winstberekening die ook voor ondernemingen geldt. U mag dus zakelijke kosten aftrekken. Het is dus het beste als u voor uzelf de bonnetjes van de zakelijke kosten goed bijhoudt.

Tot slot: freelancer
Ik heb mijn bedenkingen of u als freelancer aangemerkt zal worden. Omdat u zo regelmatig aan de slag gaat voor één opdrachtgever kan het zijn dat de Belastingdienst uw relatie met de opdrachtgever als een dienstverband aan zal merken. Als dit zo is dan zal dit de opdrachtgever meer pijn doen dan u: de opdrachtgever krijgt dan een fikse boete en moet daarnaast het werkgeversdeel van de loonbelastingen nog afdragen.

Ik raad u ten zeerste aan om uw opdrachtgever ertoe te bewegen om een fiscalist te raadplegen om te controleren of er geen sprake is van een (fictief) dienstverband. Wellicht moet u alsnog op de loonlijst, of gaat u via een payroll-constructie aan de slag. Of u start een onderneming, maar dat kan dan alleen weer als u de intentie heeft om meerdere opdrachtgevers aan te trekken.