wat is een inkoopmanagersindex?

ik ben een praktische opdracht aan het maken van economie , alleen nu weet ik niet wat een inkoopmanagersindex is
de complete zin en die daarvoor zijn
"Het lijkt daarmee onvermijdelijk dat de eurozone in het derde kwartaal weer in een recessie is beland.‭ ‬Cijfers over de Chinese dienstensector lieten woensdag ook geen rooskleurig beeld zien.‭ ‬De inkoopmanagersindex daalde tot het laagste niveau in2‭ ‬jaar tijd."

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

NEVI geeft iedere eerste werkdag van de maand de Purchasing Managers' Index (inkoopmanagersindex) voor Nederland uit. Deze index geeft een beeld van de Nederlandse industrie, maar óók van de gehele Nederlandse economie. NEVI werkt hiervoor samen met de Engelse uitgeverij MarkIt, het bedrijf dat de enquêtes verzorgt die de basis van de PMI vormen.

De PMI in Nederland
In Nederland vullen ongeveer 300 inkoopmanagers de maandelijkse enquête van MarkIt in.
Dit zijn inkopers die in de industrie werken bij bedrijven die minimaal 10% van het BBP vertegenwoordigen. Gevraagd wordt naar productie, nieuwe orders, exportorders, ingekocht materiaal, inkoopprijs, werkgelegenheid, levertijden, voorraad ingekocht materiaal en voorraad gereed product. Een PMI-score van 50 duidt erop dat er geen verandering heeft plaatsgevonden. Onder de 50 geeft een daling aan en boven de 50 duidt op een groeiende economie. Hoe groter de afwijking is, hoe groter ook de mate van verandering is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dank je