Kan een bedrijf kosten in rekening brengen voor het maken van een factuur ?

Van de PWN krijgen wij de mogelijkheid automatisch te betalen of per acceptgiro. Omdat bij deze grote bureaucratische organisaties je liever geen automatische incasso heb lopen, is er niets anders mogelijk dan acceptgiro. Echter niemand gebruikt nog een acceptgiro, dus heb ik gevraagd stuur maar een factuur.(geen acceptgiro). Dat kan niet, want de acceptgiro zit onderaan de factuur. Maar ik wil geen acceptgiro.
Dan wordt er natuurlijk geschermd met algemene voorwaarden. Echter heb ik een vrije keus om een ander waterleiding bedrijf te kiezen? Nee. Dus de consument wordt op kosten gejaagd om de winst te verhogen. Volgens mij kan dit niet.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (2)

Bij mijn weten is het bij geen enkel nutsbedrijf (water, elektriciteit, gas) mogelijk om via een factuur te betalen. Altijd zit er een acceptgiro bij of betaal je per automatische incasso.
Het sturen van acceptgiro's en het verwerken daarvan door de bank kost meer tijd, materiaal en dus geld dan een incasso. Daarom krijg je vaak korting als je met een incasso betaald. Het kan wel eens mis gaan met een incasso, in die zin begrijp ik je huiver. Maar met facturen of acceptgiro's gaat het nog vaker mis (vergeten, te laat, kwijt in de post) en dan is het gedoe nog veel groter door mogelijke extra kosten voor herinneringen, afsluiting, etc. In zekere zin beschermt een incasso je ook tegen betalingsachterstanden (met alle rompslomp van dien).

Ik zie het anders m.b.t. de kosten. De extra kosten die het bedrijf maakt worden doorbelast: anders gesteld kan je vaak een korting krijgen als je met incasso betaald. Jij wilt een afwijkende behandeling en je betaalt dan voor het extra werk.

Tenslotte zie ik het probleem met de acceptgiro niet. Je kan deze toch als factuur zien en als zodanig betalen? Je hoeft het papiertje niet te gebruiken. Sinds internetbankieren heb ik de papieren acceptgiro's niet meer gebruikt: gewoon de betaalgegevens overnemen in een overboeking via internetbankieren.
Utrecht
11 jaar geleden
In deze tijd van digitale automatisering maken idd alle nutsbedrijven (Water, gas, licht) het liefst gebruik van de AI voor het innen van de maandtermijnen.
En het is idd zo dat die bedrijven tegenwoordig kosten in rekening mogen brengen voor de aanmaak en verzending van een acceptgirofactuur. (meestal 1,50 tot 2 euro)
Hoewel dit proces ook volledig geautomatiseerd is.

Als klant heb je weinig keus. Of je gaat in op hun Incasso terreur of je kiest voor het "baas op eigen bankrekening" principe maar daar moet je dan wel voor betalen.

Overstappen naar een andere waterleidingmij (als dat zou kunnen) heeft niet zoveel zin omdat ze allemaal Automatische Incasso geil zijn en de acceptgiro alleen nog als "service" beschikbaar hebben voor bijvoorbeeld oude mensen die het automatische incasso systeem niet vertrouwen en voor mensen zoals wij, die het verdommen om aan de willekeur van zulke grootmachten toe te geven.
Ikzelf heb de incasso machtiging ooit definitief ingetrokken toen het elektriciteitsbedrijf tot 2 maal toe in 1 jaar tijd dubbel incasseerde. ( foutje, excuses voor het ongemak was het verweer).
'n Foutje waardoor ik wel de nodige problemen kreeg.
Na stornering van het dubbel geincasseerde bedrag kreeg ik prompt een aanmaning. Dat was voor mij de druppel.....

Overigens ligt het in de bedoeling van de banken dat de acceptgirokaart binnenkort helemaal gaat verdwijnen. Betalingen kunnen straks alleen nog maar digitaal gedaan worden met bijv. Ideal.

We trekken dus altijd aan het kortste eind!