Wat is precies microkrediet?

Wat is microkrediet en waarvoor wordt het het meest gebruikt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Een microkrediet is mogelijk het grootste bedrog op het gebied van ontwikkelingshulp. Met giften wordt een bepaald bedrag bij elkaar gehaald. Daarna kunnen arme mensen hier een lening uit krijgen. Een laag bedrag, tegen hoge rente, maar dat is niet het enige probleem.
Er wordt namelijk gewerkt met zogenaamde beehives. (bijenkorven). Dit betekent dat je geen krediet kunt krijgen als individu. Je moet je eerst bij een groep aansluiten. Bijvoorbeeld een groep van 20 mensen, die proberen allemaal met behulp van een microkrediet het hoofd boven water te houden.
mensen in die beehives staan garant voor elkaar. Als er één niet kan betalen, moet de rest het ophoesten.
Met als gevolg dat de anderen zeer grote druk uitoefenen op iemand die het financieel moeilijk heeft op een bepaald moment.
Kortom, de bank hoeft geen aanmaningen te sturen, de buren zorgen wel voor de nodige druk. Er zijn voorbeelden van mensen die alles wat ze hadden, inclusief het golfplaten dakje van hun hut, hebben moeten verkopen omdat ze het microkrediet niet konden terugbetalen.
De uitvinder van het microkrediet heeft de nobelprijs gekregen. Volkomen ten onrechte, volgens zeer veel mensen. Hij is er vooral zelf zeer rijk van geworden.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik heb hier de link naar een erg goed artikel over microkredieten: http://www.globalinfo.nl/Achtergrond/microkrediet-helpt-armen-niet.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel erg goed antwoord, dank je wel!
Het microkrediet wat wij kennen, heeft dus voornamelijk voordelen voor de kredietverstrekker?
Ik ben eigenlijk op zoek naar eenzelfde soort kredietmogelijkheid, maar dan zonder er zelf beter van te worden! Vandaag mijn interesse.... de constructie van de beehive ken ik, en dit kan inderdaad een grotere zorg dan hulp zijn in veel van de gevallen.... En even terzijde, maar Prinses Maxima is beschermvrouwe (of iets dergelijks) van dit hele microkrediet gebeuren.... is dat dan wel zo'n nobel streven?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haar idee is nog wel nobel denk ik, maar de kredietverstrekkers worden er rijk van. De mensen erg ongelukkig, vaak... Er zijn wel zelfmoorden gepleegd onder druk van de beehive. Erg treurig allemaal.
Er is wel een project waarbij je direct een ondernemer in een derde wereld land, of oostblokland kan financieren. Ik heb er nog een tijdje naar gezocht net, maar kan er niks meer van vinden op internet. Misschien dat iemand anders er een link van heeft?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je echt een nobel doel hebt, GEEF je mensen in dergelijke omstandigheden een bedrag waarmee ze kunnen beginnen kapitaal op te bouwen. (Paar kippen, naaimachine, altijd bedragen rond de 50-100 euro). En als er iets terugbetaald moet worden, zonder rente en zonder vaste termijn. Dat is pas helpen. Overigens zijn bij mijn weten ook niet alle microkredietverstrekkers malafide, hoor.

Andere antwoorden (2)

Een microkrediet is een lening van een klein bedrag en op korte termijn, maar jammerlijk dikwijls aan een hoge rente.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
microkredieten worden door verschillende ideeele organisaties afgegeven in derde wereldlanden.
het betreft dan geld voor de aankoop van een paar geiten of een naaimachine, zodat de mensen zelf wat kunnen verdienen en in hun levensonderhoud voorzien.

Toegevoegd na 20 minuten:
http://www.kwasa.nl/afrika/microkrediet