Wat gebeurt er na de WW als je (gedeeltelijk) arbeidsongeschikt bent?

Een man van 44 heeft 6 maanden in loondienst gewerkt en daarbij een eigen bedrijf gehad. Zijn contract in loondienst wordt niet verlengd daardoor komt hij in de WW. Volgens mij heeft hij maar 3 maanden recht op WW omdat hij al jaren een eigen bedrijf had en niet in loondienst was. Hij is arbeidsongeschikt (een Hernia). Hoe gaat het na die WW uitkering? Op welke uitkering heeft hij dan recht?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Hij zal (helaas voor hem) niet eens in de ww komen omdat je pas recht hebt op ww na 1 jaar voor een baas te hebben gewerkt. Een (gedeeltelijke) wao zal hij gaan krijgen, waarbij voor het "aanvullende" gedeelte passend werk zal worden gezocht, of iig gezocht zal moeten worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rena, dat klopt niet: Kortdurende uitkering: 3 maanden Voldoet u aan alle voorwaarden voor het recht op WW, dan heeft u recht op een kortdurende WW-uitkering. Deze uitkering duurt maximaal drie maanden. Voor deze uitkering is voldoende dat u in de 36 weken vóór uw werkloosheid in minimaal 26 weken heeft gewerkt.
Hij zal gewoon recht houden op een ziektewet uitkering, tot hij beter is. Daarna heeft hij geen recht op WW, omdat hij geen jaar heeft gewerkt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ná de WW heeft hij alleen nog maar recht op Bijstand. In de Bijstand kun je een ontheffing van de sollicitatieplicht krijgen als je niet kunt werken, maar er zijn veel minder voorzieningen voor mensen met een arbeidshandicap als in allerlei arbeidsongeschiktheidsregelingen.

Als hij zich tíjdens zijn WW-uitkering ziek meldt, komt hij in de ziektwet. Hij zal dan begeleiding krijgen bij het zoeken van een passende functie. Als hij na twee jaar nog altijd niet in staat is om te werken, dan zal hij beoordeeld worden voor de WIA (wat vroeger de WAO was) en eventueel een (gedeeltelijke) arbeidsongeschiktheidsuitkering krijgen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als hij nu trouwens al ziekgemeld is, neemt het UWV de ziektewet gewoon over.