Hoe kan het dat mensen dakloos worden in Nederland? Je kan toch met een bijstandsuitkering (vanaf 23jr) en huurtoeslag het prima redden? Niet breed we

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
15.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daklozen hebben dat in de meeste gevallen zelf veroorzaakt, door schulden, drugsgebruik, etc. Als je in Nederland normaal met geld omgaat, hoef je nooit op straat te komen staan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Definieer 'normaal' in deze context.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met normaal bedoel ik niet meer uitgeven dan je hebt/binnenkrijgt; niet boven je stand leven.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ik heb laatst van iemand gehoord, dat volgens de Nederlandse grondwet elke Nederlander recht heeft op een dak boven zijn hoofd en werk. Dus ik snap het ook niet helemaal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat komt omdat dakloos zijn vaak een bewuste keuze is. Het niet accepteren van hulp is daar ook onderdeel van.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
#bliets: we hebben deze discussie al eerder gehad bij een ongeveer gelijke vraag/onderwerp.
(als ik me alles goed herinner:) uiteindelijk besloten we dat je nog te jong was om je in te kunnen leven in allerhande problemen.
ook is toen opgemerkt dat de manier van leven van je ouders (en daarmee jouw opvoeding) een prima voorbeeld was, maar kennelijk niet voor iedereen haalbaar.
met je redenatie ga je, simpel gezegd, te kort door de bocht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is meestal een cirkeltje waar je niet meer uitkomt. Geen geld, dus geen huis. Geen adres, dus geen uitkering en zovoort.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niets mis met jouw geheugen jodokus, dat moet toch alweer een paar maanden geleden zijn.
Dakloos worden kan vast gebeuren zonder dat dit een keuze is, maar ik kan mij niet voorstellen dat het in Nederland vaak voorkomt dat iemand gedurende lange tijd gedwongen dakloos is. Er zijn genoeg voorzieningen in Nederland om dit op te vangen. In die zin is, naar mijn inzicht, langdurige dakloosheid dus een keuze.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Best wel frapant waarom deze vragen altijd goed lopen en dan vooral het geplus op de antwoorden als ze maar meegaand zijn..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@bliets:
er zijn in nederland inderdaad veel voorzieningen (alhoewel steeds minder door bezuinigingen) en een gevolg van een van deze bezuinigingen is al jaren merkbaar.
vroeger bestond er zoiets als een "gekkenhuis" nou gebruiken we die naam al jaren niet meer, maar dat hoeft ook niet want ze zijn (bijna allemaal?) gesloten. het gevolg hiervan is dat de patiënten, want dát zijn de oud-bewoners, zich zelf buiten de "inrichtingen" maar moesten redden. en zo is weer een gedeelte van de daklozen in nederland verklaard. ik heb trouwens ook een keer gelezen dat een heleboel daklozen/zwervers naar nederland kwamen omdat onze voorzieningen zo goed waren, of dat een feitelijk verhaal is weet ik niet.
dan zal die aanwas wel afnemen in ieder geval.

Antwoorden (8)

Veruit het grootste deel van de daklozen heeft psychische problemen en/of een verslaving. De combi van die twee (vaak oorzaak en gevolg van elkaar) levert armoede en sociale ontworteling.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
Klopt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar heb je gelijk in conqie, toch denk ik dat je ook bij daklozen die niet zwerven, vaak een gecombineerde problematiek ziet. Psychosociale problemen, schulden, verslaving en geen vangnet. Ook bij de voorbeelden die Liveisgreat hieronder noemt.
Inderdaad, de meeste daklozen zijn psychiatrische "clienten", ze staan verder niet onder behandeling. Vaal proberen deze mensen met drugs en alcohol hun probleem te bestrijden, mensen zijn vaak achterdochtig en willen geen hulp. En volgens mij eenmaal in die positie is het lastig eruit te komen. Ik dacht dat je voor een uitkering een adres moest hebben en dat lijkt me wat lastig als je op straat leeft. En er leven een hoop jongeren (ruim 5000) op straat die vaak problemen thuis hebben, weglopen en niet weten waar ze naar toe moeten en uiteindelijk op straat komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor een bijstandsuitkering is een postadres voor de meeste gemeenten voldoende, betreffende een dakloze.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
waar poepen ze? schone onderbroek,ho maar
Onder daklozen bevinden zich ook een flink aantal mensen die voordat ze dakloos werden een heel gewoon leven hadden. Maar door scheiding of baanverlies en niet het direct vinden van een huis (huurtoeslag is prettig, maar dan moet je wel eerst een huis vinden), komen mannen en vrouwen met kinderen soms op straat te staan.
En voor uitkeringen moet je nu eenmaal een vast adres hebben, dus op die manier kun je in een vicieuze cirkel terechtkomen.
Lees er meer over op bijgaande website.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+Kort en krachtig
Indien je elke dakloze zou vragen ' waarom, waardoor...'?
Zou elke persoon je een eigen verhaal vertellen. Er zijn zoveel redenen waardoor iedereen op straat kan komen te staan!

Een voorbeeldje dat velen kan overkomen;

Veel schulden door een hoge levensstandaard! Plotseling werkeloos worden dus minder inkomen en wel hoge lasten doordat al de kosten gewoon doorgaan en er minder geld binnenkomt. Niet gewend zijn met weinig geld om te gaan, dus de tering niet naar de nering kunnen zetten. Teveel uitgeven waardoor je op het laatst zoveel schulden hebt, deurwaarders die alles in beslag nemen, schuldeisers die hun geld willen hebben en je alles tot geld moet maken om enigzins je schulden te voldoen.
Kortom, alles wordt geveild, incl. je huis en daar sta je dan.

Echtscheiding of verbroken relatie, waarbij je ex in de gemeenschappelijke woning mag blijven wonen. Je bent boos, verdrietig, bent misschien je kinderen kwijt en zet het op een zuipen, gaat drugs gebruiken, kortom, het kan je niks meer schelen. Je wilt alleen niet meer nadenken, niets meer voelen en verdooft jezelf met middelen.
Daar sta je dan...

Je houdt het thuis niet meer uit, je loopt van thuis weg, en daar sta je dan....

Je maakt een trauma meem dat je niet kan verwerken. Het beheerst je leven, je krijgt er psychische problemen door en hierdoor weet je niet eens wat er met je gebeurt,
en daar sta je dan........

Brand, je bent alles kwijt, hebt geen eigen sociaal netwerk, daar sta je dan....

Zzp'er, die geen opdrachten meer krijgt, geen financiële steun krijgt en al je spaargeld is inmiddels opgebruikt.
Daar sta je dan....

Je moet op de vlucht slaan, voor iets of iemand,,,,,

Zo kan ik nog even doorgaan. De meesten kiezen hier niet voor, het overkomt je als je die pech net hebt.
Niet iedereen krijgt zomaar een uitkering en zeker geen huurtoeslag. Ook al zou je er recht op hebben, dan is het niet zo dat je een aanvraag indient en enkele dagen later krijg je geld. Dit duurt ook weer zijn tijd tot alles goedgekeurd en admin. verwerkt is.
Je moet echt het geluk hebben dat je een woning/ kamer vindt en heel goed met weinig geld kunt omgaan. Alleen dan zal je het kunnen redden als je van een minimum rond moet komen.
amc
11 jaar geleden
amc
11 jaar geleden
ja, zo zijn er genoeg conqie en ik houd mijn hart vast bij de nieuwe regering. Rutte heeft geen idee, komt ook uit een nest waar genoeg geld was om hem te laten studeren bijv.
VVD'ers kennen over het algemeen het leven van een minima niet, die zijn over het algemeen anders gewend. De maatregelen die zo minima onvriendelijk zijn, en die hij van plan is door te drukken, zullen nog meer mensen gaan treffen en het vangnet zal steeds kleiner worden. Zelfs de middeninkomens moeten al de broekriem gaan aantrekken. Tja, als je dit nooit hebt moeten doen en je houdt steeds minder geld over, dan krijgen we er nog meer van die gevallen bij. Vooral door de versoepeling van het ontslagrecht. Straks krijg je alleen nog maar baantjes op 0 uur basis of tijdelijke contracten. Daar gaat je zekerheid!!! Ergens mogen we blij zijn dat Wilders alles opblies en zodoende er nu een socialere partner bij zal komen. Er is dus nog een kans dat er toch iets meer rekening met de minima cq. zwakkeren in onze samenleving wordt gehouden. Toch vertrouw ik die Rutte niet, hoop alleen dat Diederik wel te vertrouwen is en zijn poot stijf houdt. Het VVD bolwerk is alleen voor de rijken en dat weet iedereen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
helemaal juist #amc, ook je hierboven staande reactie! plus! nee een hele vette plus! :))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+Ja tragisch genoeg is het zo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
amc jekan uit een goed nest komen waar ze veel geld hebben maar als jij geen brains hebt bak je er ook niets van ik kan me een uitspraak van de persoon die je noemde herinneren hij zei "" veel mensen zijn niet arm,ze verdienen te weinig"" of ze hebben te weinig gestudeerd daar val ik onder
amc
11 jaar geleden
troetroe@helemaal gelijk! Daarom ben ik dan ook bang, dat straks alleen de rijken nog het geld hebben om hun kroost te laten studeren. Velen die het minder hebben, ondanks de talenten/intelligentie van hun kroost kunnen het risico op niet kunnen terugbetalen van hun 'grote lening' niet ingaan. Uiteindelijk was daar een beurs voor, om deze kids met potentie, de kans te geven óók te studeren. Kom je uit een rijk nest, dan kan je op je gemak een studie volgen, de langstudeerboete maakt je dan niet uit (de ouders betalen toch wel). In elk geval hoéf je dan niet persé brains te hebben, je hebt een goede kruiwagen en je komt er toch wel én met een goed inkomen.
Ik ben namelijk bang dat, mét de VVD aan de leiding, studeren straks alleen voor die mensen is die het kunnen betalen en dan zou veel potentie verloren gaan.
het is mogelijk. Stel je een gescheiden vrouw voor die op papier een alimentatie heeft (zowel partner als kinder) maar de ex echtgenoot weigert te betalen. Tel daar boedelscheiding en verkoop huis bovenop. Dan ligt er ergens een vermogen maar ze krijgt het niet. Ook niet wanneer het Hof besluit dat dé man moét betalen, het landelijk bureau inning achter z'n vodden aanzit maar hij weigert (het kan en het gebeurt). Voor de formaliteiten heeft ze vermogen en dus geen recht op voorzieningen. Dan kan er ook niets betaald worden. Helaas vanwege onverenigbare wetten gaat het nogal eens fout en raken sommige mensen alles kwijt. Het zijn niet per definitie 'clienten'...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+klopt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@khepput: bij wet moet je helaas alimentatie betalen maar vrouwen kunnen ook prima zelf werken hoor. Denk daar maar eens over na.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de aspecten van alimentatie, daar valt e.e.a. over te melden. Maar dat wordt hier niet besproken, het gaat erom of mensen dakloos kunnen worden en dat kan oa door niet betalende vaders/moeders/ex-partners en allerlei verplichtingen die niet nagekomen worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
elise: waardevol antwoord: plus!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dank!
ik heb jaren met daklozen gewerkt en kan je één ding verzekeren : er zijn mega redenen waardoor je dakloos worden kan.
enkele voorbeelden uit mijn praktijkervaring :
- a werkte bij Volvo, een goede baan. op een dag maakt zijn baas een vernederende opmerking. a draait zich om en gaat weg. om nooit meer terug te komen. hij probeert een uitkering te krijgen maar verdwaalt in de administratieve molen. A haakt af. hij verlaat zijn appartement. En leeft sindsdien op straat.
- b heeft zijn vrouw zwaar geslagen omdat ze hem bedroog met zijn beste vriend. zij stapt naar de politie en wil scheiden. de vrederechter wijst bij de "voorlopige maatregelen" de kinderen aan haar toe, met minimaal bezoekrecht voor de vader. de vrouw werkt niet dus b moet een zeer hoog deel van zijn inkomen aan zijn vroegere gezin betalen als alimentatie. Hij past hiervoor, laat zijn werk voor wat het is en gaat op straat leven.
- c wordt door zijn vader onmenselijk mishandeld. Hij loopt hierbij hersenschade op. hij vlucht, maar weet niet echt waar naartoe. zo komt hij op straat terecht.
- d wordt uit zijn sociale woning gezet wegens veroorzaken van overlast. hij zoekt de maanden voordien naarstig naar een woning, maar hij vindt niets dat hij met zijn leefloon kan betalen. bij de uithuiszetting laat hij zijn meubels gewoon op straat staan, neemt enkele spullen mee en leeft sindsdien op straat
- e woont nog bij zijn moeder, hij is 40+. e is een genie. hij geeft les aan het conservatorium, speelt verschillende instrumenten en is een kei in schaken. Als zijn moeder sterft gaat het steeds slechter met e. zijn drankprobleem wordt onhoudbaar, hij verliest veel geld, zijn huis etc. en op de duur ook zijn job. na zijn ontslag gaat hij niet meer naar zijn huurkamer, maar neemt de trein naar een andere stad. daar zet hij zich gewoon op straat. en blijft daar.
- enz.
Bij mijn werk met daklozen merkte ik dat het vaak mensen zijn die het hebben opgegeven om zich te willen integreren in de maatschappij. De lat ligt te hoog voor hen. Dit omwille van verschillende redenen.
Mijn werk bestond eruit daklozen terug te integreren in de samenleving, door hen enkele vaardigheden te leren zoals administratie, huishoudelijke taken etc.
Dat was heel erg moeilijk : ze boden behoorlijk wat weerstand omdat dit vaak betekende dat ze weer aan de ingewikkelde maatschappelijke normen moesten beantwoorden. of gewoon zichtbaar werden.
Bijstand e.d. zijn m.a.w. niet voldoende om te verhinderen dat mensen dakloos worden.
Bronnen:
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
plus!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Grote plus!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ tragisch dat we nu weer met Rutte zitten opgescheept!
liveisgreat
11 jaar geleden
@meike : ik begrijp hem niet... rutte?
bedankt voor de +sjes aan iedereen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
rutte/vvd/verkiezingen = nog meer bezuinigingen = meer daklozen (denk ik dat meike bedoelt).
liveisgreat
11 jaar geleden
okeej, als Belg had ik niet meteen door dat het over de Nederlandse politiek ging. trouwens, in België zijn er ook bezuinigingen hoor, en veelal op de kop van mensen die het al niet breed hebben... de anderen zijn minder makkelijk te pakken natuurlijk en zijn beter in staat hun inkomen weg te moffelen. Bv. betalen ministers bij ons geen belastingen op hun loon. En als je dan ziet wat ze verdienen en hoeveel ministers wij hebben...
Bij ons in OCMW is er nu ook het handhavingsbeleid waarbij het recht op bijstand (leefloon) afhankelijk gemaakt wordt van je werkwilligheid. Dus niks "recht" meer.
Klinkt op het eerste gezicht logisch, maar men gaat te werk alsof het over zware criminelen gaat : medewerkers die voltijds detectivewerk doen om te zien dat je niks bijverdiend. Net alsof je hiertoe niet gedwongen wordt met een leefloon van slechts 75O€ (voor samenwonenden : 45O €). En idd... mensen die hun uitkering verliezen omdat ze enkele uren clandestien gaan bijklussen riskeren op straat terecht te komen.
Als je dan bedenkt hoeveel de hogere klasse opstrijkt met clandestiene trucs, gaat je haar recht staan. Ik vermoed dat dit véél meer geld kost aan de samenleving dan alle steuntrekkers bij elkaar. En het eigenaardige is dat Jan met de pet dan nog meestal met de vinger naar beneden wijst, naar die uitkeringstrekker, de vluchteling, de werkloze enz... Zolang er geen solidariteit meer is bij de werkende klasse (ongeacht of iemand werkt of niet werkt, of welke huidskleur of afkomst iemand heeft) zolang zal dit niet veranderen.
Er zijn ook daklozen die er zelf voor kiezen om buiten "te wonen" Ze hebben de kans, maar nemen deze simpelweg niet omdat ze het buiten (of iig zonder dak boven hun hoofd) fijner/aangenamer vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rondkomen van een bijstandsuitkering is inderdaad goed mogelijk, maar dan moet voldaan zijn aan enkele voorwaarden:

Je moet niet al te veel bijzondere kosten hebben. Een alleenstaande moeder met twee gehandicapte kinderen die veel extra kosten met zich meebrengen, krijg het moeilijk. Als je afbetalingsverplichtingen hebt door openstaande schulden, of als je zo afgelegen woont dat je eigenlijk niet zonder auto kunt, geldt hetzelfde. Er kunnen heel veel redenen zijn waarom iemand meer kosten heeft dan gemiddeld.

Vergeet niet dat in de Bijstand veel mensen zitten die niet gewoon tijdelijk werkloos zijn. Er zitten mensen in die arbeidsongeschikt zijn, of mensen die op cognitief, sociaal of psychisch gebied erg zwak zijn. Mensen die hun brieven niet open durven maken, of die niet de capaciteiten hebben om strikt te budgetteren, of door de bureaucratie van instanties heen te komen. Als ik kijk hoeveel bezwaarschriften ik de afgelopen jaren heb moeten schrijven naar de Belastingdienst vanwege hun fouten met toeslagen, kan ik me goed voorstellen dat mensen grote bedragen aan toeslag mis kunnen lopen. Je moet maar doorhebben dat de brief waarin staat dat je 3000 euro moet terugbetalen een fout is van de Belastingdienst, en weten hoe je een bezwaarschrift moet schrijven. Anderen komen in de knoop met de regels die gelden in de uitkering, wat ertoe kan leiden dat de uitkering tijdelijk verlaagd of zelfs stopgezet kan worden. Dat kan gaan om iets relatief simpels als het niet op tijd verlengen van je inschrijving als werkzoekende, iets wat iemand die door ziekte is vrijgesteld van de sollicitatieplicht misschien niet in z'n agenda zet.

Mensen kunnen echt om de meest uiteenlopende redenen enorm in de problemen komen. Denk maar eens aan een gemiddeld gezin, dat op anderhalf inkomen een huis heeft gekocht, en waarvan Pa ziek thuis komt te zitten. Naast de grote inkomensval komen daar ineens ook nog allerlei medische kosten bij, te beginnen bij het eigen risico. En bedenk: als dit gezin Bijstand aan zou moeten vragen, hebben ze daar niet eens recht op. Dan moet eerst het huis verkocht worden. Ik kan zo 25 manieren verzinnen waarop dát mis zou kunnen gaan. Of wat als ze wel in een huurhuis wonen, maar dat huurhuis is te duur om recht te geven op huurtoeslag? Een ander huis vind je ook niet meteen.

Al met al moet ik concluderen dat er helaas erg veel redenen kunnen zijn waarom mensen, ondanks alle goede sociale voorzieningen, toch op straat terecht kunnen komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou, ik heb gelukkig hier zelf geen ervaring mee hoor. Maar ik heb nooit anders gekend dan en minimuminkomen: eerst Bijstand, nu Wajong. En sinds ik er bij werk, is mijn besteedbaar inkomen lager dan toen ik niet werkte, maar dan met hogere eigen bijdragen, hogere inkomensafhankelijke drempelbedragen, en geen recht op minimaregelingen (mijn inkomen is hoger, maar door het wegvallen van toeslagen juist minder te besteden, maar op papier dus een hoger inkomen en dus hogere eigen bijdragen etc.). Maar ik heb nooit anders gekend, dus ook mezelf nooit een ander bestedingpatroon aangeleerd, en ik ken de regelingen soms beter dan de uitvoerders daarvan. Ik kan goed budgetteren, en daarom kon ik zelfs in de Bijstand nog vrij ruim sparen. Maar als ik kijk naar de extra kosten die mijn handicap met zich meebrengt bijvoorbeeld, de hulpmiddelen die ik niet vergoed krijg, alle kleine 'verborgen' kosten: ik kan bijvoorbeeld zelf geen groente snijden, geen eten afgieten etc., dus ben afhankelijk van veel voorgesneden en voorbereid eten, wat gewoon echt VEEL duurder is, en.. nou ja, al die fouten die de belastingdienst maakt, en nog veel en veel meer.. dan kan ik me wel degelijk heel goed voorstellen wat er allemaal mis zou kunnen gaan, en dat óndanks al die goede sociale voorzieningen. Daarbij heb ik wel eens meegemaakt dat ik te laat een beroepschrift indiende bij de rechtbank omdat ik op dat moment middenin een procedure voor spoedopname in een revalidatiecentrum zat, en ondanks de verklaringen van de maatschappelijk werkster was de rechtbank onvermurwbaar: bezwaartermijn is bezwaartermijn, en daar kon niet van afgeweken worden. Als datzelfde zou gebeuren bij een beroep tegen een dergelijke fout van de belastingdienst, of tegen iets anders wat om veel geld gaat, kun je daar dus helemaal niets aan doen. Dus ja, dát er dingen gigantisch mis kunnen gaan op financieel gebied, dat kan ik me goed indenken. Maar gelukkig heb ik dat zelf nog nooit meegemaakt. Maar ook in mijn geval zou het mis kunnen gaan: als de WWNV was ingevoerd en ik 25-30% van mijn inkomen had moeten inleveren, weet ik niet of ik mijn huur nog had kunnen betalen. Kleiner gaan wonen kan ik niet, want ik huur een aangepaste (want rolstoeldoorgankelijke) woning. Terug naar m'n ouders kan ik niet, want hun woning is niet aangepast en daar kan ik amper naar de WC, laat staan douchen of slapen. Dus waar ik heen zou moeten als ik onverhoopt vast zou lopen, dat weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh, ik ben ook gaan werken met het idee: "als het niet lukt, kan ik altijd nog ontslag nemen". Te zot eigenlijk, maar goed: tot nu toe gaat het. Het kost me zo'n 150 euro per maand, maar als ik de naheffingen en de verhoogde eigen bijdragen erbij reken, kan dat oplopen tot zo'n 250 per maand wat ik er op achteruit ga. En misschien valt dat nog mee, want de eigen bijdrage bij het CAK is steeds gebaseerd op twee jaar geleden, dus als ik over twee jaar weer een lager inkomen heb kan ik via peiljaarverlegging nog onder die verhoogde eigen bijdrage uitkomen. Langdurigheidstoeslag en kwijtschelding gemeentelijke belastingen e.d. heb ik sowieso geen recht op, want ik spaar voor een aangepaste auto dus heb spaargeld. Dat toont wel weer aan hoe luxe ik het heb: ik heb mezelf zeer zeker beperkt, heb bijvoorbeeld een boodschappenbudget van 20 euro per week, maar dat betekent dat ik wél kan sparen, en ook altijd een potje heb voor onvoorziene uitgaven zodat ik me niet druk hoef te maken als de tandarts plotseling een paar gaatjes vindt of als één van de katten ziek wordt. Ik mag dus niet klagen, maar het gevolg is wel dat áls ik om wat voor reden dan ook terug zou moeten vallen in de Bijstand (ik zou bijv. plotseling goedgekeurd worden door een fout van het UWV) dat ik dan eerst m'n spaargeld op moet eten, ik me al die jaren voor niets zo beperkt heb, én ik ook meteen m'n kans op mobiliteit kwijt ben, en dus ook geen kans meer heb op het vinden van werk. Vanuit de Bijstand is er geen potje voor het vergoeden van een rolstoeltaxi, en als je bedenkt dat het UWV nu al twee keer zoveel per maand betaalt aan mijn taxikosten dan aan mijn uitkering, dan begrijp je dat het onmogelijk is om zelf die kosten te dragen. Dat is trouwens ook meteen mijn grootste bezwaar tegen de WWNV, dat de voorzieningen om te kúnnen werken daar zoveel moeilijker toegankelijker zouden zijn. Voor iedereen die door het UWV als "duurzaam en volledig" arbeidsongeschikt wordt aangemerkt zou gelden dat ze wel nog 5% meer uitkering krijgen, maar geen recht meer hebben op voorzieningen. Gezien het zwart-wit denken van het UWV en het feit dat ik op dit moment ook al die status heb, is de kans groot dat ik in die categorie zou gaan vallen. En dán zijn dus je kansen om te laten zien dat je met een welwillende werkgever die een functie wil modelleren naar jouw mogelijkheden WEL kunt werken, voorgoed verkeken. Speaking of which: ik ga maar weer eens vacatures zoeken, want ben over een paar maanden werkloos.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De gedachte áchter de WWNV was zo gek nog niet vond ik, in elk geval had het oog voor het feit dat ook het Bijstands-bestand heel veel mensen kent die "iets" hebben, en zou het samenvoegen van regelingen gunstig kunnen zijn voor mensen die nu tussen de wal en het schip dreigen te vallen. En dat er verschil is tussen volledig en duurzaam arbeidsongeschikten en mensen die met wat extra begeleiding best wel kunnen werken, dat is natuurlijk zo. Maar in de uitvoering had ik absoluut geen vertrouwen, en het invoeren van een partnertoets voor de "nieuwe" gevallen van jonggehandicapten vind ik gewoon echt niet juist. Daarmee zet je mensen die niet kúnnen werken en dat ook nooit zúllen kunnen, direct op een enorme achterstand. Hoe kun je bijvoorbeeld gaan trouwen of samenwonen als je weet dat je partner niet alleen het volledige huishouden moet gaan doen (je hebt immers geen recht meer op huishoudelijke hulp vanuit de WMO asl je een partner hebt), een hele hoop mantelzorg zal moeten gaan verlenen, en dan óók nog eens jou volledig moet gaan onderhouden? Oh nee, gehandicapten hebben natuurlijk helemaal geen partner. En al helemaal geen seks. Uiteraard. :-P De Krom was overigens niet voor rede vatbaar, heb ik begrepen van mensen die wat dichter bij het vuur zaten. Die man begrijpt niet dat iemand die op papier duurzaam en volledig arbeidsongeschikt is, misschien best kan werken als de werkgever welwillend is en de functie wat wil aanpassen. Zo ben ik ook binnengekomen in mijn huidige baan: "hier hebben we een lijst werkzaamheden, zeg jij maar wat je wel en niet kunt, we organiseren daarna wel dat iemand anders de dingen gaat doen die jij niet kunt en officiëel wel bij de functie horen." Op papier kan ik nog steeds niet het werk doen wat ik nu doe, maar het gros van de werkzaamheden kan ik wél, voor het verzetten van laptops of tillen van mappen is altijd wel iemand in de buurt, en ik kan genoeg afwisselen om het doenbaar te maken. Waarom ook niet? Ik heb genoeg te bieden hoor, als een werkgever maar een beetje flexibel wil zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar dan een béétje terug naar het onderwerp: woon-werkvervoer valt inderdaad onder het UWV, en dat is gewoon rolstoeltaxi op de meter, dus al gauw zo'n 250 euro voor die slordige 40 à 45 km heen en weer naar m'n werk. Dat een paar keer per week, tel maar op. Da's geen collectief vervoer, maar collectief vervoer voldoet ook niet voor mij. Bij de WMO heb ik individueel taxivervoer, en ook bij Valys een solo-indicatie. Is ook bittere noodzaak, want zelfs zoals het nu gaat is het enorm behelpen. Maar zou jij ook met aanpassingen niet kunnen rijden? Ik rijd met geavanceerde aanpassingen, geen pedalen en geen stuur. Heb maar één hand nodig, volledige joystickbesturing. Dat maakt de aanpassingen ook zo duur: een rolstoelbus waar iemand anders in rijdt heb ik inmiddels wel bij elkaar gespaard, maar wil ik zélf kunnen sparen, dan is dat eigenlijk niet bij elkaar te krijgen. Maar de onafhankelijkheid is inderdaad ZO belangrijk: voor mij zou het medisch gezien veel beter zijn omdat ik met zelf rijden vele malen beter schokken kan vermijden én op kan vangen, en dat scheelt aanzienlijk in SEH-bezoeken. Maar los daarvan betekent afhankelijk zijn van taxivervoer dat je op je werk nog geen TIEN minuten langer door kunt gaan als je een keer lekker bezig bent, in een bespreking zit of net middenin een gesprek met een patiënt zit. Dat vind ik echt onwijs irritant, en daar komt dan nog bij dat je met verjaardagen altijd degene bent die wordt opgehaald terwijl het eten nog niet eens klaar is, of dat je tot diep in de nacht zit te wachten omdat de taxi zo laat is, omdat het zo moeilijk is om vantevoren in te schatten tot hoe laat zo'n avond duurt. Ik hoop toch echt dat ik binnen nu en tien jaar het uiteindelijk bij elkaar gespaard krijg, maar dat is een lange weg waarbij je te maken hebt met het onvermijdelijke glazen plafond omdat het systeem nu eenmaal niet is ingesteld op spaarders. Lenen zou vele malen gunstiger zijn, maar dat durf ik weer niet. Zou ik ook niet willen trouwens, en zou buitengewoon onverstandig zijn in mijn geval.