Kun je 'kostgeld' vragen aan je partner na LAT relatie?

Mijn partner en ik hebben 2 jaar apart gewoond en hebben (hadden) een LAT relatie. Dit beviel mij uitstekend. Nu heeft hij een ernstig ongeval gehad en woont sinds een maand weer bij mij en zijn appartement proberen we te verkopen.
Ik heb de zorg voor 4 kinderen en een eigen kleine winkel maar kan het financieel nauwelijks redden, al lukt het net!
Hij heeft natuurlijk wel zijn hypotheek e.d. maar wat is een redelijke bijdrage om aan hem te vragen. Ik koop en kook zijn eten, was, poets, hij douched, zit bijna de gehele dag voor de TV dus stroom enz enz. Natuurlijk doe ik dat ook voor mij en mijn kinderen maar toch vind ik dat er een tegemoetkoming tegenover mag staan toch? Dit doet hij ook wel maar ik weet niet wat redelijk is.
Suggesties?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je vergeet te vermelden of ie al dan niet een inkomen heeft.

Het beste antwoord

Je vraagt om een bedrag, maar dat kan ik je niet geven. Dit hangt helemaal af van de kosten die je extra maakt nu hij bij jullie woont, van het bedrag wat jij per maand tekort komt, maar ook van het bedrag wat hij per maand kan missen.

Er zijn verschillende manieren om een vergoeding voor ‘kost en inwoning’ te berekenen. Via de link van het nibud worden er een paar aan de hand van voorbeelden toegelicht, zoals naar inkomen, naar verbruik en naar werkelijk gemaakte kosten.

In jouw geval zou ik gewoon een keer zo’n berekening maken. Maak anders samen maar eens zichtbaar wat het kost als je ineens iemand erbij hebt. Niet dat je dat bedrag dan ook aan hem gaat vragen, maar gewoon om te laten zien wat het allemaal kost.

Maar het belangrijkste zit nog daarvoor: hoe breng je een gevoelig onderwerp als dit ter sprake. Mijn advies zou zijn om te beginnen met eerlijk te zeggen hoe je ervoor staat. Dat je moeite hebt om alle eindjes financieel aan elkaar te knopen en dat je nu merkt dat het echt niet meer lukt. En dat je graag wil kijken of je afspraken kunt maken over een tegemoetkoming in (een deel van) de kosten. Vraag ook eens aan hem wat hij redelijk vindt. Of kijk wat je per maand tekort komt en als dat lager is dan de kosten die jullie berekend hebben, vraag dan of hij dat bedrag voor je kan vergoeden. Dat is natuurlijk ook afhankelijk van het bedrag dat je partner kan missen.

Succes met deze lastige situatie en hopelijk heb je iets aan mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kristal
11 jaar geleden
+1!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1!

Andere antwoorden (1)

Ik heb even snel gerekend en kom op ongeveer 60€ per week
Dan ben ik er vanuitgegaan dat hij zelf voor kleding en cosmetica zorgt
En niet iedere avond biefstuk met een fles wijn wil
Beterschap met je vriend