Wat moet ik allemaal regelen als iemand mij wil inhuren en wil betalen uit een pgb?

Ik heb een baan voor 28 uur in de week als begeleidster bij jeugd met een psychische beperking. Nu heeft een oud client een pgb aangevraagd en wil graag dat ik haar kom ondersteunen en begeleiden in bepaalde zaken. Dit wil ze betalen uit haar pgb. Wat moet ik allemaal doen? Moet ik zzp'er worden? Wat mag ik bijverdienen? Wat is het uurtarief wat je kan vragen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Hoeveel jij mag bijverdienen is afhankelijk van je huidige inkomen. In principe mag je zoveel bijverdienen als je wil zolang je er maar belasting over betaalt. Je moet sowieso een VAR verklaring hebben. Het uurtarief weet ik niet precies, ik meen net iets boven de €50 per uur. Dit kan je opzoeken op de website van het zorgkanoor bijvoorbeeld. Het ligt er ook aan of je begeleiding op basis van een dagdeel doet of individuele begeleiding per uur.
Wat heel belangrijk is, is dat je door het zorgkantoor (zij controleren de uitgaven en betalingen uit het PGB van je oud Client) wordt erkend als zorgverlener. Als dit niet is, moet zij/hij alsnog jouw begeleiding uit eigen zak betalen.
Wellicht is het verstandig een zgn. Zorgcoach hier bij te betrekken om teleurstellingen achteraf te voorkomen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hoeft geen ZZP'er te worden, dat is met één cliënt ook helemaal niet aan de orde want dan voldoe je niet aan de eisen die de belastingdienst hiervoor stelt.

Het gemakkelijkst is wanneer jij gewoon in loondienst gaat bij de budgethouder. Als je werkt op niet meer dan drie dagen in de week, val je onder een versimpelde loondienstconstructie. Werk je op meer dan vier dagen per week bij de budgethouder, dan is de budgethouder volledig werkgever en wordt het allemaal iets ingewikkelder - en veel duurder - voor de budgethouder.

Als je op niet meer dan drie dagen werkt, val je onder de regeling dienstverlening aan huis. Je bent dan gewoon in loondienst. Er is dus ook geen sprake van "bijverdienen", maar gewoon van "verdienen". Je sluit een contract af (de budgethouder kan de standaardcontracten daarvoor vinden op de website van de SVB) en vervolgens kun je er samen voor kiezen om de salarisadministratie uit te besteden aan de SVB. Dit kost de budgethouder niets. Je tekent een opting-in verklaring, waarmee de budgethouder de SVB machtigt om het geld van de PGB-rekening af te schrijven, en waarin jij ze machtigt om meteen de belasting af te houden. De SVB stuurt dan elke maand een salarisstrook, en de budgethouder geeft elke maand de gewerkte uren door.

Het uurloon bepaalt de budgethouder, zéker als je in loondienst bent. Je kunt natuurlijk wel onderhandelen. Het loon hangt af van de gevraagde werkzaamheden en de ervaring en leeftijd van de zorgverlener, en de PGB-houder mag dit zelf vaststellen. Het mag alleen niet onder het wettelijk minimumloon zitten. Vanwege de relatieve onzekerheid van PGB-werk is het wel gebruikelijk om een wat hoger uurloon te betalen dan wanneer je werkt bij een zorginstelling. Ter illustratie: voor mensen met een lagere klasse voor begeleiding ontvangen zij per geïndiceerd uur ongeveer 25 euro aan PGB wanneer het gaat om de functie begeleiding, en bij de hogere klassen is dat wat meer. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat dit automatisch ook het uurloon is. Hoe de budgethouder - binnen de gestelde indicatie - zijn budget besteedt, is aan hem.

Het enige wat je als zorgverlener moet doen, is het contract tekenen en een kopie van je paspoort meenemen. Als je gebruik maakt van opting-in zijn je gegevens ook gewoon bekend bij de belastingdienst, dus komen ze zelfs op de vooringevulde aangifte te staan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
fisbel
11 jaar geleden
En + voor Lies12