onze makelaar adviseerde om ons huis uit de verkoop te halen. Het huis staat meer dan 2 jaar te koop. Nu moeten we toch nog betalen is dit terecht?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Dat is afhankelijk vanhet contract dat je met de makelaar hebt afgesloten. Lees dat nog eens door, en kijk wat er gebeurd bij niet verkopen van het huis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de meeste contracten met een makelaar staat dat je bij het terugtrekken van een huis uit de verkoop een paar honderd euro moet betalen voor de dienstverlening. Als je makelaar je adviseert om het huis uit de verkoop te halen is het wel dubbel dat je moet betalen. Ik denk echter dat hij wel in zijn recht staat. Kijk even goed in de papieren van de makelaar en overleg nog eens met hem (of haar).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat hangt af van de overeengekomen voorwaarden.

Ik begrijp uit de vraag dat jij (consument) de opdracht hebt ingetrokken.

In een toelichting op de NVM-voorwaarden staat - die uiteraard alleen gelden als de makelaar lid is van de NVM -

"Wat mag de makelaar in rekening brengen als de consument de opdracht intrekt?
Artikel 17 lid 1 van de Algemene Consumentenvoorwaarden NVM (2010) geeft aan dat tenzij anders overeengekomen de consument de kosten vergoedt die de makelaar ten behoeve van de consument heeft gemaakt. Ten aanzien van het maken
van deze kosten en de omvang ervan dient de makelaar tevoren met de consument overleg te plegen en de afspraken daaromtrent schriftelijk of elektronisch vast te leggen. Lid 2 vermeldt dat daarnaast een intrekkingsvergoeding in rekening gebracht mag worden, mits dit expliciet in de opdracht is overeengekomen. Ergo, indien een intrekkingsvergoeding niet in de opdracht is overeengekomen, kunnen alleen de gemaakte kosten berekend worden wanneer de opdracht door intrekking eindigt."

Stel dat jouw makelaar NVM-makelaar is, dan had je door het gevan van de verkoopopdracht ingestemd met deze voorwaarden, 'je had het kunnen weten wat er zou gebeuren als...'

Toch zou het netjes zijn geweest als deze makelaar bij het geven van zijn advies de opdracht in te trekken jou er nog eens nadrukkelijk op geattendeerd zou hebben dat dan wel de reeds gemaakte kosten in rekening zouden worden gebracht.

Dát er kosten in rekening worden gebracht, is op zich redelijk. De makelaar heeft een inspanningsverplichting ('hij moet zijn best doen'), geen resultaatsverplichting. Net als een dokter ook betaald moet worden als hij helaas niet in staat is geweest je te genezen van een ziekte.
Computoon