Hoe noem je het beroep waarbij iemand ambtenaar is, met veel mensen onder zich, maar die niet zelf dé baas is?

Mijn moeder gaf als tip een gemeentesecretaris, maar ik kan niet vinden wat die precies doet.

Toegevoegd na 9 minuten:
Met 'onder zich' bedoel ik dat hij aan veel mensen leiding geeft. Dus iemand die aan veel mensen leiding geeft, maar niet zelf dé baas is.

Weet jij het antwoord?

/2500

Dat kan in een heleboel beroepen zijn. In het algemeen zijn deze mensen teamleiders. Maar dat kan zoals gezegd in een boel beroepen zijn.

Leidinggevende, manager, chef van een afdeling?

De gemeentesecretaris is de eerste beleidsadviseur van het college van burgemeester en wethouders. Je zou hem kunnen zien als de 'hoogste leidinggevende' van de ambtenaren van een gemeente. De politieke besluitvormers van een gemeente beslissen wat de ambtenaren moeten gaan doen en de ambtenaren dienen al deze plannen vervolgens uit te voeren. Het college van burgemeester en wethouders is verantwoordelijk voor de aanstelling, schorsing en het ontslag van de secretaris. Dat college is dus weer de 'baas' van de secretaris. Verder hebben ze ook bij de gemeente allerlei leidinggevenden op allerlei niveau, bijvoorbeeld sectorhoofden. Net zoals je ook in het bedrijfsleven teamleiders hebt die weer onder een hogere manager vallen en die weer onder een nog hogere of onder de directeur, enz. Uiteindelijk is de hoogste baas van alle ambtenaren iemand op het ministerie, de secretaris-generaal. Ieder ministerie heeft zijn eigen secretaris-generaal.

zo iemand zou je de manager kunnen noemen, of afdelingshoofd, of teamleider, of onderdirecteur. Toegevoegd na 11 uur: als het iemand is die NIET zelf DE baas is, is het de LOCO-burgermeester !

Dat is bijvoorbeeld: hoofd afdeling burgerzaken, afdelingshoofd beleid, of manager informatievoorziening.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100