Waar blijft het 'geld' dat ik overschrijf maar nog niet gestort staat op de andere rekening?

Het gebeurd heel vaak: geld overschrijven tussen rekeningen. Ik schrijf het over en er staat: afgeschreven. Maar vervolgens staat er nog niets bijgeschreven op de andere rekening. Soms duurt het een paar uur tot zelfs een dag of meerdere dagen voordat het geld echt op de rekening staat.
Waar blijft dit 'geld'? Het is toch een bedrag waar rente over hoort te komen. Dit loopt de ontvanger nu mis.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.7K

Het beste antwoord

Jouw geld gaat van de "verzendende" naar de "ontvangende" bank. Beide kunnen het geld een tijdje achterhouden.

Dus:
1.  Jij geeft opdracht.
2.  De verzendende bank schrijft het geld af van jouw rekening, en stort het meteen op een eigen, interne rekening.
3.  Pas enkele uren later maakt de verzendende bank het geld over naar de ontvangende bank.
4.  De ontvangende geld stort het geld niet op de rekening waar het heen moet, maar op een eigen, interne rekening.
5.  Pas enkele uren later maakt de ontvangende geld het geld over van de interne rekening naar de rekening waar het geld naartoe moet.

Gedurende periode 2 vangt de verzendende bank rente over het geld. Gedurende periode 3 vangt de ontvangende bank rente over het geld.

Nu kun je zeggen: wat maken die 100 euro van mij nu uit? Er zijn per dag echter tientallen miljoenen transacties. Neem tien miljoen keer 100 euro, da's een miljard. Door deze truc staat er dus ongeveer een miljard euro op zo'n interne rekening van de bank. Dat levert een leuke rente op, zonder dat ze er ook maar iets voor hoeven te doen.
Cryofiel
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Juist en die rente steken de banken dan in hun zak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar waar blijft het dan? Houden ze het expres vast?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze houden dat inderdaad expres vast vroeger soms wel meerdere dagen. Met al die kleine beetjes die ze vasthouden kunnen ze dan weer een forse lening financieren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Slecht eigenlijk van die banken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze moeten ergens die bonussen van betalen, dat kan niet van alleen hard werken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Lees het antwoord van Rotaluclac maar eens na.
Hele mooie uitleg!

http://www.goeievraag.nl/vraag/geld-overmaakt-rekening-bank-geld.17592

Toegevoegd na 2 minuten:
Moest trouwens wel ff zoeken voor ik die andere vraag vond, dus echt dubbel is die niet ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Thanx! Deze vraag heb ik niet gezien bij de zoekopdrachten. Helemaal duidelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Moest trouwens wel ff zoeken voor ik die andere vraag vond, dus echt dubbel is die niet ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Was al bang dat ik niet goed had gezocht ;) De vragen lijken erg op elkaar en de antwoorden zijn helder!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mja, en verbasend lastig om te vinden! ik had ook 4 verschillende zoekacties nodig. Toevallig dat ik het wist omdat ik dat hele verhaal al had zitten lezen toen ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heel goed van je :)
Cryofiel
14 jaar geleden
Goed gevonden, beerg! Ik was tegelijk met jou aan het typen. Gelukkig is mijn verhaal in overeenstemming met de goede uitleg van Rotaluclac. Ik heb even overwogen mijn antwoord maar weg te halen, maar ik laat het toch maar staan, ook al is het een herhaling van Rota's uitleg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed dat je je antw hebt laten staan Cryofiel... Ik overwoog om mijn vraag weg te halen na het antwoord van beerg, maar de vraag is toch net effe anders, zo ook jouw antwoord :)
Op de bank want er is een afspraak dat het overboeken 4 werkdagen mag duren.
Daar blijft dan ook de rente.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is de rente die ze dan krijgen. maar als jij geld overboekt of stort naar dezelfde bank dan staat het er direcht op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je geld overmaakt van abn naar abn dan is het meteen over. (want dat geld kunnen ze toch al gebruiken) van abn naar rabobank duurt een dag dat het dus weg is.
Ik ben in het verleden weggegaan bij de postbank omdat die het soms tot 3 of 4 dagen "vasthielden", ik geloof dat dat nu wel iets beter is maar nog niet helemaal lekker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een geldbedrag op je bankrekening is niets anders dan een vordering die je hebt op de bank, of ingeval van krediet een schuld die je hebt bij de bank.

Het 'geld' blijft dus tot verwerking van de opdracht bij de bank waar het geld wordt afgeschreven. Het is overigens een relatief onbekend trucje van de bank langer te wachten met verwerking van de opdracht omdat de bank dan langer beschikt over geldbedragen om meer rente te kunnen ontvangen. Dit loopt de ontvanger inderdaad mis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De officiële term voor al het bovenstaand genoemde is 'valutering'.