Wanneer recht op aanvulling op een ziektewetuitkering en waar aanvragen?

Sinds eind augustus vorig jaar zit ik in de ziektewet ivm zwangerschap/bekkeninstabiliteit. Mijn contract bij werkgever is in januari niet verlengd en ontvang nu een ziektewetuitkering van het UWV aangezien ik nog steeds met rug en bekkenklachten loop, ben ik ook nog onder behandeling bij de fysio.
Nu erkent het UWV mijn klachten en vinden me nu nog arbeidsongeschikt maar ze zijn niet zwangerschaps gerelativeerd,zeggen ze!Dus krijg ik 70% ipv 100% Ik ben alleenstaand,met een baby en een koophuis en kan dus van dit niet rondkomen.Wanneer kan je een aanvulling krijgen op je ziektewetuitkering en waar moet je dat aanvragen???

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (2)

ik ben bang dat je met een eigen huis niet veel kans maakt op aanvulling.
Kijk eens op www.berekenuwrecht.nl dan kun je al enigszins zien wat mogelijk zou zijn. En verder een gesprek met soc dienst aanvragen
anneliez
11 jaar geleden
Als jij het niet eens bent met het feit dat volgens UWV je klachten niet zwangerschapsgerelateerd zijn, kun je daar bezwaar tegen aantekenen. In de beschikking die je hebt ontvangen, of nog zult ontvangen, staat hoe dit moet. Let even op de bezwaartermijn, want te laat is te laat. Niet binnen de termijn bezwaar maken betekent dus de beslissing niet meer aan te vechten is.

Daarnaast: als je inkomen van 70% van je laatstverdiende loon onder het sociaal minimum zit voor jouw situatie, dan zou je een aanvulling kunnen krijgen vanuit de Bijstand. Daarbij is echter lastig dat je een huis bezit. In sommige gevallen kun je dan een gedeeltelijke Bijstandsuitkering krijgen, of dit als lening toegekend krijgen. In andere gevallen heb je er helemaal geen recht op:

Eigen huis bijstand

Als u een eigen huis heeft, valt de waarde daarvan ook onder uw vermogen. Van deze waarde wordt in 2012 maximaal € 48.000 buiten beschouwing gelaten. Ligt de waarde van uw huis, verminderd met de nog af te lossen hypotheek, boven het maximumbedrag, dan kan de gemeente u een bijstandsuitkering toekennen op basis van een lening. De gemeente sluit in dit geval een zogeheten krediethypotheek af, met uw huis als onderpand.
(bron: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bijstand/vraag-en-antwoord/wanneer-heb-ik-recht-op-bijstand.html)

Als je inkomen niet lager is dan het sociaal minimum en je geen bezwaar meer kunt maken bij UWV of als je bezwaar niet wordt toegekend, kun je geen hogere uitkering krijgen. Misschien heb je de mogelijkheid om wel zittend werk te doen, of gedeeltelijk te werken? Vraag dan in elk geval bij het UWV wat zij je kunnen bieden aan reïntegratie.