Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het van de overheid verplicht dat alle winkels 1e kerstdag gesloten moeten blijven?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dit ligt vast in gemeentebepalingen. Het zal dus per gemeente verschillen, en winkeliers die open willen zullen een vergunning moeten aanvragen, en hier zijn doorgaans kosten aan verbonden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ja, in de wet vastgelegd.!!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is in de wet vastgelegd maar je kunt ontheffing krijgen.!
Maar dat ws de vraag niet.!
Alleen bij uitzondering, en met de nodige moeite kan je een ontheffing aan vragen. Deze zal echter moeilijk gehonoreerd worden. Je zult met echt goede redenen moeten komen om hem er door te krijgen.
(Lees meer...)
jc54
14 jaar geleden
Niet dat ik weet, bij ons is de c1000 gewoon open vandaag....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uit de winkeltijdenwet (bron2):

Artikel 2
1.Het is verboden een winkel voor het publiek geopend te hebben:
a. op zondag;
b. op Nieuwjaarsdag, op Goede Vrijdag na 19 uur, op tweede Paasdag, op Hemelvaartsdag, op tweede Pinksterdag, op 24 december na 19 uur, op eerste en tweede Kerstdag en op 4 mei na 19 uur;
c. op werkdagen voor 6 uur en na 22 uur

Op wikipedia (bron1) kun je meer lezen over de totstandkoming van de winkeltijdenwet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is een verouderd artikel.
Ha, die Pashands;

Sinds de verruiming van de winkeltijdensluitingswetgeving (scrabble?) kunnen gemeenten dat in groten mate zelf bepalen; hier in de gemeente waren er winkels gisteravond nog open tot 21u00 en zijn er ook op Tweede Kerstdag van 13u00 tot 17u00 een aantal gewoon open.
Je zult je maar eens vervelen met de kerst....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zullen zeker uitzonderingen zijn. De Lidl is hier gewoon los, evenals de Albert Heijn. Ook de chinees, shoarmazaak en Domino Pizza is los.

Toegevoegd na 40 seconden:
De McDonald's, Burger King, Subway en KFC ook trouwens! Al kan ik me niet voorstellen dat mensen met kerst even naar de Mc gaan...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Veere zijn er verschillende winkels op. Ik ben momenteel in ons Veerse huis en kijk uit op winkels die een uur geleden open gingen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding