hoeveel belasting betaal je als je huis hypotheekvry is?

stel dat ik een huis contant wil betalen

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vroeg me af op welke manier je het nu bedoelt. Bijvoorbeeld in je aangifte inkomstenbelasting of stel je koopt een huis contant?

Het beste antwoord

Geen.

Normaal wordt de eigenhuisbezitter in ons land 'gestraft' met het eigenwoningforfait; een bijtelbedrag dat je op je aanslag inkomstenbelasting moet invullen en wat gerelateerd is aan de WOZ-waarde van je woning. Daarentegen mag je de hypotheekrente weer aftrekken, onder de voorwaarden die daarvoor gelden.

Als er geen eigenwoningschuld is (of een heel kleine) dan geldt het volgende:

"Het kan zijn dat u geen of weinig rente betaalt omdat u geen of een kleine eigenwoningschuld hebt. In dit soort situaties is het eigenwoningforfait meestal hoger dan de aftrekbare kosten. U hebt dan misschien recht op aftrek vanwege geen of een kleine eigenwoningschuld. Die aftrek is meestal gelijk aan het verschil tussen het eigenwoningforfait en de aftrekbare kosten zoals de rente. Per saldo betaalt u dus geen belasting over het eigenwoningforfait van de eigen woning.

Voorbeeld

Voor uw eigen woning moet u € 1.200 eigenwoningforfait aangeven. Aan rente en aftrekbare kosten hebt u € 1.000 betaald. Per saldo bedraagt de bijtelling dus € 200. U komt in aanmerking voor een aftrek vanwege geen of een kleine eigenwoningschuld van € 200."

Zie hieronder de bron van de citaten.
Computoon
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Over je huis betaal je geen belasting. Je betaald wel de forfait dat ligt aan de waarde van je huis zie onderstaande tabel.
ronron1212
11 jaar geleden
Computoon
11 jaar geleden
Het eigenwoningforfait heeft wel invloed op de belasting die je uiteindelijk betaalt. Het eigenwoningforfait is namelijk een bijtelpost in box 1.
ronron1212
11 jaar geleden
Dat staat er toch ook bij plus de tabel in de link.
Computoon
11 jaar geleden
Je schreef (eerste zin):
"Over je huis betaal je geen belasting." Was dat maar waar. Als het forfait er namelijk niet was, had je veel meer 'plezier' van de renteaftrek. Op de een of andere manier wordt ons dat door de overheid misgund en moeten we fictief nkomen bijtellen over een bezit dat al geld genoeg kost.
ronron1212
11 jaar geleden
je betaald wel de forfait schreef ik
Als je vermogen hebt, zoals bezit van een huis, betaal je vermogensbelasting. Zie bron
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Computoon
11 jaar geleden
De 'eigen woning' valt niet in box 3 en doet dus niet mee in de vermogensrendementheffing. Zie http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/buitenland_en_douane/wonen_werken_en_inkomstenbelasting/keuzerecht/buitenlandse_belastingplicht/inkomsten_in_meerdere_boxen/bezittingen_in_box_3(Vermogensbelasting bestaat overigens niet meer onder die naam.) Elke volgende woning (vakantiehuis bijv.) valt wel in deze box maar daarvoor mag je de hypotheekrente niet aftrekken.