wat gebeurt er als ik mijn hypotheek niet kan betalen.? ik heb nhg

het geld wordt van mijn rekening gehaald en mijn ex weigert mee te betalen. ik heb al een recht zaak tegen hem gespannen en de rechter zegt dat hij een betalings plicht heeft naar de rabobank en niet naar mij. En rabobank zegt wij krijgen ons geld wel dus....en de bedragen splitsen doen ze niet.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Volgens mij ga je hier niet op een andere manier uitkomen dan door samen afspraken te maken. Ik weet niet wat jullie/jouw advocaat ervan zegt? Misschien kun je een advocaat benaderen die ervaring heeft met echtscheidingsbemiddeling, want je moet er toch echt samen uit zien te komen.

Als jullie beiden eigenaar zijn van het huis én de bijbehorende hypotheek, zijn jullie ook beiden hoofdelijk aansprakelijk. Dat betekent dat als jij maar de helft zult betalen, ze naar je ex gaan. Maar als hij vervolgens niet betaalt, of onvindbaar is, komen ze weer bij jou.

Je mág de woning verkopen, de wet zegt namelijk dat niemand verplicht kan worden om in een onverdeelde boedel te blijven wonen. Dat kan een punt zijn in de onderhandeling, want als je de woning verkoopt, deelt hij ook in de schuld (er even vanuit gaande dat die er is, in deze tijd en gezien je nood). Een alternatief is dus dat hij gewoon meebetaalt, óf dat hij jou uitkoopt. Dat zijn volgens mij de drie opties die je hebt: verkopen en verhuizen (net wat makkelijker gezegd dan gedaan in deze tijd natuurlijk), samen betalen, of uitkopen.

Wat je nog aan juridische middelen hebt als de rechtbank aangeeft dat hij wel aan de bank zou moeten betalen maar dat niet doet, weet ik ook niet. Maar dat zou je advocaat moeten weten, en lijkt me ook echt een vraag voor iemand die juridisch onderlegd is én de situatie kent. Via de rechtbank kan eventueel ook bemiddeling aangevraagd worden trouwens, maar als er al een uitspraak is heb je daar niet veel meer aan natuurlijk.

Toegevoegd na 1 minuut:
Verrek, sla ik bijna de NHG over. Heb je daar al contact mee gehad? Wat de condities zijn dat zij bij echtscheiding helpen weet ik niet, maar ik zou zéker informeren en de situatie voorleggen!

Toegevoegd na 8 minuten:
Onder de NHG wordt bij gedwongen verkoop door een echtscheiding aangenomen dat dit "buiten eigen schuld" is, dus zal een eventuele restschuld worden kwijtgescholden. Je moet dan dus wél verkopen, en ik weet niet of de NHG nog iets kan betekenen als je langere tijd aan een hypotheek vastzit omdat je je huis niet verkocht krijgt. Maar neem in elk geval contact op, zij hebben vaker met dit bijltje gehakt. In elk geval zou je dus als het lukt om te verkopen, zonder restschuld gewoon opnieuw kunnen beginnen, dus een goedkopere (huur)woning zoeken zonder nog aan die hypotheek vast te zitten. Als je er graag wilt blijven wonen, is het natuurlijk veel fijner als je er samen uit kunt komen met je ex.