Wat zijn de consequenties voor de consument bij kopen op afbetaling en postorderbedrijf gaat failliet?

Mijn schoonmoeder koopt veel op afbetaling bij postorder bedrijven als neckermann,klingel en wehkamp. We hebben haar gewaarschuwd dat ze dat niet moet doen omdat de rente die ze betaald erover niet normaal te noemen zijn.
Maar dat terzijde.
Nu las ik op het internet dat voor het Duitse neckermann een faillissement was aangevraagd. Dit faillissement zou geen invloed hebben op de Nederlandse Neckermann.
Maar stel dat dat gebeurt,en je hebt (in het geval van mijn schoonmoeder) er een lopende rekening (op afbetaling) lopen,wat zijn dan de consequenties voor de consument?
Ze hebben immers een ''schuld'' opgebouwd bij dat bedrijf. En mocht het bedrijf failliet gaan hoe zou dat gaan met de betaling van het openstaande bedrag?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat zegt ze eigenlijk als jullie haar waarschuwen? Ze betaalt voor elke 50 euro zo een tientje extra!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wij hebben haar middels een kleine berekening laten zien wat ze betaald voor de verschillende artikelen die ze daar besteld (de gekste dingen...) dat ze veel meer geld betaald voor iets waarvan ze denkt dat het 50 euro is. Haar reactie is dat ze het geld niet heeft om in een keer iets te kopen en dat ze het liever op deze manier doet. Ze is slecht ter been en op deze manier ''winkelen'' vind ze makkelijker. Wat we ook doen,ze blijft voet bij stuk houden,ze wil niets anders (helaas)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zeg altijd maar zo: als je niet kan sparen tot je iets hebt (ze heeft het geld niet om het in
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1x te kopen) heb je al HELEMAAL geen geld om het op afbetaling te doen. Ik heb altijd erg te doen met mensen die in deze vicieuze cirkel zitten! En dan in dit geval ook nog voor gekke dingen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja wij vinden het ook idioot. Ze vult als het ware het ene gat met het andere. Pensioentje komt binnen,afbetalen aan postorderbedrijven geen geld meer hebben om zo iets te betalen en ga zo maar door. Inderdaad vicieuze cirkel,en we kunnen het haar gewoon niet aan haar verstand praten dat ze echt niet goed bezig is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Moeilijk hoor!

Antwoorden (3)

Er wordt een curator benoemd die de failliete boedel gaat inventariseren om er zoveel mogelijk geld uit te halen om de schuldeisers af te betalen. De schuld van je schoonmoeder hoort daar ook bij. Die zal gewoon moeten af betalen volgens de overeenkomst die ze daarvoor heeft afgesloten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor de consument zal er niet zoveel veranderen.

Bij een faillissement zal er een curator aangewezen worden. Deze curator is belast met het onderzoeken van een mogelijke doorstart van een bedrijf of anders het ten gelde brengen van de voorraad.

Er zijn diverse externe partijen die maar wat graag uit zijn op de consumentleningen. Om erop te verdienen, om informatie te verkrijgen, etc, etc. Voor je schoonmoeder zal er dus niets veranderen. De lening wordt overgenomen door een andere partij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als een bedrijf failliet gaat, wordt er een curator benoemd door de rechtbank. Die zal, na een inventarisatie van de administratie, onder meer alle schuldenaren aanschrijven. De betaalverplichting van de klanten van een bedrijf in staat van faillissement gaat uiteraard niet teniet door een faillissement.

"Hieronder een korte beschrijving van de fasen die doorlopen worden bij een
faillissement dat uitgesproken wordt.
Als de Rechtbank het faillissementsverzoek inwilligt, verklaart zij de onderneming in staat van faillissement. Dit houdt in dat de ondernemer meteen de zeggenschap over zijn vermogen verliest. In het vonnis benoemt de Rechtbank een curator en een Rechter-commissaris. De curator is bijna altijd een advocaat die het beheer over de failliete boedel van de failliet, de ondernemer en/of de onderneming, overneemt. De Rechter-commissaris is een rechter die toezicht houdt op de curator.

Na de faillietverklaring gaat de zogenaamde bewaarfase in. De curator gaat over tot het bewaren, veiligstellen, van de boedel. In sommige gevallen is het nodig om de boedel te laten verzegelen. Dit is nodig omdat anders mogelijk delen van de boedel "verdwijnen".

De curator stelt zo snel mogelijk een boedelbeschrijving en een overzicht van baten en schulden op. Hij heeft verregaande bevoegdheden. Zo is hij gemachtigd het bedrijf van de failliet voort te zetten en alle correspondentie te lezen. De failliet is verplicht om de curator alle inlichtingen te geven die nodig zijn.

De curator onderzoekt alle zaken die in verband staan met de boedel en alleen de curator neemt vanaf het moment van het uitspreken van het faillissement alle financiële beslissingen."

En de rest is te lezen in de bronsite!
Computoon